۱۸ آذر ۱۳۹۷، ۱۶:۳۷
کد خبر: 83128341
T T
۰ نفر

سرویس مدارس به كلاس درس با نشاط تبدیل می شود

۱۸ آذر ۱۳۹۷، ۱۶:۳۷
کد خبر: 83128341
سرویس مدارس به كلاس درس با نشاط تبدیل می شود

تهرن-ایرنا-آماده سازی بروشورها و بسته های فرهنگی-تربیتی و همچنین راه اندازی رادیو ویژه سرویس مدارس از جمله فعالیت های مورد نظر انجمن اولیاء و مربیان و سازمان دانش آموزی است تا مدت زمانی را كه دانش آموز در سرویس مدرسه سپری می كند، به كلاس سیار با نشاط تبدیل كنند.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، صبح ها و عصرهای زمانی نه چندان دور، صدا و همهمه دانش آموزان در كوی و برزن شنیده می شد كه دوشادوش همكلاسی خود، مسیر خانه تا مدرسه و بالعكس را طی می كردند و در طول راه، از مهارت ها اجتماعی دوست یابی، نحوه عبور از خیابان، شناخت علایم راهنمایی رانندگی گرفته تا برخوردهای اجتماعی، خرید وسایل لازم و غیره را می آموختند.
امروزه با اوج گرفتن زندگی ماشینی، دیگر از آن همهمه ها خبری نیست و رفت و آمد به مدرسه با سرویس مدارس صورت می گیرد، امری كه با وجود امنیت و تسهیل در رفت و آمد، یك راه آموزش مهارت های زندگی را ناهموار می كند. .
بر این اساس، دفتر كل انجمن اولیاء و مربیان آموزش و پرورش با امضای تفاهمنامه ای با سازمان دانش آموزی درصدد برآمده است تا حضور دانش آموزان در سرویس مدارس را به یك فرصت تربیتی بدل كند.
نورعلی عباسپور مدیر كل دفتر مركزی انجمن اولیاء و مربیان روز یكشنبه درباره این موضوع به خبرنگار علمی ایرنا گفت: قصد داریم با ارایه بسته های آموزشی، از مدت زمان رفت و آمد دانش آموزان از مدرسه به خانه و برعكس، بهره برداری تربیتی كنیم، دستورالعملی كه از طریق دفتر حمل و نقل وزارت كشور ابلاغ شده و جزء تكالیف ما است و ورود آموزش و پرورش به سرویس مدارس هم بیشتر به همین دلیل است.
وی افزود: برای رسیدن به این هدف، دفتر مركزی انجمن اولیاء و مربیان تفاهمنامه ای با سازمان دانش آموزی به امضاء رساند كه براساس آن، این سازمان كارهای فرهنگی مدنظر ما را انجام دهند.
عباسپور، ماهیت این برنامه ها را شاد و آموزنده عنوان كرد كه به صورت بروشور، كتابچه، اپلیكیشن وكلیپ های سمعی و بصری ارایه می شود تا از برخوردهای غیر فرهنگی و عرفی در سرویس مدارس پیشگیری و سرویس مدارس را به كلاسی سیار و با نشاط تبدیل كند.
مدیركل دفتر مركزی انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش كه این برنامه ها هزینه ای برای خانواده ها به همراه دارد یا خیر؟ گفت: این برنامه ها، هزینه ای برای خانواده ها ندارد و در هزینه اولیه سرویس لحاظ شده و اضافه بر آن دریافت نمی شود.
وی همچنین از راه اندازی رادیو سرویس برای پخش موزیك های محلی و بومی و آموزنده در سرویس مدارس در آینده ای نزدیك خبر داد و گفت: رادیو سرویس مدارس در استان قزوین به مدت دو سال است كه در مرحله اجرا قرار دارد و بنا داریم این ایده را در سراسر كشور راه اندازی كنیم.

