۱۰ آذر ۱۳۹۷، ۱۰:۳۵
کد خبر: 83118300
T T
۰ نفر
گفتمان سينماي مقاومت حذف شدني نيست

تهران- ايرنا- كارگردان فيلم «مزار شريف» با بيان آنكه سينماي مقاومت بازتاب‌دهنده الگوهاي جريان ساز سينماي متعهد و ارزشمند در برابر موج اسلام ستيزي و ايران ستيزي قدرت‌هاي جهاني است، گفت: گفتمان موجود در سينماي مقاومت به هيچ وجه در جهان حذف شدني نيست.

عبدالحسن برزيده روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگي ايرنا، ضمن تاكيد بر اهميت برگزاري جشنواره‌هاي موضوعي مانند جشنواره فيلم مقاومت گفت: ايستادگي، پايداري و مقاومت در برابر استكبار جهاني و قدرت‌هايي كه به هيچ وجه تحقق وحدت و يكپارچگي مردم مظلوم در برابر دستگاه مستكبر آنها را برنمي‌تابند، مهم‌ترين رسالت فرهنگي و گفتمان جريان فيلم و سينماي مقاومت است.
وي ادامه داد: مفاهيمي مانند دفاع مقدس و مقاومت در حقيقت الگوهاي كلان فرهنگي از گفتمان هنر جمهوري اسلامي ايران را تشكيل مي‌دهد. گفتماني كه شكل‌گيري و معرفي آن را در جهان به نام و طلايه داري جمهوري اسلامي ايران در جهان مي شناسند. ‌به همين سبب، استمرار و تحقق اين جريان مي‌تواند بخش عمده اي از مخاطبان سينماي جريان‌ساز و فرهنگي را با نگاه مبتني بر ايدئولوژي مقاومت و ايستادگي همراه كند.
كارگردان فيلم سينمايي «شوخي‌هاي خدا» با اشاره به نگاه اسلام ستيزانه و ايران هراسانه به عنوان يكي از گفتمان‌هاي مهم استكبار جهاني تاكيد كرد: آنچه كه سينماي ارزشمند دفاع مقدس و مقاومت را به عنوان نيروي جريان‌ساز در حوزه فرهنگ و هنر با زباني جهاني مطرح مي‌سازد، انتشار تفكر ناب تحقق رمز اتحاد در ميان كشورهاي مسلمان در برابر تفكرات اسلام هراسانه و ايران‌ستيزانه است كه كشورهاي استكبار جهاني از سردمداران آن داران به شمار مي‌آيند.
به گفته برزيده يكي از اصلي‌ترين رسالت‌هاي سينما، روشنگري در عرصه‌هاي اجتماعي و سياسي به شمار مي‌رود و بر همين اساس است كه سينماي مقاومت، وظيفه اي بسيار مهم در انتقال پيام ايستادگي و عدم سرسپردگي به قدرت هاي جهاني را در بطن خود حمل مي‌كند. سينماگران اين حوزه موظف هستند تا با خلق آثاري متنوع و منطبق با زباني جهاني، رويكرد مقاومت را به عنوان يكي از اصلي‌ترين گفتمان‌هاي فرهنگي جمهوري اسلامي ايران به جهان صادر كنند.
وي با اشاره به توليد آثار سينمايي هاليوود حاوي مفهوم ايران‌هراسي و ترويج فرهنگ اسلام ستيزي، گفت: هنرمندان متعهد سينماگر چه در داخل ايران و چه در تمام جهان موظف هستند در توليد آثار سينمايي با زبان فاخر هنري به مخالفت و انتقاد از رويكرد ماشين سينمايي هاليوود و غرب بر خيزند و از سوي ديگر با هدف روشنگري ذهن مخاطبان، با آثار سينمايي خود دست دشمنان اسلام و عواملي كه مانع از تحقق امت واحده اسلامي مي شوند را رو كنند.
كارگردان فيلم سينمايي «پرواز خاموش» با اشاره به تجربه حضور خود در كشورهاي مختلف جهان و علاقه و اشتياق اين مخاطبان براي ديدن آثار سينماي ايران به ويژه آثار سينماي دفاع مقدس و متكي بر مفهوم مقاومت گفت: وقتي چنين ميلي در بين مخاطبان جهاني وجود دارد، وظيفه مسئولان، متوليان فرهنگي و همچنين سينماگران در راستاي توليد چنين آثاري و انتقال اين مفاهيم به عنوان رسالت كلان فرهنگي در مسير بازنمايي مفهوم مقاومت، ايثار و پايداري در سراسر جهان، بيش از پيش اهميت پيدا مي‌كند.
كارگردان فيلم سينمايي «دكل» برگزاري جشنواره فيلم مقاومت را تخصصي‌ترين جشنواره در حوزه سينماي انديشه محور، معناگرا و متعهد به آرمان‌هاي انقلاب اسلامي و به انتقال مفهوم مقاومت دانست و تصريح كرد: توسعه دامنه بين المللي اين جشنواره مي‌تواند به انتقال مفاهيم ارزشمند مقاومت و ايستادگي به عنوان يكي از اصلي‌ترين الگوهاي كشور و مردم ايران در مسير مبارزه با استكبار جهاني بدل شود.
پانزدهمين جشنواره بين‌المللي فيلم «مقاومت» به همت بنياد فرهنگي روايت فتح، انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس از پنجم تا نهم آذرماه در تهران برگزار ‌شد.
فراهنگ**9266** 9053