۱۸ آذر ۱۳۹۷، ۱۴:۲۲
کد خبر: 83128123
T T
۰ نفر

پيكر 2 هنرمند فيلمساز در بانه تشييع شد

۱۸ آذر ۱۳۹۷، ۱۴:۲۲
کد خبر: 83128123
پيكر 2 هنرمند فيلمساز در بانه تشييع شد

سنندج - ايرنا - آيين تشييع و خاكسپاري پيكر رحيم ذبيحي كارگردان و فيلمساز و كيوان ذبيحي بازيگر تئاتر و سينما در بانه روز يكشنبه با حضور گسترده مردم فرهنگ دوست اين شهرستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، در مراسم تشييع و خاكسپاري اين دو هنرمند علاوه بر اقشار مختلف مردم فرهنگ دوست و هنر پرور شهرستان مرزي بانه، جمع زيادي از هنرمندان، بازيگران و فيلمسازان كردستاني نيز حضور داشتند.
پيكر برداران ذبيحي از مسجد جامع شهر بانه با همراهي جمع زيادي از مردم و اهالي فرهنگ و هنري بانه و استان كردستان تا آرامگاه سليمان بگ بدرقه شد و سپس در قطعه هنرمندان اين شهر به خاك سپرده شدند.
آيين تشييع و خاكسپاري برداران ذبيحي در آرامگاه سليمان بگ بانه با مراسم «چه مري» كه در فرهنگ كردستان در خاكسپاري جوانان انجام مي شود، برگزار شد.
اين آيين با تقديم 21 يك شاخه گل سرخ به پاس 21 سال خدمت رحيم ذبيحي در عرصه سينما و تئاتر از سوي هنرمندان پايان يافت.
به گزارش ايرنا، عصر جمعه گذشته يك دستگاه خودروي سواري دوو در محور بانه به آرمرده نزديكي روستاي نيزه رود به دليل نامعلوم و نامشخص از جاده منحرف و به دره سقوط كرده و آتش گرفته بود.
در اين حادثه رحيم ذبيحي كارگردان و فيلمساز بانه اي و برادرش كيوان ذبيحي جانباختند كه يك روز بعد مشخص شد اين دو توسط يك دوست مشترك با استفاده از قرص خواب آور بيهوش شده، سپس اين فرد خودرو متعلق به رحيم ذبيحي را در حاليكه برداران رحيمي در آن بيهوش بودند آتش زده و در جاده روستايي نيزه رود به داخل دره هدايت كرده است.
پليس در كمترين زمان ممكن پس از بررسي هاي فني و تخصصي موفق به شناسايي و دستگيري قاتل شد و اين فرد پس از دستگيري به انجام اين جنايت بخاطر اختلافات مالي اعتراف كرد.
رحيم ذبيحي در سال 1381 اولين فيلم كوتاه خود را به نام«هاوار» ساخت كه در جشنواره هاي داخلي و خارجي مورد توجه صاحب نظران و منتقدان سينما قرار گرفت.
دريافت ديپلم هاي افتخار متعدد از دست سينماگران برجسته كشورمان و كسب جوايز از جشنواره هاي معتبر بين المللي به خاطر ساخت فيلم هايش در كارنامه كاري اين فيلم ساز جوان و متعهد نشانه توانمندي او در ساخت فيلم بوده است.
آخرين ساخته رحيم ذبيحي فيلم مستند «سنگ مزاري براي برادر شهيدم» مي باشد كه يك فيلم مستند 40 دقيقه اي است و در سال 1390 براي صدا و سيماي مركز كردستان تهيه و توليد شده بود.
اين فيلم نامزد بهترين فيلم مستند دوازدهمين دوره جشنواره بين‌المللي فيلم مقاومت (انقلاب و دفاع مقدس) بود كه همزمان با هفته دفاع مقدس در روزهاي 3 تا 7 مهر ماه جاري به مركزيت استان كرمان در 64 منطقه مرزي در 16 استان كشور و 9 كشور جهان برگزار ‌شد.
فيلم مستند «سنگ مزاري براي برادر شهيدم» همچنين در هشتمين دوره جشنواره فيلم كوتاه ديني رويش در شهر مشهد مقدس و در بخش مسابقه ملي جايزه ويژه هيات داوران را گرفت و در ششمين دوره جشنواره بين‌المللي «سينما حقيقت» تهران 1391 نيز موفق به كسب رتبه برتر در بخش جنگ شد.
روستاي نيزه رود در بخش آرمرده و 5 كيلومتري شهر بانه واقع شده است.
شهرستان مرزي بانه با 158 هزار نفر جمعيت در 270 كيلومتري غرب سنندج مركز استان كردستان واقع شده است.
7469/9102