۸ آذر ۱۳۹۷، ۱۰:۴۳
کد خبر: 83116696
T T
۰ نفر
كرم گلوگاه 30 درصد محصول انار شهرضا را از میان می برد

اصفهان- ایرنا - باغداران شهرضایی هر سال با فرا رسیدن فصل برداشت انار به دلیل شیوع آفت كرم گلوگاه انار متحمل ضرر بسیاری می شوند به گونه ای كه این آفت حدود یك سوم از محصول باغ های شهرستان شهرضا را از بین می برد.

به گزارش ایرنا، سطح زیركشت محصول انار در شهرضا امسال به هزار و 650 هكتار و تولید انار به 22 هزارتن رسید، اما زخم كهنه آفت كرم گلوگاه بر انار یاقوتی شهرضا امسال هم به كشاورزان خسارت وارد كرد.
یك باغدار میانسال و باتجربه شهرضایی در حالیكه با دستان پینه بسته اش انارها را از یكدیگر جدا می كرد، با ناراحتی از خسارتی كه امسال به باغ انارش وارد شده ، گفت: آفت كرم گلوگاه انار هرسال به همه باغداران شهرضایی خسارت وارد می كند.
اكبر رحمانی افزود: سالانه هشت تن انار برداشت می كنم كه 500 كیلوگرم به علت آفت كرم گلوگاه نابود می شود.
یدالله كریمی دیگر باغدار شهرضایی گفت: بیش از 60 سال است كه به كار كشاورزی مشغول هستم و امسال علاوه بر كرم گلوگاه ، آفتاب سوختگی هم به باغ های انارخسارت زد.
علیرضا ربیعی دیگر باغدار شهرضایی نیز به آلوده شدن تمام باغ های انار شهرضا به آفت كرم گلوگاه اشاره كرد و گفت: میزان این آفت در باغ ها از 20 تا 80 درصد متفاوت است.
وی افزود: كشاورزان هنوز هم به روش های سنتی عمل می كنند و دانش باغداری به روز نیست.
فرماندار شهرستان شهرضا با بیان اینكه سطح زیركشت انار در شهرضا هزارو 650 هكتار است، گفت: این شهرستان با داشتن 15 درصد سطح زیركشت و 23 درصد تولید انار اصفهان ، رتبه سوم استان را بعد از شهرستان های كاشان و اردستان دراین زمینه به خود اختصاص داده است.
علی اصغر رفیعی نژاد افزود: انار شهرضا بیشتر به صورت تازه خوری مطرح می شود و ملس شهرضا، رَباب نیریز، شیشه كپ فردوس و نادری نطنز بیشترین ارقام انار تولیدی در شهرضاست.
وی گفت: مهمترین مشكل باغداران انار شهرضا در زمان برداشت این محصول، خشكسالی، سرمازدگی ، شیوع كرم گلوگاه و آفتاب سوختگی است.
رفیعی نژاد تصریح كرد: امسال كرم گلوگاه به 30 درصد و آفتاب سوختگی به 40 درصد از انار شهرضا خسارت وارد كرد.
مدیر جهاد كشاورزی شهرستان شهرضا نیز با اشاره به افزایش تولید 30 درصدی انار درشهرضا گفت: امسال بیش از 22هزارتن این میوه از باغ های شهرستان شهرضا برداشت شد .
رضا باقری تصریح كرد: سالانه كرم گلوگاه انار به 25 تا 30درصد از محصول انار یعنی به پنج هزار تن این محصول در شهرضا خسارت وارد می كند.
وی افزود: تا به حال روش های مختلف بیولوژیك در مبارزه با آفت كرم گلوگاه انجام شده اما نتوانسته این آفت را مهار كند.
باقری گفت: استفاده از سم پیشنهاد جهاد كشاورزی نیست و بین باغداران تعداد اندكی بوده اند كه از سم استفاده كردند و علاوه بر اینكه موفق به كنترل آفت كرم گلوگاه نشدند ، محصول آن ها دچارآفت دیگری مانند شپشك شده است.
