۴ آذر ۱۳۹۷، ۲۰:۰۸
کد خبر: 83112121
T T
۰ نفر
صادرات ریلی از ایستگاه شهید مطهری خراسان رضوی پنج برابر شد

مشهد- ایرنا- مدیر كل راه آهن خراسان گفت: در هشت ماه سال جاری، 200 هزار تن محموله صادراتی در ایستگاه شهید مطهری این اداره كل بارگیری و از طریق مرز ریلی سرخس به كشورهای آسیای مركزی صادر شد كه نسبت به مدت مشابه سال قبل پنج برابر افزایش داشته است.

محمد هادی ضیایی مهر روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا دلایل افزایش صادرات از ایستگاه مزبور را بهبود زیرساخت ها از قبیل توسعه خطوط تخلیه و بارگیری، توسعه سكوها برای تسریع در بارگیری، احداث ساختمان اداری برای استقرار بازرگانان و سازمان های مرتبط با حمل و نقل و افزایش ظرفیت بارگیری همزمان از 30 دستگاه واگن به 150 دستگاه ذكر كرد.
وی با بیان اینكه 37 درصد از كل صادرات ریلی كشور از ایستگاه راه آهن شهید مطهری انجام می شود افزود: عمده كالای صادراتی از این ایستگاه، سیمان با 75 درصد محصولات صادراتی بوده كه اغلب به ازبكستان صادر شده است.
وی اظهار داشت: كشورهای تركمنستان و تاجیكستان از دیگر مقاصد صادرات سیمان كشور می‌ باشند.
ضیایی مهر با بیان اینكه 43 درصد صادرات كشور از طریق پایانه ریلی سرخس به كشورهای آسیای مركزی از ایستگاه راه آهن شهید مطهری این اداره كل بارگیری شده است گفت: این ایستگاه در میان دیگر ایستگاه های باری خراسان رضوی نظیر مشهد، تربت حیدریه، سرخس و لطف آباد، بیشترین سهم را در بارگیری كالاهای صادراتی به كشورهای آسیای مركزی داشته است.
وی جایگاه پایانه ریلی سرخس در شمال شرق كشور را بسیار مهم دانست و افزود: طی هشت ماه امسال 83 درصد از ترانزیت ریلی كشور از مرز ریلی سرخس انجام شده است.
ایستگاه راه آهن شهید مطهری تا ایستگاه راه آهن مشهد 44 كیلومتر و تا پایانه ریلی سرخس 152 كیلومتر فاصله دارد.
جا به جایی ریلی كالا بین خراسان رضوی و كشورهای آسیای مركزی طی نیمه نخست امسال یك میلیون و 254هزار تن كالای صادراتی، وارداتی و ترانزیتی بود كه نسبت به مدت مشابه پارسال 57 درصد افزایش داشته است.
3221 / 6053