۲۳ آذر ۱۳۹۷، ۲۲:۲۴
کد خبر: 83134314
T T
۰ نفر
بغداد سفیر تركیه را فراخواند

بغداد - ایرنا - در اعتراض به ادامه نقض حریم هوایی عراق، بغداد سفیر تركیه در این كشور را به وزارت امور خارجه فراخواند.

به گزارش ایرنا، برغم انتشار گزارش های متعدد دست كم در 15 ماه گذشته از نقض هوایی و زمینی حریم عراق از سوی ارتش تركیه، این نخستن بار است كه سفیر این كشور به وزارت امور خارجه فراخوانده می شود.
وزارت امور خارجه عراق روز جمعه در بیانیه اعلام كرد كه 'فاتح یلدز' سفیر تركیه در بغداد را در اعتراض به نقض مكرر حریم هوایی عراق از سوی نیروهای تركیه، فراخوانده و یادداشت اعتراض آمیز در این خصوص به وی تسلیم كرده است.
در این بیانیه، اقدام جنگنده های تركیه در نقض حریم هوایی عراق و هدف قرار دادن چند نقطه در دو منطقه جبل سنجار و مخمور در شمال عراق كه منجر به تلفات و خساراتی شد، محكوم می كند.
برخی منابع عراقی گزارش كردند كه در این حملات دست كم چهار شهروند عراقی ساكن در اردوگاه مخمور كشته شدند.
در پی حملات هوایی پنجشنبه شب تركیه به خاك عراق «فخرالدین آلتون» رئیس دفتر روابط در ریاست جمهوری تركیه در پیامی توییتری اعلام كرد كه این حملات پیام تندی است بر علیه كسانی كه از تروریسم حمایت می كنند.
بیانیه وزارت امور خارجه عراق تاكید كرده است: این گونه اقدامات نقض آشكار حاكمیت ملی عراق و امنیت این كشور و شهروندانش بشمار می آید و اقدامی از هر نظر غیرقابل قبول است و همچنین با اصول حسن همجواری ناسازگار است.
وزارت امور خارجه در این بیانیه همچنین، استفاده از خاك عراق بعنوان مقر با معبری برای اقدام علیه امنیت كشورهای دوست و همسایه را غیر قابل قبول دانسته است.
این نخستین موضعگیری دولت جدید عراق به رهبری 'عادل عبدالمهدی' نخست وزیر و فرمانده كل نیروهای مسلح این كشور، در قبال اقدامات مكرر نظامی تركیه در داخل خاك عراق به بهانه مبارزه با عناصر پ.ك.ك است.
دولت پیشین به رهبری 'حیدر العبادی' بدلیل مواضع متفاوت خود در برابر این گونه اقدامات تركیه، از سوی برخی منتقدان به مماشات و حتی در برخی موارد توافق مخفیانه با آنكار متهم شده بود.
خاورم*4**380**