۱۷ آذر ۱۳۹۷، ۱۵:۰۵
کد خبر: 83126874
T T
۰ نفر

آثار مرد نجیب سینما در شبكه نمایش

۱۷ آذر ۱۳۹۷، ۱۵:۰۵
کد خبر: 83126874
آثار مرد نجیب سینما در شبكه نمایش

تهران- ایرنا- این هفته شبكه نمایش، فیلم‌هایی از هنرمند فقید «هادی اسلامی» معروف به مرد نجیب سینمای ایران را در بخش صحنه‌گران (مرور آثار) پخش خواهد كرد.

به گزارش روز شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، شبكه نمایش این هفته به مرور آثار زنده یاد هادی اسلامی خواهد پرداخت؛ وی سالها به خاطر بازی باور پذیرش در نقش های مثبت و منفی بازیگر مورد علاقه كارگردانان ایرانی بود.
فیلم های «مرغ حق»،« مستاجر »، «اتوبوس»، « معما »، « طعمه »، «خواستگاری» و « سرب » آثاری هستند كه با بازی این بازیگر، به ترتیب از شنبه 17 تا جمعه 23 آذر ماه ، ساعت 21 از شبكه نمایش پخش می شوند.
زنده یاد هادی اسلامی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون ایرانی فعالیت هنری خود را در عرصه بازیگری از دوره دبیرستان شروع كرد.

** نویسنده «زیر گذر لوطی صالح» در شبكه نمایش
او در دانشكده تئاتر خواند و با مدرك فوق‌دیپلمِ این رشته، در سال 1342 فارغ‌التحصیل شد. اسلامی در همان سال با بازی در نمایشنامه «روسری قرمز» به جرگه هنرمندان حرفه‌ای تئاتر پیوست. این هنرمند همچنین در سال 1346 نمایشنامه «زیرگذر لوطی صالح» را كه خود آن نوشته بود به صحنه برد كه با موفقیت فراوان روبرو شد.
اسلامی بعد از انقلاب اسلامی در سال 1358 تصمیم گرفت علاوه بر تئاتر بازی در سینما را نیز تجربه كند. نخستین فیلمی كه از او به نمایش درآمد «دست شیطان» نام داشت. بعد از این فیلم بود كه اسلامی كار بازیگری در سینما را به‌ صورت مداوم ادامه داد.

** تیزهوشی در انتخاب نقش
اسلامی توانست خیلی زود در حیطه سینما به یك چهره‌ تبدیل شود. مخاطبانی كه بیننده آثار و بازی او بودند در مدت زمان كوتاهی طرفدار هنر او شدند اما دلیل اصلی این موضوع را نمی دانستند كه چرا انقدر اسلامی در نقش‌های متفاوت و دور از هم قابل باور است و این در حالی بود كه بسیاری از كارشناسان پی به این موضوع برده بودند و اعتقاد داشتند چهره او معصومیت دلنشینی دارد كه باعث می شود این بازیگر در نقش‌های مثبت به خوبی دیده شود. همچنین چهره ‌مردانه و نوع نگاهش نیز او را در اجرای نقش‌های خاكستری موفق كرده است .
كارگردان هایی كه با این بازیگر همكاری داشتند همگی بر این باور بودند كه تیزهوشی اسلامی سبب شده بود تا او هم نقش‌های مثبت و هم نقش‌های خاكستری و نزدیك به منفی را بپذیرد و خود را به بازی در یك نوع نقش محدود نكند. از این ‌رو وقتی كارنامه بازیگری هادی اسلامی را مرور می‌كنیم، می‌بینیم كه او با وجود عمر كوتاه خود، در فیلم‌های گوناگونی نقش‌های مختلف و متفاوتی را بازی كرده است.

** بهترین بازیگر مرد چهارمین جشنواره فجر
هادی اسلامی در طرح ارزشیابی هنرمندان به كسب درجه دكتری تئاتر دست پیدا كرده بود. او در چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر، برای بازی نقشِ «نعمت» در فیلم «اتوبوس» اثر یدالله صمدی لوح زرّین بهترین بازیگر نقش اول مرد را دریافت كرد. او در نقش «نعمت» با چهره عصبانی و كاراكتری خشمگین ظاهر شد ولی مخاطب در برخی از سكانس‌های این فیلم از هادی طنازی هم می دید. نعمت جزو ماندگارترین نقش‌هایی بود كه این ستاره در سینمای ایران بازی كرد .
اسلامی موفق شد در فیلم «سرب» ساخته مسعود كیمیایی، با تكیه بر هنرش یك قهرمان اصیل و كلاسیك بسازد .

** بازی در نقش پیرمرد
هادی اسلامی زمانی كه نقش پیرمردی به نام جواد جلالی را در فیلم «خواستگاری» اثر مهدی فخیم زاده بازی می‌كرد، پنجاه ساله بود. یعنی نقشی را بازی می‌كرد كه دست‌ كم بیست و چند سال از سن خودش بزرگ‌ تر بود اما پس از به روی پرده رفتن فیلم خواستگاری منتقدان بر این باور بودند كه اختلاف سنی هادی با كاراكترش به‌ هیچ روی به چشم تماشاگر نیامد.
اسلامی در این فیلم نقش پیرمردی را بازی می‌كرد كه عاشق پیرزنی می‌شود كه در همسایگی آنها خانه داشت. این فیلم با استقبال خوب تماشاگران روبرو شد. نظر سنجی‌ها نشان دادند كه هر بار فیلم خواستگاری از تلویزیون پخش می شود، با استقبال مخاطبان سیما مواجه می‌شود.
اسلامی علاوه بر فعالیت در تئاتر و سینما در چند سریال تلویزیونی از جمله «مرغ حق» نیز بازی كرد. او در این سریال بازی در نقش شهید مدرس را بر عهده داشت. وی زمانی كه قصد داشت نمایشنامه «زیرگذر لوطی صالح» را مجدداً روی صحنه بیاورد در روز پنجشنبه نهم مرداد ماه ۱۳۷۲ در تهران بر اثر سكته قلبی درگذشت.
فراهنگ**9210**9053
۰ نفر