اردشیر نوریان در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا در ارزیابی خود از طرح استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و مشكلات پیش روی «منصور غلامی» در این وزارتخانه اظهار داشت: استفاده از ابزار استیضاح برای نظارت و اصلاح امور اجرایی حقی است كه قانون اساسی به نمایندگان داده و و نمایندگان می توانند از این ابزار استفاده كنند.
وی با بیان این كه هدف قانونگذار از تنظیم چنین قانونی اصلاح امور است، افزود: مسیر استیضاح، سوال و تذكر نمایندگان مجلس نسبت به وزیران یك مسیر اصلاحی است.
نماینده مردم شهر كرد در ادامه اقدامات وزیر علوم برای دانشگاه ها را مفید ارزیابی كرد و درباره عملكرد دكتر غلامی گفت: وی توانسته فضای آرام و كم تنشی در دانشگاه های كشور فراهم كند كه این اقدام بستر حركت های علمی و رشد و توسعه كشور است.
نوریان با بیان این كه استیضاح یك جراحی است، یادآور شد: بایستی میزان نقش و مدیریت دكتر غلامی در وزارت علوم در پیدایش اشكالات و آسیب هایی كه از نظر استیضاح كنندگان مطرح شده بررسی شود.
وی افزود: ممكن است برخی از ایرادات مطرح شده در نظام آموزشی، ساختاری، مربوط به اعتبارات و پشتیبانی مالی یا خارج از سیستم و اراده وزارت علوم سیاستگذاری و تنظیم شده باشد. برخی از اشكالات ممكن است جزو وظایف مشترك و هم پوشانی باشد كه وزارت علوم با سایر داستگاه ها و متولیان امر آموزش عالی در كشور ممكن است داشته باشد.
عضو كمیسیون امنیت ملی مجلس تاكید كرد: منافع استیضاح آنقدر ارجحیت ندارد كه فضای آرام و منطقی دانشگاه ها را ملتهب كنیم زیرا وقتی استیضاحی صورت می گیرد تمام اركان وزارتخانه تحت تاثیر قرار گرفته و نوعی بلاتكلیفی در دانشگاه ها حاكم می شود و حتی ممكن است باعث تغییر رویكردهای عمده و سیاست های كلی باشد به همین خاطر این اقدام را در شرایط فعلی به مصلحت نمی دانم.
نوریان با بیان این كه زمان سپری شده از وزارت دكتر غلامی زمان كافی برای ارزیابی كفایت و یا عدم كفایت وی نیست، تصریح كرد: به نظر می رسد طرح این استیضاح از نوعی نارضایتی محلی، منطقه ای و مطالبات محدود نشات می گیرد.
وی تاكید كرد: اگر استیضاح كنندگان به دنبال رفع آسیب های ساختاری و مبنایی در آموزش عالی كشور هستند، طبیعتا این موضوعات به یك سال فعالیت دكتر غلامی بر نمی گردد و این را كسی نمی تواند انكار كند.
نماینده مردم شهركرد ادامه داد: رفع این آسیب ها نیازمند اصلاح بسترها، قوانین، رویه ها و سیاست های كلی و رویكردها است و اصلاح آن با جابجا كردن آدمها اتفاق نمی افتد.
نوریان تاكید كرد: باید دولت، مجلس، كمیسیون های فرهنگی و آموزشی و سایر متولیان امر آموزش عالی كشور دست به دست هم دهند و نسبت به اصلاح رویكردها، روش ها و سیاست ها و بسترهای كمك كار و هم پوشان هم باشند.
وی اضافه كرد: در این شرایط اگر مدیری در وزارت علوم وجود داشت كه توانایی ایجاد هماهنگی و پشتیبانی و پیش برد برنامه ها را نداشت، آن وقت استیضاح و جابجایی افراد می تواند مفید باشد.
به گزارش ایرنا، طرح استیضاح منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیش از 80 امضای نمایندگان هفته گذشته تقدیم هیات رییسه مجلس شد.
سیام**9314**1553
نماینده مردم شهركرد:
وزیر علوم فضای آرام و كم تنشی در دانشگاه ها فراهم كرده است
۲۰ آذر ۱۳۹۷، ۱۱:۱۶
کد خبر:
83130446
تهران - ایرنا – نماینده شهر كرد در مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر علوم توانسته فضایی آرام و كم تنش در دانشگاه های كشور فراهم كند كه این اقدام بستر حركت های علمی و رشد و توسعه كشور است.