به گزارش شنبه گروه فرهنگی ایرنا از روابط عمومی پنجمین جشنواره و جایزه موسیقی همایون خرم (نوای خرم)، شامگاه گذشته، جمعه 15 آذرماه در چهارمین و آخرین روز برگزاری این رویداد بیش از 90 هنرمند در بخش «اجرایگروهی»، 23 هنرمند در بخش «تك نوازی» و 53 هنرمند در بخش «دو و سه نوازی» آثار خود را در معرض رقابت هیات داوران گذاشتند.
در بخش «تك نوازی» كارو شیردل، آرمان تجری،عسل پاكزاد، پریا صادقی، نگین رمضانی، محمدرضا الهی، محمدرضا پاریا، نسترن یوسفیان، سینا بحرینی، نگار یاسمنی، مرتضی اخباری، آرمین باقركاسهگری، محمدمهدی حیدری، سینا تاجیك، درین خیبری، یگانه ابالفضل وارسته، سامان جانبخش، مریم نجاریان، محمد شعبانی، علیرضا حاجیزاده، آیدا صابر، سید علیرضا فاطمی چتن و احسان آذریان روی صحنه رفتند.
محمد امین ابراهیمی، پرهام وفایی، سید محمد طاها میرزا جانیان، غزاله مختاری، مانی طاهری، امین شمس، مهتاب حبیبی، علی نظامآبادی، آرمین رمضانی، محمد مهدی فرضی، محمد یوسف فلاح، محمد معین فلاح، محمد حسین فلاح، خاطره فكر آزاد، كامیار فكر آزاد، دینا ابراهیمی، نازنین فولاد پنجه، آرش حاج تقی، سهند سفید آری، تهمینه صادقی، مازیار قندهاری، امیر حسین خانلقی، محمد امین غافله باشی، هستی حسنی، علی پور شبان، ابوالفضل آریایی، ایمان حججی، آریا احمدی، امیر محمد حامدی، دانیال اردلان، سارا غفاری، سعید اسماعیلی، علیرضا شمس، یونس اشراقی، مهدی شیرپوری، هاتف شمسی خانی، محمد رضا رحمانیان، ویدا بیرجندی، سوگل اجلال منشان، صدف افشاری مفرد، امیر رضا مومنی، دانیال راد بخت، متین هاشمی ثابت، متین موسوی، علیرضا قاسمی، ارشیا ملتجی، پریا فرهادی، محمد رضا غلامی، محمد حسین غلامی، پدرام فرق دانی، هیوا زیبایی، یاسمن اسكندری و گلسا ذوالفقاری نیز در بخش «دو و سه نوازی» به رقابت با یكدیگر پرداختند.
در بخش «گروه نوازی» نیز گروهها و هنرمندانی از آموزشگاه موسیقی طرز از دولتآباد به سرپرستی مسعود وحیدا، آموزشگاه موسیقی نامیك از مشهد به سرپرستی فیروزه مدیر خراسانی، هنرستان هنرهای زیبا از مشهد به سرپرستی شكان شیردوانی، آموزشگاه موسیقی عارف از بابل به سرپرستی محسن دهیمی، گروه ایشتار هنرستان موسیقی دختران از تهران، گروه شب نورد آموزشگاه موسیقی سپاهان سینا از اصفهان به سرپرستی آرش زمانی، آموزشگاه موسیقی هنر آفرین از تهران به سرپرستی حمید بهروزی نیا، آموزشگاه موسیقی منادی از تهران به سرپرستی حسین سجودی و آموزشگاه موسیقی ملودی كهن از تهران به سرپرستی سامان محمد نبی در بخش «گروه نوازی» آثار خود را ارائه دادند.
** كار هیات داوران بسیار سخت شد
مدیر برگزاری پنجمین جشنواره و جایزه موسیقی همایون خرم (نوای خرم) در این برنامه با اشاره به كیفیت برگزاری این دوره نسبت به دوره های گذشته بیان كرد: با استناد به صحبتهای تعدادی از هنرمندان و هیات داوران باید بگویم كه سطح كیفی جشنواره نسبت به سال گذشته بهتر شده كه همین موضوع كار ما را در داوری به شدت سخت كرده است.
بردیا صدرنوری ادامه داد: البته تمایل چندانی نداریم كه این جشنواره فقط حالت رقابتگونه پیدا كند ولی از آنجا كه این موضوع سبب افزایش انگیزه شركت كنندگان میشود، این حس رقابتی هم در آن وجود دارد، از سوی دیگر امتیاز هنرمندان شركت كننده خیلی به هم نزدیك بود كه همین موضوع قضاوت را بیش از پیش برای ما سخت كرده است.
وی افزود: از نظر من در این دوره از جشنواره، شركتكنندگان زیر 15 سال نسبت به گروه سنی 15 تا 18 كیفیت بهتری را در اجرا ارائه دادند، البته شاید بتوان دلیل این موضوع را سنگینی درسهای گروههای سنی بالاتر نسبت به ردههای سنی پایینتر عنوان كرد زیرا با توجه به سنشان وقت كمتری برای ساز و موسیقی دارند، در نهایت باید بگویم كه كلیت جشنواره واقعا امیدواركننده بود.
