۲۴ آذر ۱۳۹۷، ۹:۴۷
کد خبر: 83134526
T T
۰ نفر
معادن سمنان رويكرد دانش بنيان و صادراتي بگيرند

سمنان- ايرنا- رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان گفت: معادن استان در صورت داشتن رويكرد فرآوري، دانش بنيان و صادراتي با ارزش افزوده چند برابري رونق بخش اقتصاد استان مي شوند.

به گزارش ايرنا، بهروز اسودي روز شنبه به خبرنگاران در سمنان اظهار داشت: معدنكاران نبايد فقط به دنبال اكتشاف و استخراج مواد معدني باشند، در صورتي كه فرآوري مواد معدني، دانش بنيان كردن و صادرات آن مغفول مانده است.
وي يكي از دلايل اصلي فرآوري نشدن مواد معدني در استان سمنان را ضعيف بودن ساختارهاي زيربنايي عنوان كرد و گفت: ساختارهاي زيربنايي استان مانند برق، گاز و آب در ارايه خدمات به معادن استان بسيار ضعيف است كه پراكندگي معادن يكي از دلايل اصلي آن عنوان مي شود.
اسودي يكي ديگر از دلايل فرآوري نكردن مواد معدني در استان سمنان را فاصله زياد معادن عنوان كرد و گفت: بيشتر معادن استان سمنان در مناطق دورافتاده و دست نيافتني قرار دارد و دسترسي به آن ها آسان نيست.
رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان افزود: با فرآوري مواد معدني مي توان ارزش افزوده آن را بسيار بالا برد، به طوري كه اگر برخي از مواد معدني استان سمنان فرآوري شود، بيش از 50 برابر ارزش افزوده آن ماده افزايش مي يابد، اما تا كنون حتي رشد يك برابري در ارزش افزوده مواد معدني استان اتفاق نيفتاده است.
وي با اشاره به اينكه‌ سمنان با استخراج سالانه بيش از 23 ميليون تن انواع مواد معدني استاني مستعد از نظر منابع معدني از قبيل سيليس، آهك، گچ، سولفات سديم، نمك، منگنز، آهن است، افزود: حدود 593 معدن در استان داراي پروانه بهره برداري است كه 60 درصد آن فعاليت استخراجي، 10 تا 15 درصد به صورت تجهيز و بقيه به صورت فصلي فعاليت مي كنند.
وي با اشاره به اينكه حدود 85 واحد فرآوري مواد معدني با ظرفيت فعلي 55 درصد در استان فعاليت مي كنند، خاطرنشان كرد: اين واحدها در زمينه فرآوري مواد معدني نظير سنگ گچ، سنگ تزئيني، سنگ آهك، شن و ماسه، فلورين، فلدسپات پتاسيك، خاك رس، خاك روي و سنگ مس فعاليت مي كنند.
رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان با اشاره به سهم حدود چهار درصدي مصرف آب بخش صنعت استان از حدود يك ميليارد و 300 ميليون مترمكعب آب توليدي سالانه، بيان كرد: مواد معدني براي فرآوري به آب زياد نياز دارد و اگر آب وجود نداشته باشد، فرآوري و در نتيجه، صادرات اين مواد با مشكل مواجه مي شود.
2 هزار و 20 واحد صنعتي استان سمنان سهم چهاردرصدي در مصرف آب و سهم 51 درصدي در اشتغال اين استان دارند.
6103