۹ آذر ۱۳۹۷، ۹:۱۹
کد خبر: 83117484
T T
۰ نفر

هند 30 ماهواره خارجی را به فضا پرتاب كرد

۹ آذر ۱۳۹۷، ۹:۱۹
کد خبر: 83117484
هند 30 ماهواره خارجی را به فضا پرتاب كرد

دهلی نو-ایرنا- هند با موفقیت یك ماهواره نظارت زمینی خود به همراه 30 ماهواره كوچك كشور های خارجی را با استفاده از یك موشك به فضا پرتاب كرد.

به گزارش روز جمعه ایرنا، به نقل از روزنامه 'تایمز او ایندیا'، با موفقیت این ماموریت سازمان تحقیقات فضایی هند( ایسرو)، این كشور به ركورد پرتاب 269 ماهواره خارجی دست یافت.
نكته مهم این ماموریت قرار دادن ماهواره ها در دو ارتفاع مختلف از سطح زمین است. هند با كنترل موشك در مدار زمین این ماهواره ها را به ترتیب در ارتفاع لازمه قرار داد.
كی سیوان رییس سازمان ایسرو گفت: موشك پی اس ال وی هند یك ماهواره نظارت بر زمین (هایسیس) و 30 ماهواره خارجی را در مدار زمین قرار داد.
وی همچنین اعلام كرد كه در تاریخ 5 دسامبر( 14 آذر ) هند سنگین ترین ماهواره خود به وزن 5 تن را به فضا پرتاب خواهد كرد.
این ماهواره های خارجی متعلق به آمریكا، استرالیا، كانادا، كلمبیا، فنلاند، مالزی، اسپانیا و هلند هستند.
هند به دنبال سهم بیشتری از بازار 300 میلیارد دلاری صنعت فضایی جهانی بوده است و سعی كرده است خود را به عنوان تامین كننده ارزان خدمات فضایی در جهان معرفی كند.
موشك پی اس ال وی هند تاكنون 52 ماهواره هندی و 239 ماهواره خارجی متعلق به 28 كشور را به فضا پرتاب كرده است.
هند اعلام كرده است قصد دارد تا سال 2022، اولین فضانورد خود را به فضا پرتاب كند. ماموریت قرار دادن سه هندی در فضا كمی بیش از 1.4 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت كه این نشان دهنده هزینه پایین تر ماموریت فضایی هند در مقایسه با كشورهایی همچون آمریكا و چین است.
ماموریت پرتاب انسان به فضا در سال جاری توسط نارندرا مودی نخست وزیر هند اعلام شد و سازمان تحقیقات فضایی هند(ایسرو) آن را اجرا خواهد كرد. در این ماموریت سه فضانورد هندی به مدت هفت تا 10 روز در فاصله 300 تا 400 كیلومتری از زمین قرار خواهند گرفت.
سازمان ایسرو همچنین سنگین ترین موشك ( جی اس ال وی نسل 3) ساخت خود را با موفقیت به فضا پرتاب كرده است.
پیش از این هند برای پرتاب ماهواره های خود با وزن بیش از 2 تن به كشور های خارجی وابسته بود.
سازمان تحقیقات هوا و فضای هند(ایسرو) در سال گذشته با ثبت ركود بی سابقه پرتاب 104 ماهواره با یك موشك به فضا از جزیره كوچك 'سریهاریكوتا' در جنوب هند با پشت سرگذاشتن رقبای بزرگی همچون روسیه و آمریكا،تاریخ ساز شد.
جزیره كوچك 'سریهاریكوتا' در صنعت فضایی هند ،حكم دماغه 'كاناورال' در ایالت فلوریدای امریكا را دارد كه تاكنون موشك های فضایی و ماهواره های بسیاری از این جزیره به فضا پرتاب شده است.
سكوی پرتاب موشك جزیره 'سریهاریكوتا' تاكنون با پرتاب بیش از 200 ماهواره از كشورهای مختلف ،میزبان برنامه های جاه طلبانه فضایی هند است.
هزینه های پرتاب از این سكو به حدی پایین است كه حتی رقیبان قدر هند هم قادر به رقابت با این هزینه ها نیستند؛ برای مثال این كشور قادر است كاوشگر مریخ خود را با هزینه ای به مراتب پایین تر از بودجه ای كه هالیوود به ساخت فیلم های فضایی تخصیص می دهد، به سیاره سرخ ارسال كند.
آساق**267**1424