۲۶ آذر ۱۳۹۷، ۱۹:۲۲
کد خبر: 83138082
T T
۰ نفر
بيش از 300 ناشنواي فارس از خدمات كتابخانه اي بهره مند هستند

شيراز-ايرنا- مديركل كتابخانه هاي عمومي فارس گفت: ايجاد بخش ناشنوايان در اين نهاد موجب ارتباط آنها با كتابخانه شده است به گونه اي كه در سال جاري بيش از 300 ناشنوا كه به عضويت درآمده اند از خدمات كتابخانه هاي عمومي اين استان استفاده كرده اند.

روابط عمومي اداره كل كتابخانه هاي عمومي فارس در گزارش روز دوشنبه خود به نقل از روح الله منوچهري در كارگاه آموزش خدمات كتابخانه هاي عمومي براي ناشنوايان، اظهار داشت: بهره مندي اين تعداد ناشنوا از خدمات كتابخانه اي در حالي است كه تا سال 96 ناشنوايي عضو كتابخانه هاي عمومي فارس نبود.
وي افزود: با توجه به جامعه هفت هزار نفري ناشنوايان، كتابخانه هاي عمومي استان از سال 96 فعاليت خود را در اين حوزه آغاز كرد و اين كارگاه آموزشي در ادامه فعاليت هاي مجموعه كتابخانه هاي عمومي فارس در حوزه ناشنوايان برگزار شده است.
مديركل كتابخانه هاي عمومي فارس با تاكيد بر تداوم برگزاري كارگاه هاي آموزشي در حوزه ناشنوايان بيان كرد: ارتقاي مهارت ارتباطي كتابداران با افراد داراي اختلال شنوايي، آموزش روان شناسي برخورد با كودكان ناشنوا، ارتقاي كيفيت منابع، حمايت از كودكان ناشنوا و برنامه ريزي براي آموزش ناشنوايان در زمينه استفاده از خدمات كتابخانه اي از جمله اهداف اصلي اين نشست است.
وي، مناسب سازي كتاب براي اعضاي ناشنوا را از اولويت‌هاي اين مجموعه دانست و گفت: دايره لغات افراد ناشنوا بسيار كمتر از افراد عادي است و اين گروه نمي توانند از كتاب هاي معمولي استفاده كنند از همين رو كتابخانه هاي عمومي تصميم دارد در حوزه مناسب سازي كتابخانه ها اقدام كند و در اين راه به توانايي و همكاري كتابداران اتكا داريم.
منوچهري در بخش ديگري از مطالب خود بيان داشت: نوسوادان، اقليت ها، مددجويان زندان، بيماران و افراد داراي معلوليت، در زمره گروه هاي خاص در علم كتابداري به شمار مي آيند و براي ارايه خدمات كتابخواني به هر يك از اين گروه ها برنامه ريزي هاي خاصي بايد صورت گيرد.
وي ادامه داد: كتابخانه هاي عمومي استان تا كنون در زمينه نوسوادان، بيماران و مددجويان زندان اقداماتي را انجام داده و خدمات دهي به توانخواهان همچون نابينايان و ناشنوايان نيز در كتابخانه هاي عمومي آغاز شده است.

** تهيه كتاب هاي مناسب ناشنوايان ضروري است
مديركل آموزش و پرورش استثنايي فارس نيز در اين كارگاه آموزشي بيان داشت: آموزش و پروش استثنايي، نهاد رسمي آموزش به كودكان استثنايي است و مايه خرسندي است كه دستگاه هاي فرهنگي نيز در اين مورد احساس مسئوليت كرده اند.
محسن بهشتي پور با تاكيد بر ضرورت تهيه كتاب هاي مناسب افراد ناشنوا، گفت: تمركز افراد ناشنوا، بر توانايي ديداري است به همين سبب بايد به كتاب هاي مصور و ساده سازي شده رو بياوريم.
وي افزود: اميدواريم با همكاري افراد و دستگاه ها ذي ربط به مرحله اي برسيم كه فرقي ميان كودكان سالم و معلول نباشد و افراد استثنايي در جمع احساس غريبي نكنند.
كتابداران شركت كننده در اين كارگاه آموزشي با مباحث اختلال ناشنوايي و برقراري مهارت ارتباط با افراد ناشنوا، خدمات كتابخانه هاي عمومي براي ناشنوايان و اصول اوليه زبان اشاره، آشنا شدند.
7375 /6118