۱۰ آذر ۱۳۹۷، ۷:۵۸
کد خبر: 83118054
T T
۰ نفر
كشت نخود انتظاري در 12 هزار هكتار اراضي كردستان آغاز شد

سنندج - ايرنا - مدير امور زراعت سازمان جهاد كشاورزي كردستان گفت: كشت نخود انتظاري (پاييزه) در سطح 12 هزار هكتار از اراضي زراعي ديم اين استان آغاز شده است.

محمدصالح احمدي روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: كشت محصول نخود براي حداقل 100 هزار هكتار اراضي استان برنامه ريزي شده بود كه جهاد كشاورزي در نظر دارد با انجام اقدامات ترويجي كشت انتظاري را حداقل در 12 هزار هكتار انجام دهد.
وي افزود: به علت تغييرات اقليمي، آب و هوايي و كاهش بارش هاي بهاره براي بهره گيري بذر محصول از بارش هاي پاييزه و زمستانه، زودرس كردن محصول، كوتاهي دوره رشد در محصول نخود، كشت مرسوم نخود از فصل بهار به پاييز (موسوم به كشت انتظاري) انتقال يافته است.
احمدي با بيان اينكه كشت انتظاري همزمان با اولين بارش شروع و تا آخر آذر ماه نيز ادامه دارد، تاكيد كرد: راندمان توليد كشت انتظاري به نسبت كشت سه برابر بيشتر از كشت بهاره است به صورتي كه كشاورزان در هر هكتار 750 كيلوگرم محصول برداشت مي كنند.
مدير امور زراعت سازمان جهاد كشاورزي كردستان با بيان اينكه شهرستان هاي كامياران، ديواندره، سقز و دهگلان هر سال بيشترين ميزان كشت محصول نخود را به خود اختصاص مي دهند، گفت: جهاد كشاورزي 100 تن از ارقام پربازده نخود ويژه كشت انتظاري داخلي شامل منصور و عادل و ارقام خارجي يارانه دار شامل آزكان، آراد و آراز را تامين كرده است.
وي يادآور شد: اين ارقام اكنون به شهرستان ها حمل شده و در حال توزيع بين كشاورزان است تا در كنار بذور خود مصرفي براي افزايش راندمان مزارع مورد استفاده قرار گيرد.
احمدي اضافه كرد: امكان كاشت و برداشت محصول نخود به صورت مكانيزه از ديگر مزيت هاي كشت انتظاري است كه جهاد كشاورزي براي كاشت مكانيزه آن 25 دستگاه كارنده آماده واگذاري را در اختيار كشاورزان قرار خواهد داد.
وي گفت: در خصوص برداشت مكانيزه نيز اكنون در حال تهيه هد هاي برداشت مكانيزه نخود هستيم كه در فصل بهار در اختيار بهره برداران قرار گيرد.
به گزارش ايرنا، تحقيقات كشاورزي نشان مي دهد انجام كشت انتظاري به جاي كشت بهاره ديم به دليل فراهم بودن بارش هاي زمستانه و طول دوره رويشي بيشتر، بسيار مناسب بوده و افزايش عملكرد محصول از حداقل 50 تا حداكثر 70 درصد را بدنبال دارد.
اين نوع كشت زماني انجام مي شود كه احساس كنيم بعد از كشت سرما از راه مي رسد؛ بذور نخود در اين روش در خاك به صورت انتظار (زنداني) باقي مي مانند و پس از گرم شدن هوا در اواخر زمستان جوانه مي زنند و به رشد خود ادامه مي دهند.
متوسط عملكرد نخود بهاره 450 كيلوگرم در هكتار است كه در كشت انتظاري به ميانگين 750 كيلوگرم در هكتار مي رسد.
استان هاي كرمانشاه، لرستان، آذربايجان غربي و شرقي به ترتيب رتبه هاي اول تا چهارم توليد نخود در ايران را دارند و كردستان هم پنجمين استان توليد كننده اين محصول در كشور است.
3034/9102