۲۲ آذر ۱۳۹۷، ۱۳:۱۲
کد خبر: 83133270
T T
۰ نفر
برچسب «دخترزا» یا «پسرزا» بودن به یك زوج، توجیه علمی ندارد

تهران- ایرنا- عضو هیات علمی پژوهشگاه و تیم تخصصی مركز درمان ناباروری ابن سینا گفت: برچسب «دخترزا» یا «پسرزا» بودن به یك زن، مرد یا یك زوج از نظر علمی و اصولی، نادرست است و توجیه علمی ندارد زیرا بر اساس آمار و احتمالات، تولد فرزندان یك خانواده از یك جنسیت، كاملاً تصادفی است.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از پژوهشگاه فناوری های نوین علوم زیستی جهاددانشگاهی ابن سینا، دكتر «مریم رفعتی» در خصوص تعیین جنسیت فرزندان در یك بارداری طبیعی، گفت: در انسان ها، نوع كروموزوم ها تعیین كننده جنسیت هستند؛ هر سلول انسان 46 كروموزوم دارد كه از این میان 44 سلول، غیر جنسی هستند و هیچ نقشی در تعیین جنسیت ندارند.
«كروموزوم‌ های جنسی انسان یعنی X و Y تعیین كننده جنسیت انسانها هستند كه اگر هر دو كروموزوم یك سلول X باشد دختر و اگر XY باشد، جنسیت پسر است.»
وی درباره هدف از به كارگیری تكنیك های مختلف برای تشخیص جنسیت قبل از لانه گزینی اظهار داشت: با این كار نه تنها تعیین جنسیت بلكه می خواهیم جنسیت را نیز در كنار سلامت جنین بررسی كنیم.
عضو هیات علمی پژوهشگاه و تیم تخصصی مركز درمان ناباروری ابن سینا به خانواده‌ها توصیه كرد كه موضوع تعیین جنسیت را به همراه سلامت جنین مد نظر داشته باشند.
رفعتی در خصوص میزان موفقیت روش های ژنتیكی تعیین جنسیت، تشریح كرد: ما با در دسترس قرار گرفتن تكنیك های ژنومیك، همچون تكنیك NGS یا نسل جدید تعیین توالی، می توانیم همه كروموزوم ها را در یك نوبت آزمایش كنیم كه این فرصت برای ما فراهم می شود كه نه تنها كروموزوم X و Y بلكه سایر كروموزوم ها را نیز تست كنیم.
وی ادامه داد: با استفاده از روش های ژنتیكی تعیین جنسیت، درصد عمده‌ای از جنین هایی كه مشكل كروموزومی دارند، حذف می‌شوند و تا دو برابر، احتمال موفقیت افزایش می یابد.

** تغییر جنسیت جنین با تغذیه باوری نادرست است
دكتر «محمدرضا صادقی» جنین شناس و رییس پژوهشگاه و مركز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مكرر ابن سینا نیز در این باره اظهار داشت: اگر به جامعه نگاه كنیم شاهد آن خواهیم بود كه میزان اختلاف جمعیت دختر و پسر كمتر از یك درصد بوده و این به این معنا است كه در نظام هستی این تعادل وجود دارد.
به گفته وی، ارائه خدمات تعیین جنسیت گاهی ممكن است از بروز مشكلات بعدی در میان زوجین، همچون فرزندانی با نقایص ژنتیكی وابسته به جنس جلوگیری كند.
صادقی در خصوص امكان تغییر جنسیت در طول بارداری گفت: بلافاصله پس از لقاح بعد از آنكه یك اسپرم باعث باروری تخمك شده و جنین نیز تشكیل می شود، جنسیت جنین تعیین شده و دیگر امكان تغییر جنسیت وجود ندارد. به همین علت آنچه گفته می شود با تغییر سبك تغذیه و زندگی می توان جنسیت جنین را تغییر داد، باوری غلط و نادرست است.
رییس پژوهشگاه و مركز درمان ناباروری ابن سینا، در خصوص چگونگی تشخیص جنسیت جنین در این مركز تصریح كرد: اكنون امكان تشخیص جنسیت جنین از طریق بررسی و نمونه برداری خون مادر و بررسی DNA جنین، بلافاصله پس از تشكیل جفت وجود دارد. به عبارت دیگر، چندین ماه قبل از تشخیص جنسیت از طریق سونوگرافی، جنسیت قابل تشخیص است.
وی خاطرنشان كرد: به رغم وجود امكانات و ارائه خدمت انتخاب جنسیت جنین در مركز درمان ناباروری ابن سینا، تلاش تیم درمان در اولین برخورد با زوجین و تشریح مسیر پیش رو برای آنان این هست كه زوجین را از انجام این عمل منع كرده و بدین وسیله اجازه دهیم طبیعت و نظام خلقت كار خود را بدون هیچگونه دستكاری انجام دهد.
علمی*1201*9294*2025
۰ نفر