حسین غفرانی روز شنبه در گفت وگو با ایرنا با بیان اینكه بیش از 70 درصد خدمات در ساختمان ثبت احوال استان بصورت متمركز توسط این میز انجام می شود، افزود: این میز فرصتی را برای مردم بوجود آورد تا به جای مراجعه به چند بخش این نهاد به یك بخش مراجعه و درخواست خود را عملیاتی كنند.
وی اظهارداشت: بطور مثال پیش از این، مردم برای حل اختلاف سجلی باید در چند روز به چند بخش مختلف اداره كل ثبت احوال مراجعه می كردند اما اكنون امورات مربوط به حل اختلاف سجلی پس از دریافت درخواست در همان میز خدمت انجام می شود.
مدیركل ثبت احوال استان اصفهان ارائه خدمات در محل سكونت را یكی دیگر از اقدام های اداره كل بیان كرد و گفت: با اجرایی شدن این طرح مامور این اداره كل به محل سكونت افرادی مثل سالمندان، جانبازان، معلولان و زندانیان كه مراجعه حضوری به ثبت احوال برای آنها دشوار می باشد و یا امكانپذیر نیست مراجعه و خدمات به آنها ارائه می كند.
به گفته وی هزینه رفت و آمد ماموران ثبت احوال برای دریافت كنندگان خدمات رایگان است و بر عهده فرد متقاضی نیست.
غفرانی با اشاره به استقرار ماموران اداره كل در سه بیمارستان اصفهان یادآور شد: نمایندگان ثبت احوال اصفهان در بیمارستان های شهید صدوقی، عسگریه و سعدی این شهر برای تنظیم سند سجلی جهت نوزادان تازه متولد شده مستقر شدند تا در كوتاهترین زمان ممكن شناسنامه آنها صادر شود.
وی در پاسخ به این پرسش كه چرا این ماموران در سایر بیمارستان های مستقر نیستند ، ادامه داد : در بیمارستان هایی كه روزانه بیش از 20 نوزاد متولد می شوند مامور مستقر كردیم اما آمادگی داریم چنانچه بیمارستانی درخواست استقرار مامور ثبت احوال داشته باشد، درخواست آنها را بررسی كنیم.
*** كارت ملی هوشمند 76 درصد جمعیت استان صادر شد
مدیركل ثبت احوال اصفهان درباره آمار صدور كارت ملی هوشمند در استان گفت: تا پایان آذر امسال كارت هوشمند برای 76 درصد جمعیت استان اصفهان صادر شده است.
وی با بیان اینكه جمعیت هدف استان برای دریافت كارت ملی هوشمند متغیر است و این آمار هرماه تغییر می كند، گفت: این جمعیت حدود چهار میلیون نفر است اما باتوجه به اینكه هر ماه آماری به جمعیت هدف اضافه یا كم می شوند نمی توان عدد دقیقی را برای این آمار مشخص كرد.
به گفته وی از سال 93 تاكنون برای سه میلیون و 40 هزار نفر در استان اصفهان كارت ملی هوشمند صادر شد.
غفرانی با اشاره به اینكه فرآیند ثبت نام از متقاضیان كارت ملی هوشمند در استان به دلیل كمبود كاغذ مخصوص كارت ملی هوشمند متوقف نشد، تصریح كرد: براساس اعلام سازمان ثبت احوال كشور كاغذ مورد نیاز برای تهیه كارت ملی هوشمند در داخل تولید شده و در حال انجام مراحل نهایی آزمایش است.
وی با اشاره به اینكه پیش از این توانایی و دانش تولید كاغذ مخصوص كارت ملی هوشمند در داخل وجود داشت، اظهارداشت: تولید داخلی برخی مواد و كالاها از لحاظ اقتصادی به صرفه نیست و به همین دلیل این نوع كالاها از خارج تامین می شود.
مدیركل ثبت احوال استان اصفهان با اشاره به اعمال تحریم ها تصریح كرد : اما وقتی با تحریم مواجه می شویم مجبوریم این كالاها را در داخل تهیه كنیم.
وی اضافه كرد : براساس اعلام سازمان ثبت احوال كشور، كاغذ مخصوص كارت ملی هوشمند توسط یك شركت داخلی تهیه شده و مراحل نهایی آزمایش را طی می كند و بزوی در مدار تولید قرار می گیرد.
** انجام فرآیند امور مربوط به ثبت احوال توسط بیش از 77 دفتر پیشخوان و ادارات پست
مدیركل ثبت احوال اصفهان با اشاره به اینكه برای رفاه شهروندان بسیاری از خدمات این اداره كل برون سپاری شد، گفت: اكنون بیش از 77 دفتر پیشخوان و ادارات پست برای ارائه خدمات ثبت احوال در كنار ما قرار دارند.
وی با اشاره به پیشرفت های حاصل شده در زمینه ثبت احوال جمعیت كشور بیان كرد : خوشبختانه فرآیند های ثبت احوال طی سال های گذشته از حالت دستی به مكانیزه تبدیل شد.
غفرانی ادامه داد: قبل از انقلاب تلاش شد تا ساختار ثبت احوال تغییر كند و در این راستا كارشناسانی از كشورهای اروپایی به ایران آمدند اما موفق به انجام این كار نشدند.
وی بیان كرد: پس از انقلاب و در طول چهار دهه گذشته ساختار ثبت احوال كشور تغییر كرد و آرشیو ثبت احوال الكترونیكی شد.
مدیركل ثبت احوال اصفهان با اشاره به مكانیزه شدن فرآیند صدور شناسنامه بیان كرد : این اقدام از غلط نویسی و بروز مشكلات هویتی و جعل سند جلوگیری می كند.
وی با اشاره به اینكه آرشیو ثبت احوال اصفهان از سال 89 همزمان با كشور مكانیزه شد، گفت: تكمیل آرشیو یكپارچه اسناد الكترونیكی ثبت احوال در سال 91، تمام مسافرت های برون شهری برای دریافت خدمات ثبت احوال را خاتمه داد.
وی افزود: در حالی كه پیش از این، افراد برای دریافت هر نوع خدمت ثبت احوال مجبور بودند به محل صدور شناسنامه یا سند مراجعه كنند اما اكنون خدمات پس از صدور شناسنامه برای افرادی كه شناسنامه آنها در خارج استان و یا كنسولی های كشورمان در خارج از كشور صادر شده است، در اصفهان ارائه می شود و این افراد مجبور به خروج از استان نیستند.
2093/6026/
اصفهان- ایرنا- مدیركل ثبت احوال اصفهان گفت: ایجاد میز خدمت كه از ابتدای امسال در این اداره كل ایجاد شد، كاغذبازی ها برای انجام فرآیندهای اداری را از بین برد.