۱۵ آذر ۱۳۹۷، ۸:۳۶
کد خبر: 83124542
T T
۰ نفر

شبكه توزيع كتاب نياز ضروري صنعت نشر است

۱۵ آذر ۱۳۹۷، ۸:۳۶
کد خبر: 83124542
شبكه توزيع كتاب نياز ضروري صنعت نشر است

قم - ايرنا - عضو هيات مديره اتحاديه ناشران و كتابفروشان قم گفت: نبود شبكه توزيع مناسب كتاب از جمله مشكلات عمومي چاپ و نشر است كه ايجاد چنين شبكه اي ضروري است.

علي حاجي تقي روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، افزود: حمايت نكردن از موسسه هاي توزيع كتاب و معاف نشدن فعالان شبكه توزيع از برخي ماليات ها موجب شده كه تا كنون شبكه بزرگ توزيع كتاب شكل نگيرد.
وي با تاكيد بر ضرورت حذف واسطه ها در بازار چاپ و نشر كتاب، گفت: ايجاد شبكه توزيع گسترده كتاب؛ حذف واسطه ها، جلوگيري از قاچاق و مقابله با شبكه هاي كوچك و زيرزميني فعال در حوزه چاپ كتاب را فراهم مي كند.
وي با بيان اينكه مشكلات ناشران از سال 90 آغاز و در ماه هاي اخير تشديد شده است، افزود: نوسانات نرخ ارز در ماه هاي گذشته موجب جهش قيمت مواد اوليه چاپ، كاغذ، مقواي گلاسه و هزينه هاي چاپ شده است.
حاجي تقي ادامه داد: قيت هر بند كاغذ در بازار آزاد 2 ميليون و 300 هزار ريال و با نرخ دولتي يك ميليون و 600 هزار ريال شده، اين در حالي است كه پيش از اين هر بند كاغذ 800 هزار ريال بوده است.
وي بيان كرد: كتاب هاي چاپ شده با كاغذ هر بند 800 هزار ريالي است و اگر كتاب هاي جديد كه با كاغذهاي گرانتر چاپ شده، وارد باز شود به طور قطع شاهد جهش قيمت كتاب در كشور و استان خواهيم بود.
عضو هيات مديره اتحاديه ناشران و كتابفروشان قم، مهمترين تاثير جهش قيمت در صنعت چاپ و نشر را در حوزه كتاب كودك دانست و ادامه داد: كتاب هاي كودك و نوجوان بر روي كاغذهاي گلاسه و به صورت رنگي چاپ مي شود و از طرفي چون مخاطب اين كتاب ها كودكان هستند، امكان افزايش قيمت اين كتاب ها وجود ندارد به همين دليل فعالان اين حوزه به شدت تحت تاثير اين نوسانات قيمتي قرار گرفته اند.
حاجي تقي، اصلاح شبكه توزيع كتاب و توجه به ظرفيت كتاب فروشي ها را از جمله راهكارهاي ساماندهي به وضعيت كتاب دانست و افزود: حوزه كتاب تافته جدا بافته از شرايط اقتصادي نيست و تا زماني كه وضعيت كلي اقتصاد كشور به صورت هماهنگ بهبود نيابد، امكان بهبود شرايط صنعت چاپ نيز وجود ندارد.
بيش از 200 كتابفروشي و يك هزار و 300 ناشر در استان قم وجود دارد كه از اين تعداد تمام كتابفروشان و نيمي از ناشران استان فعال هستند.
7404/ 1175