۲۰ آذر ۱۳۹۷، ۱۳:۱۷
کد خبر: 83130667
T T
۰ نفر

وقتی دخل و خرج كشاورز با هم نمی خواند

۲۰ آذر ۱۳۹۷، ۱۳:۱۷
کد خبر: 83130667
وقتی دخل و خرج كشاورز با هم نمی خواند

گچساران - ایرنا - كشاورزان كهگیلویه و بویراحمد سالهاست با هزینه فراوان زمین های كشاورزی حتی دیم زارهای شیب دار را با تجهیزات مكانیزه شخم می كنند ،اگر آسمان بخیل باشد و نبارد و دولت هم با نرخ تضمینی به روز محصول كشاورزان را نخرد دیگر دخل و خرج انان با هم نمی خواند و نیروهای مولد روستا دست از كشت می كشند.

به گزارش ایرنا، سال زراعی جاری با بارش های فراوان پاییزی آغاز شد حتی امكان كشت در زمین های شیب دار دیم برای كشاورزان فراهم شده است اما كشاورزان به دلیل بالا بودن هزینه های كاشت،داشت و برداشت رغبت چندانی به كشت زمین های زراعی ندارند.
بی رغبتی كشاورزان به كشت محصولات راهبردی نگران كننده است امری كه با توجه به اهمیت محصولات زراعی در خودكفایی ملی و تامین امنیت غذایی كشور می تواند زنگ خطری برای تامین محصول های مهم و راهبردی در این استان و سایر مناطق كشور باشد.
هر چند دولت در سال های اخیر با توسعه آبیاری های نوین، افزایش ضریب سطح مكانیزسیون كشاورزی و خرید تضمینی محصولات گام های بلندی به سوی رونق تولید در بخش محصولات كشاورزی برداشته است اما كشاورزان همچنان نگرانند.
كشاورزی در استان 720 هزار نفری كهگیلویه و بویراحمد با داشتن 270 هزار هكتار زمین كشاورزی و سكونت بیش از 40 درصد از مردم در روستاها نقش حیاتی در اقتصاد و معیشت ساكنان آن دارد.
محمد مرادی ساكن روستای چهارراه گشین از توابع شهرستان باشت هر ساله در سه هكتار زمین زراعی خود گندم كشت می كرد اما امسال دست به كشت نبرده است.
وی می گوید: هزینه های تراكتور برای كشت،كمباین در فصل برداشت، تامین بذر و كود سرسام آور شده و از طرفی قیمت تضمینی خرید محصولات كشاورزی توسط دولت بسیار پایین است.
این كشاورز می گوید: در سال زراعی گذشته هزینه ای كه برای تولید گندم صرف كردم بیشتر از درآمد حاصل از فروش تضمینی گندم تولیدی بود.
وی با اشاره به تورم ، بالا بودن هزینه های زندگی و این موضوغ كه كشاورزی تنها منبع درآمد روستائیان است از مسئولان خواست تا برای افزایش درآمد كشاورزان چاره اندیشی كنند.
یك كشاورز ساكن روستای كلاغ نشین در گچساران می گوید: بسیاری از كشاورزان به دلیل پایین بودن درآمد و نقد بودن خرید نهاده های كشاورزی همچون بذر و كود، توان كشت محصولات زراعی را ندارند به طوری كه بسیاری از مالكان زمین های خود را به كشاورزان دیگر شهرستان ها اجاره می دهند.
اوبا اشاره به پایین بودن نرخ خرید تضمینی محصول ذرت كه هم اكنون در حال انجام است گفت: برخی از كشاورزان محصولات مازاد بر مصرف خود را به دولت نمی فروشند.
عبدالخانی ایجاد ساز و كاری برای فروش نهاده های كشاورزی به صورت غیر نقدی یا اقساطی و افزایش نرخ تضمینی را از راهكارهای كمك به بهره برداران حوزه كشاورزی ذكر كرد.
وی گفت: بكارگیری دستگاه های فراوری با هدف تبدیل ساقه محصول برای تبدیل به علوفه و تامیندستگاه های مورد نیاز بصورت قسطی از راهكارهای افزایش درآمد كشاورزان است.
