زمان ابلاغ قضايي از 45 روز به پنج روز كاهش يافته است

تهران- ايرنا- معاون آمار و اطلاعات مركز آمار و فناوري اطلاعات قوه قضاييه گفت: راه اندازي سامانه ابلاغ الكترونيك قضائي باعث كاهش بسيار چشمگير ابلاغ هاي قضايي شد به گونه اي كه مدت زمان ابلاغ از 45 به پنج روز كاهش يافته است.

به گزارش ايرنا از مركز آمار و فناوري اطلاعات قوه قضاييه، مجتبي سقائي روز چهارشنبه در نشست شوراي عالي فضاي مجازي با اشاره به سامانه هاي ابلاغ الكترونيك قضائي، ثبت نام الكترونيك (ثنا) و نرم افزار محاسبه الكترونيك (نماب) افزود: امروز شاهد برخي از دستاوردهاي ارزشمند اين نرم افزارها هستيم كه از جمله مي توان به سامانه ابلاغ الكترونيك قضائي اشاره كرد به گونه اي كه كاهش بسيار چشم گير و قابل ملاحظه اي در فرايند ابلاغ صورت گرفته است.
وي كاهش هزينه هاي پستي و صرفه جويي در كاغذ با رويكرد حفظ محيط زيست را از ديگر مزاياي سامانه ابلاغ الكترونيك قضائي دانست و گفت: پيش از توسعه سامانه هاي مركز آمار و فناوري اطلاعات قوه قضائيه، آگهي هاي دستگاه قضائي به صورت سنتي به اطلاع مخاطبان رسانده مي شد، اما در حال حاضر، «آگهي الكترونيك» جايگزين فرايند سنتي شده است.
سقائي با اشاره به عوامل مؤثر در سنجش و محاسبه بهره وري در (نماب) گفت: در تلاش هستيم با مكانيزه شدن كامل برنامه ها، دقيقترين و به روزترين نظام آماري را با هدف تحقق «عدالت الكترونيك» داشته باشيم.

* سامانه جامع منابع انساني راه اندازي مي شود
سيد حميد نجم آبادي معاون امور عمومي و پشتيباني مركز آمار و فناوري هاي قوه قضاييه گفت: بهره برداري از سامانه هاي «جامع منابع انساني»، «جامع مالي و پشتيباني»، «سيستم يكپارچه اتوماسيون اداري» و «دبيرخانه الكترونيك قوه قضائيه» باعث كاهش هزينه هاي منابع انساني در حد هزار و700 نفر سال بوده ايم كه از مهمترين نتايج راه اندازي و توسعه نرم افزارها با رويكرد منابع انساني در اين قوه است.
وي افزود: برخي از عناوين سامانه جامع منابع انساني شامل تشكيلات، آموزش، كادرسازي، حقوق و دستمزد در حال اجراست و عنوان هايي از قبيل تسويه حساب، تشويقات و پاداش پايان خدمت در آينده نزديك اجرائي خواهد شد.
نجم آبادي اضافه كرد: تسهيل و تسريع در ثبت، گردش و تبادل مكاتبات همراه با تبادلات لحظه اي با حفظ محرمانه بودن يكي از مزاياي دبيرخانه الكترونيك است.

* نظارت بدون حضور بازرس
علي اصغر تدين معاون پژوهش، برنامه ريزي و نظارت مركز آمار و فناوري قوه قضاييه با ارزيابي عملكرد سامانه نظارت الكترونيك (سنا) گفت: يكي از مهمترين ويژگي هاي اين سامانه، تهيه گزارش هاي نظارت قضائي و بازرسي است.
وي افزود: امكان نظارت بدون حضور شخص بازرس در محل و صرفه جويي در زمان، دو شاخصه مهم نرم افزار سامانه مديريت پرونده قضائي «سمپ» است و واحدهاي مختلف نظارتي در دستگاه قضائي مانند دادسراي انتظامي قضات، معاونت نظارت و ارزشيابي قضات، مركز حفاظت و اطلاعات قوه قضائيه و دادگستري هاي كل از بهره برداران اين سامانه هستند.
سرپرست اداره كل خدمات الكترونيك قضائي اين مركز افزود: سامانه سجل قضائي به فرايندهاي پيرامون صدور گواهي عدم سوء پيشينه مي پردازد و خدمات اين سامانه شامل ايرانيان خارج از كشور نيز مي شود.

* 100 ميليون پرونده اسكن شده است
رضا آسياباني معاون فناوري اطلاعات و ارتباطات مركز آمار و فناوري قوه قضاييه گفت: از ابتداي فعاليت مركز آمار و فناوري اطلاعات تاكنون حدود 100 ميليون پرونده اسكن شده كه اين خدمت، ميزان قابل ملاحظه اي از فضاي ساختماني دستگاه قضائي را با حذف پرونده هاي فيزيكي غيرضروري، آزادسازي نموده و در اختيار قوه قضائيه قرار داده است.
وي با اشاره به معماري نوين و رو به تحول دستگاه قضائي به منظور تحقق اهداف سخت افزاري و نرم افزاري «عدالت الكترونيك» گفت: شبكه ملي عدالت با هدف ساماندهي ارتباطات الكترونيك در دستگاه قضا و دسترسي به اطلاعات از ساير دستگاه‌هاي دولتي، نهادهاي عمومي و غيردولتي، شخصيت‌هاي حقوقي و بخش خصوصي در حال اجراست و تقويت و توسعه اين شبكه از اولويت هاي مهم مركز آمار و اطلاعات قوه قضائيه محسوب مي شود.

* طرح مراقبت الكترونيكي در حال اجراست
مهدي جم، جانشين سرپرست پژوهشكده آمار و فناوري اطلاعات پژوهشكده قوه قضائيه در اين نشست گفت: محورهاي مطالعاتي مختلفي مانند نشست نخبگاني، ارتباط با مراكز پژوهشي و دانشگاهي در اين پژوهشكده علمياتي شده است.
وي با اشاره به طرح «مراقبت الكترونيك» كه با هدف حبس زدايي به عنوان يكي از سياست هاي قوه قضائيه در حال اجراست، اظهار داشت : الزامات فني و حقوقي اين طرح در پژوهشكده صورت گرفته است.
شادي نوروزي مدير پروژه هاي مركز (PMO) گفت: سطوح مراحل كنترل پروژه در پنج مرحله شامل
«شناسايي اوليه فرايندها و پروژه ها»، «شناسايي فرايندهاي ساختاري و تدوين استانداردها»، «تدوين استانداردهاي سازمان و شاخص هاي عملكردي»، «مديريت پروژه ها، فرايندها و نقش مربيگري» و «بهينه سازي پروژه ها و فرايندها» عملياتي شده است.
وي اضافه كرد: پردازش داده ها، تحليل و پشتيباني از مهمترين شاخصه هاي عملكردي در اين حوزه مديريتي است و نيازسنجي و برنامه ريزي اطلاعات، مراحل نهايي جهت تصميم سازي هاي آتي مركز مي باشد كه با اجراي اين مراحل در قالب سامانه ها، گام مهمي در تحقق اهداف ارزشمند و مقدس «عدالت الكترونيك» برداشته شده است.
اجتمام*1003*1193