**راننده، دانش آموز و اولیاء، مركز ثقل برنامه سازمان دانش آموزی
اردشیر دهقانی معاون فعالیت‌های سازمان دانش‌آموزی هم در گفتگو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به آخرین بخشنامه ای كه وزارت آموزش و پرورش به استان ها ابلاغ كرده و براساس بند 4 آن، سازمان دانش آموزی مكلف شده است كه به نمایندگی از انجمن اولیاء و مربیان، نظارت بر امور اجرایی سرویس مدارس و بحث فرهنگی- تربیتی سرویس ها را برعهده بگیرد، گفت: در این راستا، تفاهمنامه ای با انجمن اولیاء و مربیان امضا كردیم و تعهداتی به صورت واضح و روشن بر عهده سازمان دانش آموزی قرار گرفت.
نظارت بر اجرای تعهدات مندرج بر قراردادهای بین پیمانكار و نماینده آموزش و پرورش كه در طول سال تحصیلی اتفاق می افتد، موضوع جلسات هم اندیشی و گردهمایی هایی كه قرار است در استان ها و شهرستان ها، متناظرین سازمان های دانش آموزی و انجمن اولیاء و مربیان ترسیم كنند، همكاری در تنظیم شاخص های ارزیابی خدمات حمل و نقلی دانش آموزان و همچنین تهیه و تولید محتوای مناسب، نرم افزارها و اپلیكشن های فرهنگی و آموزشی از جمله تعهدات سازمان دانش آموزی است كه دهقانی به آن اشاره كرد.
وی افزود: قرار است نرم افزارهای مناسبی كه انجمن اولیاء و مربیان تعیین می كند، از طرف سازمان دانش آموزی ارایه و در طول سال اعمال شود و بر اساس آن ها بتوانیم این كار را مدیریت كنیم.
وی خاطرنشان كرد: سازمان دانش آموزی در پایان هر فصل هم گزارشی از روند اجرای این برنامه ها و احیانا تخلفاتی را كه صورت می گیرد، به كارگروه ماده 18 و ادارات انجمن اولیاء منتقل خواهد كرد.
دهقانی خاطرنشان كرد: نگاه ما به سرویس مدارس به عنوان یك مدرسه سیار است بر همین اساس سرویس مدرسه و راننده را به عنوان اجزاء تشكیل دهنده این مدرسه در نظر گرفته ایم.
به گفته وی، مخاطب این بسته های فرهنگی، اولیاء، دانش آموزان و رانندگان هستند و برای این كه كار به درستی صورت بگیرد، برای این سه گروه مخاطب، سه بسته مجزاء تدوین كرده ایم كه بروشورهای آموزشی مختص رانندگان و مواردی را كه رانندگان باید در حین انجام وظیفه اعمال كنند در بردارد، بسته های آموزشی ویژه اولیاء و همچنین بسته ای هم ویژه دانش آموزان است كه شامل نكاتی در باب مسایل اخلاقی، آیین و مقررات و مهارت آموزی است.
دهقانی تصریح كرد: بسته ای رسانه ای با محتوای موسیقی بومی و محلی مورد نیاز دانش آموزان هم ارایه خواهد شد كه در سرویس مدارس مورد استفاده قرار گیرد.
«در كنار این كارها، یك بسته فرهنگی شامل هشدارها و نكات ایمنی در قالب تراكت و بروشور هم وجود دارد كه در پشت شیشه سرویس مدارس نصب می شود و به سایر رانندگان هشدار می دهد كه مراقب دانش آموزان باشند و حامل پیام های اخلاقی است كه ماهانه تغییر می كنند و پیام های جدید جایگزین می شود.»
دهقانی در مورد نحوه نظارت بر این امر هم گفت: از چند ابزار در این راه استفاده می شود، نخست ناظرانی كه حضور فیزیكی در مدارس و سرویس ها دارند، دوم سامانه پیامكی است كه در حال راه اندازی است و در آن اولیا می توانند نقطه نظرات و شكایات خود را از این طریق به گوش مسوولان برسانند.
وی افزود: همچنین تلفن گویای مستقیم با 30 خط در حال راه اندازی است تا به صورت مستقیم ارتباط برقرار و مشكلات و مسایل از این راه منتقل شود.
برگزاری دوره های آموزشی در قالب كارگاه های آموزش مهارت اجتماعی مختص خانواده ها، دانش آموزان و رانندگان هم موضوع دیگری بود كه دهقانی به آن اشاره كرد و گفت: برای این امر، شهرداری ها، انجمن اولیاء و مربیان و مدیران مدارس ما را یاری خواهند كرد.

علمی*9294*2017
۰ نفر