**انتشار فراخوان منطقه ای در دست اقدام است
مدیر پنجمین جشنواره موسیقی نوای خرم درباره روند برگزاری دوره بعدی این رویداد موسیقایی توضیح داد: اگر روند جشنواره به همین صورت پیش رود، قطعا در سال آینده میزبان شركتكنندگان بیشتری خواهیم بود، البته طبق برنامه مدونی، تصمیم داریم از سال آینده یك فراخوان منطقهای منتشر كنیم زیرا اگر با همین روند پیش برویم ممكن است برای سال آینده مجبور شویم تعدادی از داوریهایمان را در استانها انجام دهیم چرا كه تعداد شركتكنندگان در حال افزایش است وحتما باید به شكلی ساختارمند فضای مناسب تری را برای بخش رقابتی ایجاد كنیم.
صدرنوری گفت: تلاش برای برگزاری جشنواره در سطوح بین المللی یكی دیگر از اهداف ماست كه امیدوارم بتوانیم شاهد تحقق آن باشیم، به عبارتی میخواهیم با در نظر گرفتن كشورهای فارسی زبان كه به موسیقی ارائه شده در این جشنواره علاقه مند هستند، شرایطی ارائه آثارشان در فضای مجازی را فراهم كنیم.
** ایجاد تغییرات در جشنواره «یادآوری»!
فرزند زنده یاد همایون خرم و عضو شورای سیاستگذاری جشنواره موسیقی نوای خرم نیز درباره كیفیت اجراهای این دوره اظهار كرد: بر این باورم در هر دوره از برگزاری جشنواره می توان اجراهای بسیار خوبی را مشاهده كرد، بنابراین نمی توان گفت كه كیفیت اجراهای این دوره نسبت به دوره های قبل بیشتر یا كمتر بوده است زیرا باید این نكته را هم در نظر داشت كه رده سنی هنرمندان شركت كننده در جشنواره موسیقی نوای خرم محدود است.
رضا خرم ادامه داد: ولی مهم ترین نكته این است كه تعداد شركتكنندگان از 1100 نفر در سال گذشته به 1500 نفر در این دوره رسیده است كه ما با توجه به محدود بودن زمانی كه برای ارائه آثار در اختیار داشتیم، تمام تلاش خود را كردیم تا شركتكنندگان كمتری برای حضور در جشنواره انتخاب كنیم ولی با توجه به كیفیت اجراها نتوانستیم آثار كمی را انتخاب كنیم و زمان را اضافه كردیم، به همین دلیل میتوان نتیجه گرفت كه كیفیت این دوره بهتر شده است.
وی افزود: از نظر من مهمترین نكتهای كه در این جشنواره وجود دارد؛ یادآوری آثار بزرگان موسیقی است كه برای این رده سنی به شدت میتواند موثر و مهم عمل كند زیرا آنها را به آثار اصیل موسیقی ارجاع میدهد، برهمین اساس مطمئن باشید كه هر كدام از آثار ارائه شده در این جشنواره نتیجه 6 ماه كار چندین نفر از جمله هنرجو، خانواده و سرپرست اوست.
خرم همچنین درباره تغییرات دوره ششم جشنواره خرم كه سال آینده برگزار میشود، اظهار داشت: علاوه بر پروژه بینالمللی كردن جشنواره كه نیازمند عوامل متعددی است، اصلاحاتی را در قطعات اجرایی شركت كنندگان، ایجاد خواهیم كرد، به هر صورت جشنواره موسیقی نوای خرم، جشنواره ای تكنیكال نبوده و هدف آن بیشتر یادآوری موسیقی درست است بنابراین تصمیم داریم برای سال آینده، تكنیك را هم به سیاستهای بخش رقابتی جشنواره اضافه كنیم تا به اینصورت افرادی كه با ذوق و احساس میزنند از لحاظ فنی، یكسری موارد را رعایت كنند.
پنجمین جشنواره و جایزه همایون خرم (نوای خرم) توسط موسسه فرهنگی هنری «راد نواندیش» به مدیریت بردیا صدرنوری از پنجشنبه 8 آذرماه با حضور هنرمندان شركتكننده گروه سنی كودك و نوجوان در بخش های «تك نوازی»، «تكخوانی و هم خوانی» و «اجراهای گروهی» در فرهنگسرای نیاوران تهران به مدت چهار روز برگزار شد.
مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره و جایزه همایون خرّم (نوای خرّم) نیز پنجشنبه 22 آذر در تالار وحدت تهران برگزار می شود.
فراهنگ**9494** 1055
تهران- ایرنا- اجراهای پنجمین جشنواره موسیقی «نوای خرّم» در حالی به پایان رسید كه دست اندركاران برگزاری این رویداد موسیقایی از تلاش برای بینالمللی شدن جشنواره و تغییر سیاستهای بخش رقابتی در دوره های آینده خبر دادند.