به گزارش خبرنگار ایرنا، یك تشكل ناشناخته به نام «كمیته هماهنگ كننده اعتصاب در مدارس عراق» در طول روزهای گذشته در اعتراض به متون و برنامه های درسی به ویژه در مقاطع ابتدایی فراخوان اعتصاب در مدارس عراق داده بود كه این فراخوان امروز چهارشنبه، مدارس را در این كشور به حالت نیمه تعطیل درآورد.
پیوستن كاربران مختلف در شبكه های اجتماعی تحت عنوان معلمان و خانواده های دانش آموزان به این فراخوان و تبلیغ برخی رسانه های بومی عراق درباره آن باعث شد تا برخی از مدارس از امروز چهارشنبه به حال نیمه تعطیل در آیند و دانش آموزان از حضور در مدارس خودداری كنند.
دعوت كنندگان به این اعتصاب اعلام كرده اند كه اعتصاب طی دو روز چهارشنبه و پنجشنبه (فردا) ادامه دارد و وزارت آموزش و پرورش عراق 15 روز فرصت دارد تا به مطالبات اعتصاب كنندگان رسیدگی كند.
تغییر برنامه های درسی به دلیل نامناسب بودن آن با توانمندی و سطح دانش آموزان مقطع ابتدایی، بهبود زیر ساخت های مدارس، بركنار كردن كمیته نظارت بر تدوین متون درسی، بهبود وضعیت معیشتی معلمان و حفاظت از معلمان در برابر تعرض و تهدیدهای احتمالی خانواده های دانش آموزان از جمله مطالب مهم مطرح شده است.
خبرگزاری «الفرات نیوز» ارگان خبری جریان حكمت ملی (سید عمار حكیم) در گزارشی از روند اعتصاب های امروز نوشته است كه بسیاری از دانش آموزان ابتدایی در بغداد پایتخت عراق امروز به فراخوان اعتصاب پاسخ مثبت داده و از حضور در كلاس های درس و رفتن به مدرسه خودداری كردند.
این خبرگزاری به نقل از «حسین الربیعی» كه از او به عنوان یكی از هماهنگ كننده های اعتصاب یاد كرده گفته است كه فراخوان اعتصاب در پی شكست همه تلاش ها در طول سنوات گذشته برای اقناع مسوولان در وزارت آموزش و پرورش به ضرورت ارتقا وضعیت آموزشی و پرورشی و بهبود متون درسی صورت گرفته است.
كانون معلمان عراق در واكنش به اعتصاب عمومی اعلام كرده است كه هیچ ارتباطی با اعتصاب مزبور ندارد و تشكل ها و گروه هایی كه در پی این فراخوان هستند را نمی شناسد.
این تشكل صنفی رسمی در بیانیه ای اعلام كرده است كه دعوت به اعتصاب از طرف برخی جریان های ناشناس در سطح شبكه های اجتماعی صورت گرفته است.
برخی از استان های عراق از جمله استان نجف از پیوستن به اعتصاب عمومی و تعطیل مدارس در این استان، به دلیل نامعلوم بودن هویت دعوت كنندگان و اهداف و انگیزه های آنها خودداری كرده است.
این درحالیست كه گزارش ها در كركوك حاكیست كه پاسخ عمومی به فراخوان اعتصاب بالا بوده و بسیاری از دانش آموزان از حضور در سر كلاس ها خودداری كرده اند.
تغییرات جدید در برنامه های درسی به ویژه در مقطع ابتدایی به دلیل پیچیده بودن برخی از مسائل درسی و عدم همخوانی آن با توانمندی و سطح دانش آموز، در افكار عمومی عراق با اعتراض مواجه شد و حتی برخی از نمایندگان پارلمان و شخصیت های سیاسی به صف معترضان پیوستند.
جالب اینكه یكی از تالیف كنندگان كتاب های درسی عراق و ناظر بر كمیته تالیف كتاب های درسی در وزارت آموزش و پرورش عراق چند روز قبل در یكی از شبكه های تلویزیونی بومی از حل یك مسئله ریاضی متعلق به كلاس دوم ابتدایی عاجز ماند!
یك گزارش تكانده در وزارت آموزش و پرورس حاكیست كه از مجموع یك میلیون دانش آموز ثبت نام كننده در 2005 در مقطع ابتدایی تنها 84 هزار نفر آنها در 2017 در امتحانات سراسری ششم ابتدایی قبول شده و به مرحله متوسطه رسیدند.
طبق این گزارش اغلب دانش اموزان كه از رسیدن به مقطع متوسطه باز مانده اند و تعداد آنها بالغ بر 900 هزار نفر است، یا ترك تحصیل كرده و یا در طول مراحل مختلف ابتدایی از قبول در امتحانات عاجز مانده اند.
این اعتراضات در حالی صورت گرفته پارلمان عراق شب گذشته (سه شنبه) در جلسه ای جنجالی از دادن رای اعتماد به نامزد وزارت آموزش و پرورش خودداری كرد و همچنان بعد از گذشت 50 روز از شروع به كار دولت عادل عبدالمهدی، همچنان عراق فاقد وزیر آموزش و پرورش است.
قرار است كه پارلمان این كشور، فردا پنجشنبه در خصوص 5 وزیر باقی مانده كابینه عبدالمهدی از جمله وزیر آموزش و پرورش تصمیم گیری كند.
خاورم *10*353*380*
بغداد – ایرنا – همزمان با ادامه اختلاف احزاب سیاسی بر سر نامزد پست وزارت آموزش و پرورش عراق، یك فراخوان از سوی یك تشكل ناشناخته در شبكه های اجتماعی در طول روزهای گذشته در اعتراض به اوضاع نابسامان تدریس و برنامه های درسی امروز چهارشنبه مدارس را در برخی شهرهای عراق نیمه تعطیل كرد.