مدیر زراعت سازمان جهاد كشاورزی كهگیلویه و بویراحمد گفت: با وجود بارندگی های مطلوب پاییز امسال اما برخی از كشاورزان ،محصولات زراعی كشت نكرده اند.
عیسی راستین نسب افزود: این كشاورزان به دلیل درآمد پایین تولید محصولات زراعی روی به كشت های معیشتی مانند سبزی و صیفی آورده اند.
راستین نسب افزود: گرایش به سوی كشاورزی معیشتی تهدیدی برای آینده كشاورزی منطقه و كشور است.
وی بیان كرد: دولت برای افزایش تولید محصولات راهبردی مانند گندم و دیگر محصولات زراعی با خرید تضمینی، كود و بذر یارانه ای و آموزش های ترویجی از كشاورزان حمایت می كند.
راستین نسب ابراز داشت: استفاده از بذور اصلاح شده راهكاری برای بهبود درآمد كشاورزان و افزایش تولید محصولات زراعی است.
وی بیان كرد: 127 هزار هكتار از زمین های كشاورزی این استان زیر كشت پاییزه محصولات قرار گرفت.
راستین نسب اظهار داشت: كشت پاییزه محصولات زراعی در مناطق سردسیری كهگیلویه و بویراحمد به پایان رسیده و در مناطق گرمسیری استان در مراحل پایانی است.
وی تصریح كرد: تاكنون كشت 70 هزار هكتار گندم دیم،21هزار هكتار گندم آبی، 27هزار هكتار جو دیم و 2 هزار و 500 هكتار جو آبی و یك هزار و 400 هكتار كلزا در مزارع كهگیلویه و بویراحمد انجام شده است.
مدیر زراعت سازمان جهاد كشاورزی كهگیلویه و بویراحمد تصریح كرد: امسال تاكنون بیش از 12هزار تن كود ازته، 2 هزار تن كود فسفات و 600 تن كود پتاس برای كشت محصولات زراعی در پاییز بین كشاورزان توزیع شده است.
راستین نسب درباره كودهای روی،آهن و دیگر ریزمغزی ها گفت: این كودها از سوی بخش خصوصی و با نظارت كارشناسان جهاد كشاورزی تامین می شود.
وی تصریح كرد: هشت هزار تن بذر گندم اصلاح شده بین كشاورزان توزیع شده است.
از مهر سال 1396 همزمان با آغاز سال زراعی تا پایان آبان امسال 440 هزار تن محصول شامل گندم، جو، دانه‌های روغنی كلزا،چغندر قند، محصولات جالیزی، سبزیجات و نباتات علوفه ای در این استان برداشت شده است.
مدیر زراعت سازمان جهاد كشاورزی كهگیلویه و بویراحمد تصریح كرد: هشت هزار و 668 تن بدر اصلاح شده گندم امسال از كشاورزان این استان خریداری و پس از انجام مراحل ضدعفونی با نرخ یارانه‌ای بین بهره برداران برای كشت پاییزه توزیع شده است.
رئیس اداره امور فناوری های مكانیزه سازمان جهاد كشاورزی كهگیلویه و بویراحمد گفت:پرداخت تسهیلات بانكی برای خرید ماشین آلات كشاورزی از برنامه های دولت برای كمك به افزایش كمی و كیفی محصولات كشاورزی است.
صیدال اسدی افزود:ضریب بهره وری از تجهیزات مكانیزاسیون كشاورزی در این استان به 1.35 اسب بخار در هر هكتار رسید.
وی اظهار داشت: ضریب تجهیزات مكانیزاسیون كشاورزی در پایان سال 1396 در كهگیلویه و بویراحمد 1.32 اسب بخار در هر هكتار بود.
وی با اشاره به اینكه ضریب بهره برداری از تجهیزات مكانیزاسیون كشاورزی در كشور 1.7 اسب بخار در هر هكتار است عنوان كرد: براساس برنامه ششم توسعه باید این میزان به 2.1 اسب بخار در هر هكتار برسد.
