۱۰ آذر ۱۳۹۷، ۱۷:۰۷
کد خبر: 83119022
T T
۰ نفر
چشم اسفندیار تئاتر مقاومت، بی توجهی به اقتباس است

تهران - ایرنا - كارگردان و مدرس شناخته شده تئاتر كشور، اتفاقات و رویدادهای متعدد در عرصه دفاع مقدس را بستری مملو از مواد اولیه مهم برای خلق آثار نمایشی ماندگار و مورد توجه مردم دانست و تأكید كرد: یكی از مهمترین چشم اسفندیار های این حوزه بی توجهی هنرمندان به امر اقتباس است.

امیر دژاكام روز شنبه در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، مهمترین بسترها و سنگ بنای آثار هنری در تئاتر و سینما را قصه‌ها، داستان‌ها، حوادث و اتفاقات واقعی در خلق آثار هنری دانست و یادآور شد: وقتی درباره حماسه بزرگ و عظیمی مانند دفاع مقدس صحبت می كنیم در حقیقت با دریا و اقیانوسی از موضوعات، اتفاقات و حوادث مختلف همراه هستیم كه هر یك از آنها می‌تواند به خلق اثری ماندگار در حوزه تئاتر كشور بدل شود.
كارگردان نمایش «شمس» ادامه داد: با توجه به تولید آثار هنری در جهان به وضوح در میابیم كه اتفاقی مانند جنگ جهانی دوم به عنوان یكی از اصلی‌ترین دستمایه های تولید آثار سینمایی و تئاتری توسط كشورهای درگیر این جنگ قرار گرفته است. این در حالی است كه ما با وجود تجربه مستقیم جنگ تحمیلی، كمترین سهم تولید آثار را با اقتباس از حوادث و اتفاقات حقیقی كه در بطن این جنگ به وقوع پیوسته است شاهد هستیم.
نویسنده نمایشنامه های «میر عشق» و «دزداب» با بیان آنكه نسل جوان مخاطبان آثار تئاتری بدون آنكه دوران هشت سال جنگ تحمیلی را لمس كرده باشند، تنها تعریف و مرجع نگاه آنها رسانه ها هستند، گفت: در این میان سهم رسانه‌های هنری از جمله سینما و تئاتر در انتقال مفاهیم ارزشمند مقاومت، ایثار، پایداری و فرهنگ شهادت در میان رزمندگان اسلام در دوران حماسه هشت سال دفاع مقدس به شدت مغفول واقع شده است.
نویسنده و كارگردان نمایش «محرمنامه خسروی» ادامه داد: در این میان جوانان میهن اسلامی ما با اتكا به حجم بمباران رسانه‌های مختلف، به جای آنكه با آثار هنرمندان خودمان در جریان اتفاقات و حوادث آن دوران قرار بگیرند، اسیر سیاه نمایی رسانه های غربی و شبكه های ماهواره ای از حماسه سازی رزمندگان اسلام می شوند و در این میان آنچه بیش از همه آسیب می بیند انتقال مفهوم مقاومت به عنوان یكی از ارزش های نظام جمهوری اسلامی ایران به عموم مخاطبان از جمله جوانان به شمار می آید.
به گفته دژاكام یكی از مهم ترین رسالت های نویسندگان چه در حوزه ادبیات داستانی، تاریخ شفاهی و اسناد و چه پژوهشگران و محققان تاریخ معاصر، به دست آوردن منابعی برای در اختیار قرار دادن آنها به هنرمندان جهت تولید آثارشان است.
نویسنده و كارگردان نمایش های «ساقی» و «غزل كفر» یادآور شد: فقر پژوهش و عدم مطالعه میان هنرمندان تئاتر و سینمای كشورمان به یكی از مهمترین آسیب های تولید آثار هنری در این شاخه ها بدل شده است. این در حالی است كه بسیاری از منتقدان و كارشناسان ضعف عمده آثار تئاتری و سینمایی را در نمایشنامه ها و فیلمنامه ها می دانند.
وی با تاكید بر تشكیل یك كارگروه و یا سازمانی برای جمع‌آوری اسناد حماسه سازی هشت سال دفاع مقدس و مفاهیم متجلی آن مانند مقاومت كه امروز به مفهومی جهانی بدل شده است را امری الزامی دانست و خاطرنشان كرد: با تشكیل چنین نهادی می توان تمامی داشته ها و اسناد مكتوب را در اختیار هنرمندان قرار داد. شكی وجود ندارد كه هنرمندان نیز با در اختیار داشتن چنین منابعی می‌توانند دست به خلق آثاری بزنند كه نه تنها مخاطبان داخلی كه مخاطبان جهانی را نیز به حیرت وا دارد.
به گفته این مدرس دانشگاه، مفهوم مقاومت به عنوان یكی از مفاهیم ارزشمند نظام جمهوری اسلامی ایران نیازمند صادر شدن به تمام جهان از طریق آثار هنری و با زبان فراگیر هنر است.
دژاكام افزود: در این میان سهم تئاتر به‌دلیل زنده بودن و پویایی موجود در بطن آن بسیار بیشتر از آن چیزی است كه تصور می كنیم. همه اینها در حالی است كه مخاطبان جهانی تشنه آثار تئاتری و قدرت هنرمندان ایران در هنر نمایش هستند و با استفاده كردن از چنین موقعیتی می‌توان به بیان ارزشمندترین داشته ها و تفكرات فرهنگی كشورمان مانند مفهوم مقاومت به مخاطبان جهانی همت گماریم.
شانزدهمین جشنواره تئاتر «مقاومت» با حمایت بنیاد فرهنگی روایت فتح از 6 تا 10 آذرماه در تهران برگزار می‌شود.
فراهنگ**9266 ** 1418
۰ نفر