۱۶ آذر ۱۳۹۷، ۲:۳۸
کد خبر: 83125494
T T
۰ نفر
بلومبرگ: خروج قطر از اوپك، مقدمه خروج از شورای همكاری است

تهران- ایرنا- خبرگزاری بلومبرگ آمریكا روز پنجشنبه در گزارشی اعلام كرد كه خروج قطر از سازمان كشورهای صادركننده نفت (اوپك)، می تواند مقدمه ای برای خروج دوحه از شورای همكاری خلیج فارس باشد.

به گزارش ایرنا «سعد الكعبی» وزیر انرژی قطر دوشنبه هفته جاری (12 آذرماه) اعلام كرد كه دوحه از ابتدای سال 2019 میلادی و پس از گذشت 57 سال از اوپك خارج می‌شود.
بلومبرگ در این گزارش آورده است: توجیهاتی كه مقام های قطری برای خروج این كشور از اوپك در ژانویه 2019 (دی ماه 97) مطرح می كنند، به آسانی می تواند برای اعلام خروج دوحه از شورای همكاری خلیج فارس به كار گرفته شود.
این خبرگزاری افزود: قطر معتقد است كه ادامه حضورش در این سازمان، منافع مادی ندارد و این تصمیم در پی آن گرفته شد كه تمامی تلاش ها برای حل بحران به وجود آمده میان این كشور با عربستان، امارات، بحرین و مصر راه به جایی نبرده است.
بلومبرگ گزارش داد: 'حمد بن جاسم آل ثانی' نخست وزیر پیشین این كشور می گوید كه اوپك به منافع ملی دوحه آسیب می زند و چیزی به ما نمی افزاید و این اظهار نظرها در زمان خروج قطری ها از شورای همكاری خلیج فارس شدت خواهد گرفت؛ به ویژه آن كه عربستان و امارات به عنوان دو كشوری كه در 18 ماه گذشته در تلاش برای تنگ تر كردن حلقه محاصره قطر بودند، در این شورا حضور دارند.
این خبرگزاری در گزارش خود اعلام كرد: ممكن است عربستان و امارات در اندیشه اخراج قطر از شورای همكاری باشند؛ اما این موضوع مستلزم متقاعدكردن كویت و عمان است؛ دو كشوری كه برخلاف بحرین كه در سیاست خارجی اش پیرو سعودی هاست، در موضوع محاصره قطر، سیاستی بی طرفانه در پیش گرفتند و حتی خشم خود را نسبت به این اقدام ریاض علیه دوحه اعلام كردند.
بر اساس گزارش این خبرگزاری، آنچه از تمامی این موارد مذكور مهم تر است، آمریكا به دلیل آن كه اتحاد و یكپارچگی شورای همكاری خلیج فارس را برای مقابله با ایران ضروری می داند، تمایلی برای شكاف میان اعضای این شورا ندارد؛ بویژه آن كه دونالد ترامپ تلاش دارد تشكیلات جدیدی موسوم به ناتو عربی را راه اندازی كند، به همین دلیل كاخ سفید تلاش می كند سعودی ها به جای آن كه دامنه تنش خود با قطری ها را بیشتر كنند، در راستای بهبود روابط با آنها گام بردارند.
گزارش بلومبرگ درحالی منتشر می شود كه «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر روز سه شنبه گذشته و پس از 18 ماه محاصره دوحه از سوی چهار كشور عربی، به صورت رسمی برای شركت در سی و نهمین نشست سران شورای همكاری خلیج فارس به عربستان دعوت شد.
این نشست، قرار است یكشنبه آینده در شهر «الدمام» واقع در شرق عربستان و نزدیكی بحرین برگزار شود.
عربستان 15 خرداد 96 در اقدامی سراسر عجولانه به همراه امارات، بحرین و مصر و به بهانه حمایت قطر از تروریسم و نزدیك شدن به محور مقاومت، روابط خود را با دوحه قطع كرد.
كشورهای تحریم كننده 13 شرط برای از سرگیری روابط با قطر تعیین كردند اما دوحه با بیان اینكه تحریم كنندگان هیچ دلیل قانع كننده برای اثبات ادعاهای خود در اختیار ندارند، تأكید دارد كه این شروط در تناقض آشكار با حق حاكمیت آن كشور است.
شبس**9363**1917
۰ نفر