كوروش زارعی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، بازتاب مفهوم مقاومت در حوزه هنرهای نمایشی را یكی از اصلیترین انگارههای حوزه سیاست كلان نظام دانست و خاطرنشان كرد: اگر هدف ما تربیت نسلی است كه بتواند به همراهی و همدلی با آرمانهای انقلاب اسلامی و میراث عظیم این فرهنگ برای انتقال به آیندگان یاری رساند؛ باید مهمترین ظرفیتهای اجرایی خود را در بخش اقدامات فرهنگی فعال كنیم.
وی ادامه داد: بر همین اساس برگزاری جشنوارههایی مانند جشنواره فیلم و یا تئاتر مقاومت در كنار تمامی ظرفیت های آن در مسیر معرفی هنرمندان، باید بر مفاهیم كلانی مانند جریان سازی فرهنگی و ارتقای سطح فرهنگ عمومی جامعه استوار باشد. در كنار مسئولان، این انتظار از هنرمندان حاضر در چنین جشنواره هایی هم می رود.
كارگردان نمایش «كانال كمیل» با اشاره به این مساله كه در شرایط جامعه جهانی امروز و نگاهی كه نسبت به مقوله اسلامهراسی برای از بین بردن جریان سازی این دین فرهنگساز و جریانساز در جهان وجود دارد، یادآور شد: مهمترین هدف برای مبارزه با چنین رویكردی اتحاد مسلمانان است و تلاش دشمنان برای بر هم زدن این اتحاد استوار است. اصلیترین سلاح دشمنان برای القای چنین فضا و پرداختن به این جنگ نابرابر، حوزه فرهنگ و هنر بوده است. در این میان تئاتر مقاومت یكی از اصلیترین ابزارهای ما برای بیان نگرشهای اعتراضی نسبت به فعالیت دشمنان به شمار می رود.
وی با اشاره به ظهور پدیده شوم تروریسم در دو، سه دهه اخیر كه با همراهی استعمار جهانی و لابیهای صهیونیستی صورت گرفته است، یادآور شد: در این میان هنرمندان با تولید و اجرای عمومی آثار تئاتری با اتكا بر مفاهیم جهان شمول و فراگیری مانند مقاومت به ویژه در منطقه خاورمیانه باید نشان دهند كه هنر تئاتر در كنار بهره بردن از زبانی گویا برای انتقال مفاهیم میتواند مرهمی بر زخم و آلام مردمی باشد كه زیر فشار تروریسم با حمایت نگاه استعمار جهانی توانایی سر دادن فریاد مقاومت به شیواترین شكل ممكن را دارا هستند.
مدیر مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری با اشاره به تلاش هنرمندان تئاتر ایران برای بازتاب مفاهیم مقاومت، دفاع مقدس، ایثار و انگاره ها و آموزه هایی كه از دین مبین اسلام وام گرفته اند و از زبان هنر برای بیان آن بهره برده اند، تاكید كرد: هر چه مفاهیم مد نظر هنرمندان و اندیشه های ذهنی شان در آثار هنری عمیق تر باشد كیفیت كار آنها بالاتر خواهد بود.
وی ادامه داد: امروز ما با مخاطبان هوشیار، آگاه و بیداری مواجهیم كه به محض وجود كوچكترین اشتباه و خطا در فعالیت هنرمندان علاوه بر انتقاد به بی توجهی آنها به مخاطبان شان، حس فاصله و واپس زدگی نسبت به آن آثار هنری را از خود نشان می دهند.
زارعی مهمترین رسالت مسئولان، متولیان و دستاندركاران امور فرهنگی كشور را فاصله گرفتن از نگاه مبتنی بر شعار و توجه به مقوله عمل گرایی دانست و یادآور شد: هر زمان شاهد اتحاد، همدلی و همراهی جامعه هنرمندان در كنار متولیان فرهنگی بودیم به فتح بلندترین قله های عرصه فرهنگ و هنر در داخل و خارج از كشور نایل شدیم.
وی افزود: هر زمان در به وجود آمدن آن اتحاد خللی ایجاد شده، آسیبها و لطمات جبرانناپذیری بر عرصه فعالیت فرهنگ و هنر كشور وارد شده است كه بزرگترین گروهی كه از آن آسیب ها لطمه دیدند، عموم مردم به عنوان مخاطبان آثار هنری بودند.
شانزدهمین جشنواره تئاتر «مقاومت» به دبیری امیر نصیربیگی و با حمایت بنیاد فرهنگی روایت فتح از ۶ تا ۱۰ آذرماه در تهران برگزار میشود.
فراهنگ**9266** 9053
تجلی مقاومت بر صحنه نمایش؛ (2)
نگاه به تئاتر مقاومت نباید شكل ویترینی داشته باشد
۸ آذر ۱۳۹۷، ۱۹:۰۰
کد خبر:
83117233
تهران- ایرنا- مدیر مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری مهمترین بستر جریانسازی آثار تئاتری را تولید مستمر و ارایه آن به عموم مخاطبان در سراسر كشور دانست و یادآور شد: برای به دست آوردن بیشترین بهره از تئاتر مقاومت، نباید نگاهمان به آن بر مبنای اجرای ویترین باشد.