۲۲ آذر ۱۳۹۷، ۱۰:۰۷
کد خبر: 83133017
T T
۰ نفر
صادركنندگان هراسي از تحريم ها ندارند

بيرجند - ايرنا - رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي بيرجند گفت: صادركنندگان در شرايط بسيار سختي در حال فعاليت هستند اما به عنوان قهرمانان حوزه اقتصادي و با پشتكار، هراسي از تحريم ها ندارند.

به گزارش ايرنا محسن احتشام چهارشنبه شب در آيين تجليل از صادركنندگان برگزيده استان خراسان جنوبي با تاكيد بر اينكه مديران اقتصادي بايد تفكر راهبردي داشته باشند افزود: تفكر راهبردي مديران را از چالش فضاي بين المللي دور كرده و به سوي اهداف تعيين شده توسعه صادراتي، تحقق هدف صادراتي، ايجاد اشتغال و ارزآوري هدايت مي كند.
رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي بيرجند يادآور شد: فضاي كسب و كار كشور نشات گرفته از فضاي بين المللي و در حالت عادي نيست و در اين زمينه با چالش مواجه شده ايم.
وي با بيان اينكه تصميماتي كه در حوزه صادرات گرفته مي شود غيرموثر و غيركارا بوده و راهبردي نيست اظهار داشت: مديران حوزه اقتصادي در شرايط فعلي بايد مبناي تصميم گيري آنها مبناي مفاهيم راهبردي باشد.
رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي بيرجند بيان كرد: اين روزها بحث صادرات در كشور مطرح است كه صادركنندگان هم بابت وضعيت موجود قدرداني مي كنند و هم گلايه مند هستند.
وي عنوان كرد: پيشنهادات و نظراتي توسط بخش خصوصي مطرح مي شود كه جنبه كارشناسي و علمي دارد، اين دست اندركاران عمر خود را در حوزه توليد و صادرات صرف كرده و تجربه دارند در حاليكه مسئولان به اين پيشنهادات توجه نمي كنند.
احتشام يادآور شد: بحث پيمان سپاري ارزي از ابتداي سال مطرح است و در اين زمينه جلسات متعدد برگزار شد اما در حقيقت اين تصميم در شرايط فعلي استراتژيك نيست.
وي گفت: با توجه به اينكه در چنين شرايطي صادركنندگان در بازگشت ارز حتي با شبكه نيما و سنا با مشكلاتي مواجه شده اما هنوز اين چالش بزرگ برداشته نشده است.
رئيس اتاق بازرگاني بيرجند با بيان اينكه چالش هاي محيط كسب و كار به درستي ديده نشده است گفت: نقاط قوت و ضعف، فرصت ها و تهديدها بايد مشخص شود تا فعالان اقتصادي را از چالش هاي پيش رو نجات دهد.
وي از قيمت پايه صادراتي به عنوان يكي از مهمترين مشكلات صادركنندگان ياد كرد و افزود: با توجه به نوسانات قيمت ارزي هنوز اين زيرساخت مهم اصلاح نشده و صادركنندگان سردرگم هستند.
احتشام اضافه كرد: نرخ پايه صادراتي مربوط به زماني بود كه دلار 3500 تا چهار هزار تومان بوده است كه بايد بر اساس فروش واقعي صادر كننده قيمت تعيين شود.
وي افزود: معتقديم كالايي كه صادر مي شود بايد ارز آن برگردد اما به اقتضائات روابط بين المللي و حمل و نقل پول بستگي دارد اين در حاليست كه در حوزه افغانستان صادرات ما يدي انجام مي شود.
عضو شوراي ملي زعفران ايران با بيان اينكه توليد، توزيع و مصرف زنجيره توسعه هستند اظهار داشت: خواهان يكسان شدن نرخ ارز هستيم در چند روز اخير نرخ ارز در حال پايين آمدن است اما خواهان واقعي شدن نرخ هستيم.
وي گفت: هر روز درگير بخشنامه هايي در بخش توليد و صادرات هستيم كه از تفكر مديريت راهبردي برخوردار نيست چون صادركنندگان را از فضاي كسب و كار داخلي به سوي اهداف تعيين شده هدايت نمي كند و چالش ها آنان را از هدف دور مي كند.
احتشام افزود: انتظار داريم بخشنامه ها حذف و نظرات علمي و كارشناسي بخش خصوصي را مبناي تصميم گيري قرار دهيد چراكه همه ما دلسوز و سربازان جبهه اقتصادي هستيم و هدف همه ما يكي است.
وي خواستار حذف موانع و محدوديت هاي اقلام صادراتي شد و بيان كرد: از توليد حمايت نكرده ايم بلكه موانع پيش روي توليدكننده قرار داده ايم كه بايد اين موانع و محدوديت ها حذف شود.

