پلیس برای نگهداری 2 هزار معتاد متجاهر ظرفیت ایجاد می كند

تهران- ایرنا- معاون اطلاعات و عملیات پلیس مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی (ناجا) گفت: بزرگترین مشكل در حوزه معتادان متجاهر، كمبود ظرفیت نگهداری بود؛ بنابراین نیروی انتظامی مستغلات بلااستفاده خود را به این امر اختصاص داد و برای نگهداری حداقل 2 هزار نفر ظرفیت ایجاد می كند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سرهنگ مجید كریمی روز دوشنبه در پنجمین جلسه كمیته كشوری هماهنگی مراكز ماده 16، با اشاره به صدور مجوز راه اندازی مراكز ماده 16 برای نیروی انتظامی گفت: نیروی انتظامی موظف است همه پروتكل های قانونی در این زمینه را رعایت كند. ایجاد این ظرفیت ها، چهره پایتخت را تغییر می دهد و تعداد بیشتری از معتادان متجاهر نگهداری می شوند.
معاون اطلاعات و عملیات پلیس مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی جمع آوری معتادان متجاهر مطالبه مردم است و روزانه هزاران تماس داریم كه درخواست دارند چهره شهر از حضور معتادان پاكسازی شود.
سرهنگ كریمی خاطرنشان كرد: پس از جمع آوری معتادان متجاهر گفته می شود كه ظرفیت كافی برای نگهداری آنان نداریم و دوباره رها می شوند. ناجا در این زمینه وارد شده است و به تفاوت خرده فروش و معتاد متجاهر واقف است و ظرفیت نگهداری خرده فروشان از معتادان متجاهر، مجزا است.

* ابهامات معتاد متجاهر باید برطرف شود
حجت الاسلام باقری نماینده قوه قضاییه نیز در این جلسه گفت: اگر در احراز هویت معتاد متجاهر، ابهاماتی وجود دارد، باید برطرف شود.
وی افزود: درحال حاضر در پارك های سطح شهر مانند پارك روبروی راه آهن یا در بالای شهر، معتادان متجاهر وجود دارند و بسیاری از آنان ابزار و آلات جرم در اختیار دارند؛ مساله این است كه آیا آنان مشمول معتاد متجاهر می شوند یا نه.
حجت الاسلام باقری اظهار داشت: اینگونه معتادان عوامل دست قاچاقچیان و توزیع كنندگان مواد مخدر هستند؛ مكررا گفته می شود كه معتاد بیمار است اما باید توجه داشت كه معتاد، بیمار خاص و چندوجهی است. بسیاری از معتادانی كه در مراكز نگهداری هستند، بر اساس شكایت شاكیان است در حالی كه اولویت در مراكز ماده 16 با معتادان متجاهر سطح خیابان است و معتادانی كه شاكی دارند، با كمك خانواده باید مراقبت شوند.
وی گفت: در اِعمال راه اندازی مراكز ماده 16 از سوی بسیج مستضعفین، ناجا و سازمان زندان ها، آیین نامه های مربوط باید نصب العین قرار گیرد و منافع شخصی و سازمانی را دخالت ندهیم.

* راه اندازی 10 اردوگاه برای معتادان متجاهر
سردار عبدالرضا آزادی معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بسیج مستضعفین نیز در این جلسه از راه اندازی 10 اردوگاه ماده 16 در 10 استان كشور خبر داد و گفت: هر اردوگاه به طور متوسط ظرفیت پذیرش 400 نفر و در مجموع چهار هزار نفر را دارد.
وی افزود: این اردوگاه ها دو منظوره و برای نگهداری، درمان و ایجاد اشتغال برای معتادان متجاهر راه اندازی شده است.
سردار آزادی 10 استان را شامل استان های تهران (دو مركز)، البرز، اصفهان، خوزستان، قم، كرمان، لرستان، مازندران، همدان و خراسان رضوی عنوان كرد و گفت: این اردوگاه پس از اصلاحات و بازسازی پذیرش خواهند داشت.

* سازمان زندان ها برای نظارت از مراكز ماده 16 مشكلی ندارد
تشكریان مدیركل بهداشت و درمان سازمان زندان ها نیز در این جلسه گفت: این سازمان برای نظارت بر مركز ماده 16 (فشافویه) آمادگی دارد و از نظر نظارتی مشكل نداریم اما شاید بحث های امنیتی مطرح باشد كه در حیطه مسئولیت این سازمان نیست.
مراكز ماده 16، مراكز ترك اعتیاد اجباری برای نگهداری و ارائه خدمات به معتادان بی خانمانی هستند كه به طور علنی در خیابان ها به مصرف مواد می پردازند.
مراكز تبصره 2 نیز كه در كنار این مراكز ایجاد شده اند، مراكز صیانت و توانمندسازی از معتادان متجاهر بهبود یافته هستند.
اجتمام**9185*1834