۲۱ آذر ۱۳۹۷، ۱۳:۴۰
کد خبر: 83132090
T T
۰ نفر
ساختار قامتی دانش آموزان پایه ششم قزوین غربالگری می شود

قزوین - ایرنا - معاون تربیت بدنی و سلامت اداره كل آموزش و پرورش قزوین گفت: طرح غربالگری ساختار قامتی بیش از هشت هزار دانش آموز دختر و پسر پایه ششم ابتدایی استان در سال تحصیلی جاری غربالگری می شود.

عین الله صادقی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس ابلاغ وزارت آموزش و پرورش، این طرح باید برای هشت هزار دانش آموز این پایه انجام شود كه از این تعداد بر روی 400 دانش آموز نیز علاوه بر كیفی، غربالگری كمی برای به دست آوردن نمونه ها و ارزیابی شدت ناهنجاری ها انجام خواهد شد.
وی اضافه كرد: در این طرح قامت دانش آموز شامل بافت های عضلانی، چربی و میزان تناسب سن و قد فرد، بر اساس استانداردهای لازم اندازه گیری می شود.
صادقی ادامه داد: با این اقدام ضمن آن كه به نتایج دقیق تری از میزان ناهنجاری های ساختار قامتی می رسیم، برنامه ریزی های مستمر و منسجم تر نیز برای مشكلات دانش آموزان دارای ایراد قامتی انجام خواهد شد.
وی، فقر حركتی را علت عمده بروز مشكلات ساختاری و اندام در دانش آموزان ذكر كرد و گفت: بی توجهی دانش آموزان به ورزش، استفاده از كیف سنگین و نامناسب و نشستن غیراصولی در پشت نیمكت های مدارس در بروز اختلالات ساختار قامتی نقش موثری دارند.
صادقی اظهار داشت: بخشی از مشكلات ساختار قامتی مربوط به ناهنجاری های اسكلتی و مادر زادی است كه این دسته از افراد تنها با استفاده از پزشكان متخصص و تجهیزات پیشرفته پزشكی درمان می شوند.
معاون تربیت بدنی و سلامت اداره كل آموزش و پرورش قزوین افزود: بخش دیگر از مشكلات ساختاری نیز به دلیل نشستن نامناسب در پشت صندلی، نداشتن فعالیت جسمانی لازم و استفاده از كیف نامناسب با وزن بالا ایجاد می شود كه این بخش با استفاده از ورزش و حركات اصلاحی در دوران كودكی قابل درمان است.
به گفته معاون تربیت بدنی و سلامت اداره كل آموزش و پرورش قزوین در حال حاضر به طور متوسط 60 درصد دانش آموزان دچار ناهنجاری هایی مانند كف پای صاف، گودی كمر، پای پرانتزی و شانه افتاده هستند.
7388*3013