۱۸ آذر ۱۳۹۷، ۱۴:۲۲
کد خبر: 83128125
T T
۰ نفر
تنها بندر خصوصي كشور به مدار تجارت و گردشگري باز مي گردد

ساري- ايرنا- مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي كشور گفت كه با برنامه ريزي هاي صورت گرفته، فعاليت تجاري و گردشگري در بندر فريدونكنار واقع در استان مازندران گسترش مي يابد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، محمد راستاد روز يكشنبه در حاشيه بازديد از بندر فريدونكنار در گفت و گو با خبرنگاران افزود: استفاده بهينه از حداكثر ظرفيت بنادر كشور از برنامه هاي محوري سازمان بنادر و دريانوردي كشور است كه با جديت دنبال مي شود.
وي با تاكيد بر اين كه ظرفيت هاي بنادر شمالي نمي تواند و نبايد صرفا متكي به واردات باشد، گفت: بايد از اين ظرفيت براي صادرات نيز استفاده شود و دالان هاي تجاري دو طرفه ميان استان هاي شمالي و كشورهاي حاشيه درياي خزر ايجاد شود.
راستاد توضيح داد: بنادر شمالي از جمله فريدونكنار بايد بخش مهم توانمندي و ظرفيت هاي خود را به ترانزيت و صادرات تخصيص دهند و سازمان بنادر نيز بنا دارد كه در حداقل زمان ممكن از حداكثر ظرفيت ممكن بنادر استفاده بهينه بشود.
وي ادامه داد: بايد در فرايند صادرات و ترانزيت بويژه اقلام غير نفتي از بنادر شمال كشور از تجار و بازرگانان در اين بخش حمايت شود، اما ظرفيت هاي بنادر نمي تواند تنها با اتكا به روبناهاي اختصاصي براي بخش خصوصي در نوار شمالي كشور فراهم شود و به همين جهت در اين بخش امكان اعطاي تسهيلات و مكانيزم هاي حمايتي وجود دارد.
مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي كشور از تمام فعالان اقتصادي استان هاي شمالي كشور خواست كه از ظرفيت خالي بنادر شمالي براي صادرات به كشور هاي منطقه و خارج از منطقه استفاده كنند.
وي گفت: بندر اميرآباد بهشهر با پس كرانه يكهزار هكتاري، تجربه موفقي از جذب سرمايه گذار و صادرات و ارزش افزوده در نوار شمالي بنادر كشور است كه مي تواند براي ديگر بنادر الگو قرار گيرد.
** لايروبي، گام نخست فعال كردن بندر فريدونكنار
راستاد مهم ترين عامل بازدارنده فعاليت در بندر فريدونكنار را عمق كم كانال و حوضچه آن دانست و گفت كه اولويت مهم سازمان بنادر و دريانوردي لايروبي حوضچه و كانال خواهد بود كه نياز به اصلاح قرارداد اين سازمان با شركت مربوطه دارد.
وي افزود: بايد به گونه اي تمهيدات انجام شود كه موانع بر سر راه لايروبي اين بندر رفع و در اسرع وقت با لايروبي زمينه براي ورود كشتي ها فراهم شود.
مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي كشور لازمه ادامه حيات و فعاليت اقتصادي بنادر را تلاش دست اندركاران براي جذب بيشتر كالا و كشتي دانست و گفت كه اگر اين موضوع محقق شود، ميزان سرمايه گذاري كه سازمان بنادر براي لايروبي بندر فريدونكنار مي كند قابل توجيه خواهد بود.
وي تاكيد كرد: نبايد روند امور به گونه اي باشد كه سرمايه گذاري ها و اقدامات زير بنايي و روبنايي در بنادر بدون توجيه بماند و در نتيجه انتظار مي رود در كنار اقدامات توسعه اي ، شاهد آمادگي سرمايه گذاران و صاحبان كالا براي جذب كشتي و كالا باشيم .
** فعال كردن گردشگري
مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي همچنين از برنامه اين سازمان براي فعال كردن ظرفيت هاي گردشگري بندر فريدونكنار خبر داد و گفت: بخشي از اين بندر با كاربري گردشگري دريايي طراحي شده است و مستلزم جذب سرمايه گذار است و تلاش داريم تا اين بخش را فعال كنيم.
