۱۴ آذر ۱۳۹۷، ۷:۳۶
کد خبر: 83123178
T T
۰ نفر

كودكان معلول زمین بازی ندارند

۱۴ آذر ۱۳۹۷، ۷:۳۶
کد خبر: 83123178
كودكان معلول زمین بازی ندارند

مشهد - ایرنا - موسم كودكی اهمیت فراوان در زندگی انسان دارد، در این دوران می‌ توان بنای زندگی سالم و سعادتمندانه را پی ‌ریخت و از بروز بسیاری از مشكلات در آینده جلوگیری كرد و حتی استعداد و توانایی های خاص افراد نیز در این زمان به خوبی قابل شناسایی است.

به گزارش ایرنا، بازی در روند رشد كودكان ضروری است و مهمترین فعالیت آنان به شمار می رود زیرا به بهزیستی روانشناختی، فیزیكی، اجتماعی و عاطفی كودكان كمك می كند.
بازی و فعالیت بدنی كودكان در فرآیند رشد آنان تاثیرگذار بوده و فرصت ایده آلی است تا پدران و مادران با فرزندان خود همراهی و هم افزایی داشته باشند.
اما گاهی این حق طبیعی توسط عوامل و پدیده هایی مانند جنگ، خشونت، فقر، كودكان كار و مانند آن به چالش كشیده می شود و در این میان كودكانی نیز هستند كه معلولند و سهم شان از بازی صفر است و امكانات و تجهیزات در نظر گرفته شده برای آنان در بوستان ها، زمین ها و شهرهای بازی در حد ناچیزی است.
كودكانی كه از معلولیت های جزیی، متوسط و شدید برخوردارند با هر معلولیتی فضایی برای بازی و تفریح در هوای شهر و در كنار دیگر كودكان همنوع خود ندارند، گویی آنان به معنای واقعی دیده نمی شوند.
كودك با استعداد ذاتی و میل مفرط به یادگیری موارد جدید از راه كشف، تقلید و پیروی به دنیا می ‌آید.
كودكان از طریق بازی، مواردی را در باره خود و دنیای اطراف یاد می‌ گیرند اما گویی كودكان معلول از همه این ضرورت ها بی بهره اند زیرا دوران كودكی آنان در مسیر مراجعه به دكتر، بیمارستان یا در منزل سپری می شود و به دلیل نبود فضاهای ویژه و طراحی شده بازی در جمع سایر كودكان و حضور در مراكز تفریحی محرومند.

* وجود سالانه 30 هزار كودك معلول در كشور
به گفته رئیس سازمان بهزیستی، سالانه 25 تا 30 هزار نوزاد معلول در كشور زاده می شود كه می توان با توسعه آزمایش ها و مشاوره های ژنتیك به میزان قابل توجهی از این آمار كاست.

*كودكان بیشترین معلولان زیرپوشش
مدیركل بهزیستی خراسان رضوی در این زمینه با بیان اینكه شمار كودكان معلول زیرپوشش بیشتر از سایر معلولان است گفت: اكنون 114 هزار و 71 معلول در خراسان رضوی دارای پرونده و زیر پوشش بهزیستی هستند كه بیش ار 20 هزار نفر آنان كمتر از 18 سال داشته و كودك محسوب می شوند.
حمیدرضا پوریوسف افزود: از 20 هزار و 94 معلول زیرپوشش كمتر از 18 سال 4930 كودك تا 6 سال، 7672 كودك هفت تا 12سال و 8165 كودك 13 تا 18 سال دارند.
وی اظهار داشت: رسیدگی به نیازها و حقوق این گروه از اهمیت بسیار برخوردار است و بهزیستی تنها در ارائه خدمات حمایتی و توانبخشی این قشر فعالیت دارد اما سایر دستگاه ها و مجموعه ها نیز باید برای خدمت به این قشر مظلوم همت گمارند.

