به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد راستاد روز یكشنبه در حاشیه بازدید از بندر فریدونكنار در گفت و گو با خبرنگاران افزود: استفاده بهینه از حداكثر ظرفیت بنادر كشور از برنامه های محوری سازمان بنادر و دریانوردی كشور است كه با جدیت دنبال می شود.
وی با تاكید بر این كه ظرفیت های بنادر شمالی نمی تواند و نباید تنها متكی به واردات باشد، گفت: باید از این ظرفیت برای صادرات نیز استفاده شود و دالان های تجاری دو طرفه میان استان های شمالی و كشورهای حاشیه دریای خزر ایجاد شود.
راستاد توضیح داد: بنادر شمالی از جمله فریدونكنار باید بخش مهم توانمندی و ظرفیت های خود را به ترانزیت و صادرات تخصیص دهند و سازمان بنادر نیز بنا دارد كه در حداقل زمان ممكن از حداكثر ظرفیت ممكن بنادر استفاده بهینه بشود.
وی ادامه داد: باید در فرایند صادرات و ترانزیت بویژه اقلام غیر نفتی از بنادر شمال كشور از تجار و بازرگانان در این بخش حمایت شود، اما ظرفیت های بنادر نمی تواند تنها با اتكا به روبناهای اختصاصی برای بخش خصوصی در نوار شمالی كشور فراهم شود و به همین جهت در این بخش امكان اعطای تسهیلات و مكانیزم های حمایتی وجود دارد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی كشور از تمام فعالان اقتصادی استان های شمالی كشور خواست كه از ظرفیت خالی بنادر شمالی برای صادرات به كشور های منطقه و خارج از منطقه استفاده كنند.
وی گفت: بندر امیرآباد بهشهر با پس كرانه یكهزار هكتاری، تجربه موفقی از جذب سرمایه گذار و صادرات و ارزش افزوده در نوار شمالی بنادر كشور است كه می تواند برای دیگر بنادر الگو قرار گیرد.
** لایروبی، گام نخست فعال كردن بندر فریدونكنار
راستاد مهم ترین عامل بازدارنده فعالیت در بندر فریدونكنار را عمق كم كانال و حوضچه آن دانست و گفت كه اولویت مهم سازمان بنادر و دریانوردی لایروبی حوضچه و كانال خواهد بود كه نیاز به اصلاح قرارداد این سازمان با شركت مربوطه دارد.
وی افزود: باید به گونه ای تمهیدات انجام شود كه موانع بر سر راه لایروبی این بندر رفع و در اسرع وقت با لایروبی زمینه برای ورود كشتی ها فراهم شود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی كشور لازمه ادامه حیات و فعالیت اقتصادی بنادر را تلاش دست اندركاران برای جذب بیشتر كالا و كشتی دانست و گفت كه اگر این موضوع محقق شود، میزان سرمایه گذاری كه سازمان بنادر برای لایروبی بندر فریدونكنار می كند قابل توجیه خواهد بود.
وی تاكید كرد: نباید روند امور به گونه ای باشد كه سرمایه گذاری ها و اقدامات زیر بنایی و روبنایی در بنادر بدون توجیه بماند و در نتیجه انتظار می رود در كنار اقدامات توسعه ای ، شاهد آمادگی سرمایه گذاران و صاحبان كالا برای جذب كشتی و كالا باشیم .
** فعال كردن گردشگری
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین از برنامه این سازمان برای فعال كردن ظرفیت های گردشگری بندر فریدونكنار خبر داد و گفت: بخشی از این بندر با كاربری گردشگری دریایی طراحی شده است و مستلزم جذب سرمایه گذار است و تلاش داریم تا این بخش را فعال كنیم.
وی افزود: برای این منظور اداره كل بنادر و دریانوردی مازندران برای شناسایی سرمایه گذار فراخوان داده است كه امیدواریم با توجه به جذابیت بندر فریدونكنار به دلیل قرار گیری در پر تردد ترین مسیر گردشگری كشور و استان مازندران، شاهد جذب سرمایه گذار بخش خصوصی باشیم تا سازمان بنادر و دریانوردی هم بتواند مكانیزم های حمایتی خود را برای انجام سرمایه گذاری در بخش گردشگری فعال كند.