مدیر جهاد كشاورزی شهرضا افزود: تازمانی كه سازمان حفظ نباتات كشور سمی معرفی نكند ماهم نمی توانیم این روش را به عنوان راهكار مقابله با كرم گلوگاه به كشاورزان معرفی و ترویج كنیم.
باقری افزود: تمام راهكارهای امتحان شده برای مقابله با آفت كرم گلوگاه در شهرستان راهكارهای بیولوژیك مانند استفاده از سه نمونه كاور، رها سازی زنبور و استفاده از آنغوزه بوده است.
وی گفت: طرح آزمایشی مبارزه با آفت كرم گلوگاه انار در 12 هكتار از باغ های شهرستان شهرضا در حال اجرا ست.
مدیر جهاد كشاورزی شهرستان شهرضا گفت: این طرح با 11 روش شامل استفاده از انواع كاور ، پوشش تاج و استفاده از دوركننده ها ، نصب تله فرمونی و استفاده از صمغ آنغوزه اجرا شده است.
باقری با بیان اینكه این طرح به تازگی و به صورت آزمایشی در شهرضا اجراشده ، افزود: در صورت نتیجه بخش بودن ، این طرح در تمام باغ های انار شهرستان اجرا می شود.
وی گفت: عملیات باغداری صحیح می تواند میزان خسارت آفت كرم گلوگاه را تا 30تا 50 درصد كاهش دهد.
وی با اشاره به اینكه سرمازدگی و آفتاب سوختگی از دیگر مواردی است كه به باغداران انار خسارت وارد كرده ، افزود: سال 93 سرما زدگی به 40 درصد انار شهرضا خسارت وارد كرد و باعث شد باغ های اناری اصطلاحا كف بُر شود.
مدیر جهاد كشاورزی شهرضا گفت: امسال خسارت ناشی از سرمازدگی درختان نداشتیم ولی آفتاب سوختگی به 40 درصد از انار شهرضا خسارت وارد كرد.
معاون فنی و اجرایی جهادكشاورزی شهرستان شهرضا نیز گفت: كرم گلوگاه میزبان های متنوعی مانند انار، هلو، زردآلو، انگور و عناب دارد و چون از گذشته تاكنون این محصولات در شهرضا تولید می شده ، وجود آفت كرم گلوگاه در شهرضا قدمتی بیش از 40 سال دارد.
محمدمهدی ابوالحسنی با اشاره به اینكه كرم گلوگاه در شهرضا حداقل 3 نسل دارد، گفت: راهكارهایی برای كاهش آفت وجود دارد اما كنترل 100درصدی آفت كرم گلوگاه امگان پذیر نیست.
وی افزود: می توان كاهش جمعیت كرم گلوگاه را به عنوان یكی از راهكار های كاهش میزان خسارات ناشی از این آفت درنظر گرفت اما با كنترل جمعیت این آفت بر روی انار، نمی توان جمعیت آن راروی دیگر محصولات هم كنترل كرد.
معاون فنی و اجرایی جهاد كشاورزی شهرضا یكی دیگر از مشكلات مبارزه با كرم گلوگاه را نارسایی و یك دست نبودن باغ های سنتی شهرضا دانست و گفت: در باغ های سنتی شهرضا چند نوع میوه تولید می شود كه این موضوع مقابله با این آفت را مشكل می كند.
ابوالحسنی رها سازی زنبور تریكو گراما را به عنوان یك راهكار مبارزه ای نتیجه بخش عنوان كردن و افزود: این زنبور به طور طبیعی در شهرستان بوده اما باید جمعیت آن را افزایش داد تا به عنوان شكارگر طبیعی كرم گلوگاه بیشتر عمل كند.
كرم گلوگاه انار با نام علمی Spectrobates ceratoniae Zeller مهمترین عامل كاهش كمی و كیفی محصول انار و یكی از موانع مهم در افزایش صادرات انار است.
این آفت نخستین بار در سا ل 1349خورشیدی در باغ های انار كاشمر از توابع استان خراسان رضوی مشاهده شد و با توجه به علائم اولیه آلودگی به كرم گلوگاه انار موسوم شده است.
شهرستان شهرضا با جمعیتی حدود 160هزارنفر در 70 كیلومتری جنوب اصفهان قراردارد.
گ/7144/ 6022