۲۸ آذر ۱۳۹۷، ۷:۳۷
کد خبر: 83139674
T T
۰ نفر
عربستان و اسرائیل، مخفیانه مقاصد خود را پیش می برند

تهران- ایرنا- «جاكی خوجی» سردبیر رادیو ارتش اشغالگر قدس بامداد چهارشنبه در واكنش به اقدامات اخیر برخی كشورهای عربی برای عادی سازی روابط با رژیم تل آویو نوشت: عربستان و اسرائیل بدون روابط علنی، مقاصد خود را پیش می برند.

به گزارش ایرنا، خوجی در مقاله ای در روزنامه معاریو چاپ سرزمین های اشغالی افزود: عربستان و اسرائیل نیازی به تبادل سفیر در این مرحله ندارند؛ همچنین كشورهای حاشیه خلیج (فارس) عجله ای برای توسعه روابط علنی با تل آویو ندارند؛ چرا كه آنها بدون نیاز به این روابط آشكار، منافع خود را تأمین می كنند.
وی با استناد به درز برخی اخبار از دفتر نخست وزیر رژیم صهیونیستی، اعلام كرد كه بحرین و عربستان، اهداف آینده تل آویو در علنی شدن این روابط هستند.
خوجی اضافه كرد: سوالی كه مطرح می شود، آن است كه آیا منامه و ریاض موافق علنی سازی روابط آینده خود با تل آویو هستند؟ درست است كه مسؤولان اسرائیلی در این باره به ما پاسخی نمی دهند، اما خبرهای درز كرده نشان می دهد كه ما فضایی برای علنی شدن این روابط را ایجاد كرده ایم و برای ما اسرائیلی ها بسیار خوشایند خواهد بود كه در ریاض قهوه ای بنوشیم یا در بندر جده غذایی بخوریم.
خوجی تصریح كرد: كشورهای حاشیه خلیج (فارس) بر این باورند كه اسرائیل یك عنصر مطلوب در منطقه است و با وجود هراس این كشورها از آن كه متهم به همكاری با تل آویو شوند، اما می توان هدف از این سونامی سیاسی در عادی سازی روابط اعراب و اسرائیل را توسعه تلاش های اسرائیل در مقابله با ایران دانست و این كه كشورهای عربی در این رویارویی تنها نیستند.
خوجی اعتراف كرد: عربستان در دو سال گذشته، اقوال و افعالی برای نشان دادن حسن نیت خود به اسرائیل نشان داده است كه می توان به موافقت ریاض به پرواز خطوط هوایی هند به اسرائیل از آسمان عربستان و اظهارات محمد بن سلمان ولیعهد سعودی مبنی بر این كه اسرائیلی ها حق زندگی در سرزمین خود را دارند، اشاره كرد.
انتشار این تحلیلگر مسائل جهان عرب پس از آن روی می دهد كه برخی رسانه های آمریكایی اعلام كردند كه شركت های اسرائیلی، عربستان را یك بازار سود آور برای تولیدات امنیتی و سایبری خود می دانند؛ از سوی دیگر شركت های عربستانی نیز در اندیشه آن هستند كه به سرمایه گذاری 100 میلیون دلاری در شركت های مدرن تكنولوژیك در اسرائیل ادامه دهند؛ به همین علت روابط تل آویو- ریاض ادامه خواهد یافت.
برخی كشورها عربی به سركردگی عربستان، امارات متحده عربی و بحرین، با زمزمه عادی سازی روابط خود با تل آویو، فلسطینی ها را در پشت میز مذاكرات پنهان و آشكار به رژیم صهیونیستی فروختند و حمایت و دفاع از فلسطین، دیگر در اولویت سیاست خارجی این كشورها نیست.
شبس**9363**1488
۰ نفر