۲۸ آذر ۱۳۹۷، ۱۶:۰۰
کد خبر: 83140575
T T
۰ نفر

نگاه ویژه به اثربخشی پژوهش شود

۲۸ آذر ۱۳۹۷، ۱۶:۰۰
کد خبر: 83140575
نگاه ویژه به اثربخشی پژوهش شود

رشت - ایرنا - رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران كشور با تاكید بر ضرورت توجه به پژوهش و نقش آن در رشد اقتصادی و تامین رفاه اجتماعی، خواستار نگاه ویژه به اثربخشی پژوهش شد.

به گزارش ایرنا، «نصرت الله ضرغام» روز چهارشنبه در آیین تقدیر از پژوهشگران و فناوران برتر دانشگاه گیلان در تالار حكمت دانشكده ادبیات و علوم انسانی این دانشگاه، پیوند صنعت و دانشگاه را اثربخشی در حوزه علم، اقتصاد و جامعه عنوان و اظهار كرد: امروزه این اثربخشی به قدری مورد توجه است كه به معیاری برای تخصیص منابع تبدیل می شود.
وی درباره صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران كشور (بنیاد ملی علم ایران) بیان كرد: این بنیاد، نهادی پیشرو با موثرترین نقش به منظور پیشتازی ایران اسلامی در تولید علم و فناوری در افق 1404 است.
ضرغام گفت: مدیریت توانمندسازی و حمایت از تحقیقات به منظور تولید دانش و فناوری راهبردی در جهت تحقق جهان پایدار با اتكا به مبانی معرفتی و سرمایه های علمی داخلی و خارجی ماموریت این بنیاد است.
ضرغام درباره برنامه های صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران كشور بیان داشت: این صندوق در سال 95 تفاهمنامه ای با آموزش و پرورش بر پایه موضوعاتی شامل برگزاری كارگاه های آموزش تحقیق و خلاقیت، حمایت از مطالعات جمعی، آموزش نوآوری، ایده پردازی و كارآفرینی و حمایت از ثبت و اختراعات دانش آموزی امضاء كرده ضمن اینكه از دانشجویان تا دانشمندان كشور نیز مورد حمایت این صندوق قرار می گیرند.
وی ادامه داد: امضاء تفاهمنامه همكاری با بنیاد پژوهش آلمان، عضویت در موسسه بین المللی تحلیل كاربردی سیستم ، انعقاد تفاهمنامه با سازمان پژوهش های بنیادی روسیه، اجرای صندوق علمی راه ابریشم با آكادمی علوم چین، عضویت در شورای جهانی پژوهش و عضویت در شبكه حمایت از استعداد اروپا از فعالیت های بین المللی بنیاد ملی علم ایران است.
ضرغام در ادامه سخنانش با اشاره به تشكیل كارگروهی با عنوان ظرفیت سازی، فرصت سازی و فرهنگ سازی برای ارتقاء جایگاه زنان در پژوهش تصریح كرد: مردمی سازی دانش در كشورها مد نظر است و حتی دانشمندان تلاش می كنند تا زبان علم را به زبان مردم نزدیك تر كنند.
وی ادامه داد: در راستای حمایت از ظرفیت های پژوهشی بالقوه با هدف ایجاد زیرساخت های قوی تر علم و فناوری و ارتقاء سطح دانش در جامعه و مردمی شدن علم، روش ها، شیوه ها و ابزارهای متفاوت و متناسب در بنیاد به كار گرفته می شود.
در مراسم تقدیر از پژوهشگران و فناوران برتر دانشگاه گیلان، 20 استاد ، 18 دانشجو و یك كارمند برتر پژوهشی تجلیل شدند.
بر اساس آخرین آمار، در زمان حاضر بیش از 18 هزار دانشجو در دانشگاه گیلان در رشته های مختلف كارشناسی، كارشناسی ارشد و دكتری مشغول به تحصیل هستند، این دانشگاه دارای بیش از 600 عضو هیات علمی است.
دانشگاه گیلان به عنوان دانشگاهی جامع و بزرگترین دانشگاه شمال كشور دارای دانشكدهای ادبیات و علوم انسانی، علوم پایه ، علوم كشاورزی، فنی، تربیت بدنی و علوم ورزشی ، منابع طبیعی، هنر و معماری، علوم ریاضی و دانشكده فنی و مهندسی شرق گیلان است. دانشگاه گیلان همچنین پژوهشكده گیلان شناسی، مركز آموزش های الكترونیكی (مجازی) و یك پردیس دانشگاهی دارد.
24 تا 30 آذر هفته پژوهش نام گرفته است.
7286 / 2007
۰ نفر