* كودكی فراموش شده
معاون امور توانبخشی اداره كل بهزیستی خراسان رضوی نیز در این زمینه گفت: موضوع كودكان معلول ،خواسته ها و نیازهایشان از جمله مواردی است كه مورد كم توجهی قرار گرفته است.
دكتر مسعود فیروزی افزود: كودكی كودكان معلول تحت الشعاع معلولیتشان قرار گرفته و هزینه هایی كه باید صرف كودكی و شادی آنها شود، صرف درمان و توانبخشی آنها می شود.
وی اظهارداشت: والدین این كودكان نیز از خستگی روحی و جسمی فراوان و فشارهای اقتصادی و اجتماعی متعدد رنج می برند و گویی دیگر توان و انرژی برای بردن كودكان به بوستان ها و فضاهای سبز و طبیعی برایشان باقی نمی ماند.
وی گفت: اگر والدین هم بخواهند كودك معلولشان را به مكان تفریحی ببرند، سوال این است كه به كجا ببرند؟ و اینكه كدام بوستان یا زمین بازی برای كودك معلول آنها مهیا و تدارك دیده شده است؟
فیروزی افزود: كودك اوتیستیك كه دچار بیش حسی است چگونه می تواند در شلوغی و همهمه شهربازی دوام آورد و به بازی بپردازد؟ زیرا این گروه كودكان به مكان آرام و به دور از نور فراوان و صدای بلند نیازمندند.
وی اظهار داشت: در این میان روشنگری رسانه ها و مطالبه گری آنان برای احقاق حقوق كودكان معلول ضروری است.

* ظلم مضاعف
فیروزی با بیان اینكه هر كودكی در دوران كوتاه كودكی نیاز به بازی و فراگیری بسیاری از توانمندی ها در عرصه بازی با همسالان خود دارد گفت: كودكان معلول اگر از نظر جسمی و حتی ذهنی دچار ناتوانی هستند به همین دلیل از نظر برقراری ارتباط با همسالان، كسب توانمندی هایی كه در بازی محقق می شود و بسیاری از زمینه های استعدادیابی از دیگر كودكان عقب نگه داشته می شوند.
وی افزود: نیازهای این كودكان صرفا در حوزه توانبخشی و درمان مورد توجه است و در سایر زمینه ها بخصوص تفریحی و شادی كاملا نادیده گرفته می شود.
وی اظهار داشت: در حوزه معلولیت، ظلم های مضاعف به كودكان معلول روا می شود زیرا كودكی، بازی ها و جست و خیزهای آنان تحت تاثیر معلولیت آنها قرار می گیرد.
فیروزی گفت: محدودیت و موانع برای كودكی كردن این كودكان در جامعه بسیار زیاد است زیرا نه مردم شناخت و آگاهی كامل از نحوه مواجهه با آنها دارند و نه مسئولان فضای لازم و امكانات مناسب را برای بازی و جست و خیز این كودكان فراهم كرده اند.

* جای خالی كودكان معلول در فضاهای شهری و زمین های بازی
رئیس نظارت بر بوستان های مشهد نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: برای بازی و فضاسازی مورد نیاز كودكان معلول در بوستان ها و زمین های بازی مشهد اقدام مشخص و قابل بیان انجام نشده است.
مهدی یعقوبی با بیان اینكه در برنامه های توسعه ای و اصلاحی این فضاها توجه به خواسته ها و نیازهای كودكان معلول مد نظر قرار گرفته است، افزود: تا كنون اقدامات مشخص و قابل بیان برای كودكان معلول انجام نشده اما برای سایر معلولان اقدامات متعدد صورت گرفته است.
وی با بیان اینكه امسال حدود چهار میلیارد ریال برای بهسازی و مناسب سازی بوستان ها و سرویس های بهداشتی برای معلولان هزینه شده است، اظهار داشت: رعایت ضوابط مناسب سازی محیط برای معلولان از دو سال پیش مورد توجه پروژه های اصلاحی و نوساز شهری قرار گرفته است.
وی گفت: حدود 200 زمین بازی كودكان در كلانشهر مشهد وجود دارد كه هیچ یك از آنها ویژه كودكان معلول نیست.
یعقوبی افزود: در 603 بوستان مشهد نیز كه 25 مورد از آنها شهری و بقیه محله ای است اقدام خاصی برای حضور و بازی كودكان معلول انجام نشده و تنها كارهایی برای تسهیل حضور معلولان انجام گرفته است.
وی اظهار كرد: با اعلام استانداردهای ساخت وسایل بازی برای كودكان معلول می توان برنامه های مورد نظر شهرداری مشهد در این زمینه را اجرا كرد.
7496 /6053
۰ نفر