* لزوم فعال شدن نمايندگي وزارت امور خارجه در استان
وي خواستار فعال شدن نمايندگي وزارت امور خارجه در خراسان جنوبي شد و گفت: وجود اين نمايندگي تاثير زيادي در حوزه صادرات استان دارد.
رئيس اتاق بازرگاني بيرجند عنوان كرد: در استان مرزي خراسان جنوبي كه پيشرو صادرات است توقع داريم يكسري موانع موجود از جمله ضعف زيرساخت هاي تردد در محور ماهيرود – فراه افغانستان برطرف شود چون اين مسير استاندارد نيست در حاليكه سرمايه گذاري خوبي در اين مرز انجام شده است.
احتشام، گمرك نشدن بازارچه ميل 73 و بازارچه يزدان را از ديگر مشكلات دانست و اظهار داشت: اين بازارچه ها در تسهيل مراودات ايران به كشور افغانستان مي تواند نقش زيادي ايفا كند.
وي ادامه داد: مرز مشترك طولاني به كشور افغانستان داريم اما از ظرفيت هاي بازار اين كشور به نحو احسن استفاده نمي كنيم.
رئيس اتاق بازرگاني بيرجند افزود: گمرك شدن ميل 73 و بازارچه يزدان بيشترين صادرات كالا را در زمان فعال بودن داشته است كه بايد فعال شود در اين زمينه مراودات، مذاكرات و مكاتبات زيادي با طرف افغان شده و طرح توجيهي براي رايزن افغانستان نوشته ايم كه مي توان تقابل دوطرفه در اين مرز ايجاد كرد.
وي عدم توازن تجاري را از ديگر مشكلات دانست و عنوان كرد: طرف افغان مدام از ما انتظار دارند توازن تجاري رعايت شده و صادرات و واردات هر دو توسط ايران و افغانستان انجام شود.
احتشام اظهار داشت: تعرفه ترجيحي از مدت ها پيش قرار بود در افغانستان برقرار كنيم اكنون نيز خواهان اين موضوع هستيم.

** فراهم شدن زمينه خرده فروشي براي مرزنشينان
وي با اشاره به استفاده نكردن از ظرفيت هاي قانوني مرزنشينان يادآور شد: مرزنشينان ثروت بزرگي براي استان هستند لذا با فراهم كردن اشتغال از طريق خرده فروشي امكان ماندگاري آنها در مرز بيشتر مي شود.
اين فعال اقتصادي با اشاره به نبود ريسك پذيري در بازار افغانستان افزود: صندوق ضمانت صادراتي اين ريسك را پوشش نمي دهد كه در اين زمينه مكاتباتي انجام شد اما مي طلبد اين موضوع پيگيري شود.
وي بر لزوم مديريت واحد در پايانه مرزي ميل 78 تاكيد كرد و گفت: انتظار مي رود هماهنگي بيشتري بين سازمان هاي متولي باشد چون با تراكم زيادي در مرز مواجه ايم.
احتشام اضافه كرد: صادركنندگان بابت صف هاي طولاني و روند ترخيص براي ورود به بازار افغانستان گلايه مند هستند كه بايد چاره اساسي شده و زمينه مراودات با افغانستان تسهيل شود.
7557*3028