راستاد یكی از برنامه های سازمان بنادر و دریانوردی را محقق كردن مقوله مسئولیت اجتماعی بنادر برشمرد و توضیح داد: با محقق شدن این مقوله نه تنها شهروندان از مزایای اقتصادی و ارزش افزوده بندر بهره مند می شوند، بلكه فعالیت بندری به گونه ای ساماندهی می شود كه مزاحمتی برای فضای شهری ایجاد نكند.
** منطقه ویژه، امتیاز ویژه بندر فریدونكنار
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین از برنامه این سازمان برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در بندر فریدونكنار خبر داد و گفت كه برخورداری بندر فریدونكنار از شرایط منطقه ویژه اقتصادی، تقویت كننده جذب سرمایه گذار و فعالیت اقتصادی خواهد بود.
بندر فریدونكنار از سال 69 به عنوان بندر به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و با اصلاحاتی در طرح از سال 74 وارد مرحله كارهای اجرایی شد و در پایان سال 81 ساخت اسكله ، موج شكن ها و حوضچه آن به اتمام رسید و اواخر سال 85 هم مصوبه مرز مجاز دریایی را دریافت كرد و در نیمه اول سال 86 با توجه به اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و با اعمال حاكمیت سازمان بنادر و دریانوردی به بخش خصوصی واگذار شد و در نهایت پس از طی مراحل قانونی این بندر چند منظوره در 21 بهمن سال 86 به صورت رسمی شروع به كار كرد.
این بندر با در اختیار داشتن حدود ۶۹ هكتار زمین با اهداف تجاری در یكی از زیباترین سواحل دریای مازندران ساخته شد كه از طریق جاده های هراز و فیروزكوه به پایتخت كشور متصل می شود.
بندر فریدونكنار از طریق دریا می تواند با سایر بنادر حاشیه دریای خزر در كشور روسیه ، آذربایجان ، تركمنستان و قزاقستان ارتباط مستقیم دریایی داشته باشد.
این بندر همچنین از طرق دریای خزر – رود ولگا – دریای بالتیك به بنادر عمده شمال اروپا مانند هامبورگ ، كپنهاك ، استكهلم ، روتردام و غیره ارتباط پیدا می كند.
فریدونكنار از طریق دریای خزر - كانال ولگا – دن می تواند به دریای ازوف متصل شده و از راه دریای سیاه به دریای مدیترانه برسد و از این طریق به بنادر جنوبی اروپا و همچنین بنادر شمالی آفریقا و سایر بنادر جهان متصل شود .
این بندر دارای سه پست اسكله به طول 380 متر است. حوضچه این بندر با آبخور پنج و نیم تا 6 متر قابلیت پهلو دهی شناور هایی تا هفت هزار تن ظرفیت را دارد.
شهرستان ساحلی 70 هزار نفری فریدونكنار دارای دو بخش است و در حدود 65 كیلومتری غرب ساری مركز مازندران واقع است .
بندر فریدونكنار همچنین در چند سال گذشته به عنوان یكی از مناطق سهگانه واجد شرایط برای احداث دهكده دریایی در سطح مازندران شناسایی شد و به همین خاطر هم 15 هكتار زمین برای ایجاد زیرساختهای گردشگری در این بندر اختصاص یافته است.
ساخت 31 هزار متر مربع انبار سرپوشیده و سیلوی 30 هزار تنی غلات، مخازن نفتی به ظرفیت 26 هزار تن كه تا 50 هزار تن قابل افزایش است از دیگر ویژگی های بندر فریدونكنار است.
9919/1654
ساری - ایرنا - مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی كشور گفت كه به دنبال برنامه ریزی ها، فعالیت تجاری و گردشگری در بندر فریدونكنار استان مازندران گسترش می یابد.