۱۸ آذر ۱۳۹۷، ۱۰:۱۳
کد خبر: 83127648
T T
۰ نفر

افزايش ابتلاي كودكان به ديابت نوع 2 در دنيا

۱۸ آذر ۱۳۹۷، ۱۰:۱۳
کد خبر: 83127648
افزايش ابتلاي كودكان به ديابت نوع 2 در دنيا

تهران - ايرنا -پژوهشگر پژوهشگاه غدد ومتابوليسم دانشگاه علوم پزشكي تهران به شيوع ديابت نوع 2 در كودكان در دنيا اشاره كرد و گفت: در سال هاي گذشته 5 تا 10 درصد كودكان، مبتلا به ديابت نوع 2 بودند كه اين بيماري به علت ابتلا به چاقي و مقاومت به انسولين به شدت در حال افزايش است.

دكتر علي طالع روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمي ايرنا افزود: ديابت نوع 2 در سنين كودكي به دليل سبك نامناسب زندگي، كم تحركي، تغذيه نامناسب و چاقي روز به روز در حال افزايش بوده كه اين موضوع زنگ خطر جدي براي سلامت كودكان است.
فوق تخصص غدد و متابوليسم كودكان ادامه داد: در ديابت نوع 2 عمده ترين روش درمان و پيشگيري در ابتدا اصلاح سبك زندگي با رژيم غذايي مناسب و فعاليت فيزيكي است و درصورت عدم درمان مناسب با اين روش، از داروي خوراكي ضدديابت و درنهايت انسولين بايد استفاده كرد كه فقط چند داروي خوراكي ضد ديابت در كودكان قابل استفاده است.
وي اظهار داشت:سالانه حدود 10 درصد به جمعيت مبتلايان به انواع ديابت در تمام سنين در دنيا افزوده مي شود كه اين موضوع مي تواند در آينده نزديك به يك فاجعه بزرگ تبديل شود.
طالع ادامه داد: هرچند آمار دقيقي از كودكان مبتلا به ديابت در استان هاي مختلف نداريم اما براساس شرايط زندگي افراد، تغذيه و شرايط اجتماعي و اقتصادي و ژنتيك اين آمار متفاوت بوده و در برخي از استان ها مانند استان هاي شمالي و مركزي، علاوه بر بزرگسالان در كودكان هم شيوع بيشتري دارد.
فوق تخصص غدد و متابوليسم كودكان ادامه داد كه شيوع ديابت نوع 2 در دنيا در بين كودكان در حال تبديل شدن به اپيدمي است و دست اندركاران بايد اقدامات جدي تري براي كاهش آن به عمل آورند.

**تغذيه و فعاليت مناسب از راه هاي اصلي كنترل ديابت نوع 1 در كودكان است
اين فوق تخصص غدد و متابوليسم كودكان با اشاره به اينكه علاوه بر ديابت نوع 2، ديابت نوع 1 هم در كشور در حال افزايش است، بيان داشت: در كنار استفاده از انسولين، تغذيه و فعاليت مناسب هم از ديگر راه هاي اصلي كنترل بيماري در كودكان است.
وي شايع ترين نوع ديابت در كودكان را ديابت نوع 1 اعلام كرد و گفت: انسولين اصلي ترين درمان براي كنترل بيماري ديابت نوع 1 است و اين بيماري، درمان داروي خوراكي ندارد. درحال حاضر دارويي براي پيشگيري از ابتلا به ديابت نوع 1 در كودكان نداريم ، اما تحقيقات زيادي درحال انجام است.
طالع با اشاره به اينكه 80 تا 90 درصد مبتلايان به ديابت دركودكان ديابت نوع 1 دارند، بيان داشت: والدين و كودكان بايد روش استفاده صحيح از انسولين را بدانند و اگر درست از آن استفاده نكنند، كنترل خوبي بر قند خون نخواهند داشت.

** عوارض عدم كنترل ديابت در كودكان
طالع در پاسخ به اين سوال كه اگر ديابت كنترل نشود يا انسولين به موقع زده نشود چه خطراتي در كمين كودكان خواهد بود؟ گفت: اين كار يكسري عوارض حاد دارد كه قند خون خيلي افزايش پيدا مي كند و فرد دچار كماي «كتو اسيدوز ديابتي» مي شود كه مي تواند خطر مرگ همراه داشته باشد.
وي ادامه داد: اگر بيمار كنترل قند مناسبي نداشته باشد، در بلند مدت دچار عوارض مزمني مانند قلبي و عروقي، چشمي و كليوي و زخم پا مي شود كه هر كدام اينها مي تواند طول عمر فرد بيمار را كم كند و كيفيت زندگي را كاهش دهد.
علمي ** 1201 **1440
۰ نفر