وي افزود: براي اين منظور اداره كل بنادر و دريانوردي مازندران براي شناسايي سرمايه گذار فراخوان داده است كه اميدواريم با توجه به جذابيت بندر فريدونكنار به دليل قرار گيري در پر تردد ترين مسير گردشگري كشور و استان مازندران، شاهد جذب سرمايه گذار بخش خصوصي باشيم تا سازمان بنادر و دريانوردي هم بتواند مكانيزم هاي حمايتي خود را براي انجام سرمايه گذاري در بخش گردشگري فعال كند.
راستاد يكي از برنامه هاي سازمان بنادر و دريانوردي را محقق كردن مقوله مسئوليت اجتماعي بنادر برشمرد و توضيح داد: با محقق شدن اين مقوله نه تنها شهروندان از مزاياي اقتصادي و ارزش افزوده بندر بهره مند مي شوند، بلكه فعاليت بندري به گونه اي ساماندهي مي شود كه مزاحمتي براي فضاي شهري ايجاد نكند.
** منطقه ويژه، امتياز ويژه بندر فريدونكنار
مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي همچنين از برنامه اين سازمان براي ايجاد منطقه ويژه اقتصادي در بندر فريدونكنار خبر داد و گفت كه برخورداري بندر فريدونكنار از شرايط منطقه ويژه اقتصادي، تقويت كننده جذب سرمايه گذار و فعاليت اقتصادي خواهد بود.
بندر فريدونكنار از سال 69 به عنوان بندر به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيد و با اصلاحاتي در طرح از سال 74 وارد مرحله كارهاي اجرايي شد و در پايان سال 81 ساخت اسكله ، موج شكن ها و حوضچه آن به اتمام رسيد و اواخر سال 85 هم مصوبه مرز مجاز دريايي را دريافت كرد و در نيمه اول سال 86 با توجه به اجراي اصل ۴۴ قانون اساسي و با اعمال حاكميت سازمان بنادر و دريانوردي به بخش خصوصي واگذار شد و در نهايت پس از طي مراحل قانوني اين بندر چند منظوره در 21 بهمن سال 86 به صورت رسمي شروع به كار كرد.
اين بندر با در اختيار داشتن حدود ۶۹ هكتار زمين با اهداف تجاري در يكي از زيباترين سواحل درياي مازندران ساخته شد كه از طريق جاده هاي هراز و فيروزكوه به پايتخت كشور متصل مي شود.
بندر فريدونكنار از طريق دريا مي تواند با ساير بنادر حاشيه درياي خزر در كشور روسيه ، آذربايجان ، تركمنستان و قزاقستان ارتباط مستقيم دريايي داشته باشد.
اين بندر همچنين از طرق درياي خزر – رود ولگا – درياي بالتيك به بنادر عمده شمال اروپا مانند هامبورگ ، كپنهاك ، استكهلم ، روتردام و غيره ارتباط پيدا مي كند.
فريدونكنار از طريق درياي خزر - كانال ولگا – دن مي تواند به درياي ازوف متصل شده و از راه درياي سياه به درياي مديترانه برسد و از اين طريق به بنادر جنوبي اروپا و همچنين بنادر شمالي آفريقا و ساير بنادر جهان متصل شود .
اين بندر داراي سه پست اسكله به طول 380 متر است. حوضچه اين بندر با آبخور پنج و نيم تا 6 متر قابليت پهلو دهي شناور هايي تا هفت هزار تن ظرفيت را دارد.
شهرستان ساحلي 70 هزار نفري فريدونكنار داراي دو بخش است و در حدود 65 كيلومتري غرب ساري مركز مازندران واقع است .
بندر فريدونكنار همچنين در چند سال گذشته به عنوان يكي از مناطق سه‌گانه واجد شرايط براي احداث دهكده دريايي در سطح مازندران شناسايي شد و به همين خاطر هم 15 هكتار زمين براي ايجاد زيرساخت‌هاي گردشگري در اين بندر اختصاص يافته است.
ساخت 31 هزار متر مربع انبار سرپوشيده و سيلوي 30 هزار تني غلات، مخازن نفتي به ظرفيت 26 هزار تن كه تا 50 هزار تن قابل افزايش است از ديگر ويژگي هاي بندر فريدونكنار است.
9919/1654