۲۴ آذر ۱۳۹۷، ۱۰:۳۳
کد خبر: 83134625
T T
۰ نفر
مسواك به تنهايي از بيماري هاي دهان و دندان پيشگيري نمي كند

تهران- ايرنا- استاد دانشگاه علوم پزشكي ايران گفت: مسواك به تنهايي نمي تواند از بيماري هاي دهان و دندان مانند پوسيدگي پيشگيري كند. استفاده از دهانشويه براي جلوگيري از اين بيماري ها ضروري است و غفلت از اين مسئله خطر بيماري هاي جدي تر مانند سرطان دهان را در پي دارد.

مريم حيدري روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه سلامت ايرنا افزود: پوسيدگي دندان در واقع از بين رفتن ميناي دندان است كه بر اثر اسيد حاصل از فعاليت باكتري ها رخ مي دهد و بر اثر استفاده بيش از اندازه قند و كربوهيدرات ها در رژيم غذايي روزانه به وجود مي ايد و ميناي دندان را ضعيف مي كند.
وي اظهار داشت: بعد از هر وعده غذايي، باكتري هاي پلاك، قند موجود در باقيمانده هاي غذايي را مصرف و اسيد توليد مي كنند كه به ميناي دندان آسيب مي رساند، تداوم اين حملات اسيدي موجب ضعيف شدن ميناي دندان و در نهايت پوسيدگي دندان مي شود.
اين دندانپزشك ادامه داد: پوسيدگي دندان در مراحل اوليه علائم زيادي ندارد ولي هنگامي كه پوسيدگي تا عاج دندان پيشرفت كند، مي تواند موجب حساسيت دنداني شود و لكه هاي قهوه اي قابل رويت روي دندان از نشانه هاي مهم پوسيدگي دندان است.
حيدري اضافه كرد: قندهايي در موادي مانند شير، آبميوه ها و برخي غذاها وجود دارند كه بايد مصرف آنها براي جلوگيري از پوسيدگي دندان كنترل شود و بعد از مصرف حتما باقيمانده اين مواد از دهان پاك شود.
به گفته اين دندانپزشك، براي جلوگيري از پوسيدگي دندان از دوره نوزادي بايد خوردن شير از طريق شيشه‌ محدود و والدين نگذارند كودك با شيشه شير بخوابد.
حيدري تصريح كرد: ماندن شير يا آبميوه روي دندان در طول خواب مي‌تواند با احاطه كردن دندان‌ها باعث افزايش باكتري‌ها شود بنابراين قبل از رشد دندان كودك بايد لثه‌هاي او را روزانه دوبار با پارچه‌اي تميز يا گاز نرم و ظريف تميز كرد.
وي اظهار داشت: استفاده از دهانشويه به صورت روزانه از دوران كودكي به كنترل جمعيت باكتري هاي دهان كمك مي كند. دندان ها 24 درصد از محيط حفره دهان را به خود اختصاص مي دهند، اگر مسواك زدن حتي به شيوه كاملا صحيح صورت گيرد باز نمي تواند باكتري هاي دهاني را به ميزان لازم كاهش دهد، بنابراين استفاده از دهانشويه براي از بين بردن باكتري هاي باقيمانده پس از مسواك زدن، توصيه مي شود.
اين استاد دانشگاه علوم پزشكي ايران خاطرنشان كرد: استفاده از دهانشويه مزاياي زيادي براي حفظ بهداشت دهان و دندان دارد و براي محافظت از دندان‌ها مي‌تواند مفيد باشد.
به گفته وي، افرادي كه از بهداشت صحيح دهان و دندان برخوردار نيستند مي‌توانند به مشكلاتي از جمله فقدان داشتن اعتماد به نفس، ناراحتي‌هاي دهاني، مشكلات در زمان صحبت، تعذيه‌ نامناسب، اختلال در بلع و غيره دچار شوند و بي توجهي به بهداشت دهان مي‌تواند در صورت بروز مشكلات جدي‌تر مانند سرطان دهان شود.
به گزارش شوراي سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، 200ميليون دندان پوسيده در دهان ايراني‌ها وجود دارد و شيوع بيماري‌هاي دهان و دندان از بيماري‌هايي همچون آسم و ميگرن بسيار بيشتر است.
بررسي‌ها در كشور بيانگر اين است كه شاخص پوسيدگي دندان در سنين 35 تا 44 سال عدد 13 است يعني هر فرد در اين محدوده سني به طور متوسط 13 دندان خراب دارد، به طوري كه اين افراد سه دندان پر شده، 6دندان كشيده شده و چهار دندان پوسيده دارند. اين وضعيت در سنين پنج تا 6سال عدد 5 را نشان مي‌دهد.
اجتمام *9022 * 3063
۰ نفر