رئیس اداره امور فناوری های مكانیزه سازمان جهاد كشاورزی كهگیلویه و بویراحمد گفت: 395 میلیارد ریال تسهیلات خرید ماشین‌های كشاورزی از ابتدای سال 1396 تاكنون به متقاضیان در این استان پرداخت شده است.
اسدی میزان پرداخت تسهیلات بانكی برای خرید ماشین آلات كشاورزی در سال جاری را 84 میلیارد و 500 میلیون ریال برآورد كرد.
وی بیان كرد: این میزان تسهیلات برای خرید 388 دستگاه ماشین آلات كشاورزی به بهره برداران كهگیلویه و بویراحمد پرداخت شده است.
اسدی با بیان به اینكه آماده پرداخت تسهیلات به متقاضیان هستیم گفت: امسال 241 میلیارد ریال اعتبار برای تجهیزات مكانیزاسیون كشاورزی این استان تصویب شده است.
وی گفت: پیش از این 2 هزار و 500 دستگاه تجهیزات مكانیزاسیون كشاورزی در این استان خریداری شده بود.
وی ابراز داشت: افزایش سرعت و دقت در كار و كاهش هزینه از مزایای استفاده از این تجهیزات است به همین دلیل حمایت از كشاورزان برای خرید تجهیزات و ماشین آلات كشاورزی در اولویت برنامه های دولت است.
رئیس سازمان جهاد كشاورزی كهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینكه آبیاری نوین راهكاری برای صرفه جویی در مصرف آب و افزایش بهره وری است گفت: تاكنون بیش از 33 هزار هكتار زمین كشاورزی این استان زیرپوشش طرح آبیاری نوین قرار گرفته كه 60درصد آن از 6 سال پیش تاكنون انجام شده است.
الیاس تاج الدینی اظهار داشت: دشت های امامزاده جعفر، لیشتر، مختار و غورك از جمله مناطق مهم محل اجرای سیستم های آبیاری بارانی و قطره ای در كهگیلویه و بویراحمد است.
وی با اشاره به اینكه اعتبار موردنیاز اجرای طرح های آبیاری تحت فشار در سال جاری تامین شده ابراز داشت:این دستگاه متولی هم اكنون آماده پرداخت تسهیلات بلاعوض برای اجرای طرح های آبیاری بارانی و قطره ای به كشاورزان این استان است.
رئیس سازمان جهاد كشاورزی كهگیلویه و بویراحمد گفت: براساس برنامه ریزی صورت گرفته تا پایان سال جاری طرح های آبیاری تحت فشار در سه هزار و 100 هكتار از اراضی كشاورزی این استان اجرا خواهد شد.
تاج الدینی افزود: بهره برداران دارای اراضی كشاورزی كه تامین آب آنها انجام شده می توانند با مراجعه به جهاد كشاورزی در شهرستان های مختلف نسبت به تشكیل پرونده اقدام كنند.
وی بیان كرد: براساس قانون 85 درصد از هزینه اجرای طرح های آبیاری نوین از سوی دولت و 15 درصد نیز سهم كشاورزان است.
تاج الدینی ابراز داشت:به هر هكتار زمین زراعی براساس نیاز 65تا 100 میلیون ریال تسهیلات بلاعوض پرداخت می شود.
تاج الدینی تصریح كرد:با استفاده از سیستم آبیاری نوین مصرف آب در هر هكتار حداقل 50 درصد كاهش می یابد.
وی افزایش بهره وری، سهولت آبیاری، امكان آبیاری زمین های شیب دار و جلوگیری از شست و شوی بی رویه خاك، صرفه جویی در نیروی كار و پیشگیری از كارهای سخت در روش های سنتی كه منجر به بیماری هایی مانند دیسك، كمردرد و درد مفاصل در كشاورزان می شود را از جمله مزایای استفاده از روش های نوین آبیاری ذكر كرد.
سالانه 910 هزار تن انواع محصولات كشاورزی در استان كهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.
كهگیلویه و بویراحمد 30 تا 50 هزار نفر بهره بردار حوزه كشاورزی دارد.
8143/1662
۰ نفر