۱۱ آذر ۱۳۹۷، ۱۴:۵۳
کد خبر: 83120048
T T
۰ نفر

غم‌نامه‌هاي حنجره زخمي زاگرس در تهران

۱۱ آذر ۱۳۹۷، ۱۴:۵۳
کد خبر: 83120048
غم‌نامه‌هاي حنجره زخمي زاگرس در تهران

خرم آباد - ايرنا - ايرج رحمانپور مشهور به «حنجره زخمي زاگرس» آثار ماندگارش را در تالار وحدت روي صحنه مي‌برد.

به گزارش خبرنگار موسيقي ايرنا، ايرج رحمانپور (زاده20 بهمن 1335 كوهدشت لرستان)، شاعر، خواننده و ترانه سراي ايراني است. او داراي آثار نوشتاري و موسيقايي درباره فرهنگ و هنر منطقه زاگرس و موسيقي لري و لكي است.
بن مايهٔ آوازهاي او را «هوره» و «مويه» تشكيل مي‌دهد كه در اصل غمنامه هايي در سوگ از دست رفتگان است.
ياسر يگانه تهيه كننده اين كنسرت در گفت‌وگو با خبرنگار موسيقي ايرنا در باره «هوره و مويه» گفت: هوره و مويه را در حقيقت مي‌توان مقام هايي از موسيقي آوازي منطقه زاگرس ناميد كه در غم از دست دادن عزيزان خوانده مي‌شوند و تفاوت اصلي هوره و مويه را بايد در نقش آوازي زنان جست بدين صورت كه هوره معمولا توسط مردان اجرا مي‌شود و نقش زنان در اجراي مويه پررنگ تر از نقش مردان است.
اين تهيه كننده افزود: در كنسرت پيش رو مجموعه‌اي از آثار ماندگار اين هنرمند براي مخاطبانش اجرا خواهد شد و سرپرستي گروه «هاناي» در اين اجرا را امير نوروزي برعهده دارد و بابك پيماني نوازنده سازهاي كوبه‌اي، عليرضا عقيقي نوازنده تار، شاهرخ پيماني نوازنده سرنا، مهدي مرتضايي نوازنده سنتور و كسري زرين‌قلم نوازنده كمانچه باس ديگر اعضاي اين گروه هستند.
به گزارش خبرنگار موسيقي ايرنا، رحمانپور از موسيقي كار، آيينهاي نمايشي، موسيقي سوگ، موسيقي جشن، حماسه، لالايي‌ها و اسطوره‌ها بهره مي‌برد، او موسيقي قديمي و ملودي هاي فولكلور را با جريان هاي اجتماعي و سياسي تاريخ معاصر تلفيق نموده و به همين دليل او را «حنجره زخمي زاگرس» ناميده‌اند.
آوارگان شيميايي حلبچه، زلزله زدگان بم، زلزله زدگان رودبار و منجيل، جنگ ايران و عراق، خودسوزي زنان در ايلام و لرستان، فقر و اعتياد، وطن پرستي، تنهايي انسان معاصر، نابودي فرهنگ، ياد حسين پناهي (شاعر و بازيگر) و ياد حسين شيدايي (بازيگر)، مجموعه موضوعاتي را تشكيل مي‌‌دهد كه رحمانپور با آن دست به خلق اثر هنري زده است.
كنسرت ايرج رحمانپور 16 آذر 1397 از ساعت 21:30 در تالار وحدت برگزار خواهد شد.
7269/6060