۱ دی ۱۳۹۷، ۱۰:۲۲
کد خبر: 83142814
T T
۰ نفر

گيلان كمترين بعد خانوار در كشور را دارد

۱ دی ۱۳۹۷، ۱۰:۲۲
کد خبر: 83142814
گيلان كمترين بعد خانوار در كشور را دارد

رشت - ايرنا - مديركل ثبت احوال گيلان گفت: اين استان از لحاظ بعد خانوار با سه نفر جمعيت، كمترين آمار را در اين بخش در كشور دارد.

به گزارش ايرنا ، قاسم روحاني فر روز شنبه در نشست خبري در جمع رسانه هاي گروهي استان با اشاره به آخرين جمعيت استان تا پايان سال 96 تصريح كرد: آخرين جمعيت تا پايان سال گذشته، دو ميليون و 540 هزار و 769 نفر بوده كه سهم جمعيت گيلان نسبت به كشور، سه و دو دهم از تراكم نسبي جمعيت استان 180 نفر در هر كيلومتر است كه از اين لحاظ سومين استان كشور هستيم.
وي ادامه داد: در بعد خانوار گيلان با سه نفر، كمترين جمعيت خانواده در كشور را دارد و در ميزان سالمندي نيز با 9 درصد سالمندترين استان كشور هستيم.
روحاني فر علت تفاوت آمار سالمندي در استان را محاسبه دانشگاه علوم پزشكي براساس 60 سال به بالا عنوان و بيان كرد: ثبت احوال استان آمار 65 سال به بالا را در نظر مي گيرد چرا كه اميد به زندگي در ايران افزايش يافته و براي مردان بالاي 75 سال و براي بانوان 80 سال به بالاست.

** به ازاي ولادت هر يكصد دختر ، 107 پسر در گيلان متولد شده اند
وي به ميزان تولد در استان طي هشت ماه گذشته نيز اشاره و اضافه كرد: طي هشت ماه گذشته 18 هزار و 165 تولد در استان اتفاق افتاده كه از اين تعداد، 52 درصد پسر و 48 درصد دختر هستند.
وي تصريح كرد: به ازاي هر يكصد دختر در استان، 107 پسر متولد شده و عمده سن مادران اين متولدين يعني معادل 30 درصد، بين 25 تا 29 سال است.
روحاني فر با اشاره به نرخ خام آمار تولد در استان خاطرنشان كرد: به ازاي هر يك هزار نفر ، 11 نفر در گيلان متولد شده اند كه 99 و 75 صدم درصد ولادت ها ظرف مدت قانوني ( 15 روز) تعيين شده ثبت شده اند.
به گفته مديركل ثبت احوال گيلان ، شهرستان هاي تالش، آستارا و ماسال با ميانگين 14 و شش دهم درصد بيشترين نرخ ولادت را داشته اند.

**طي هشت ماه گذشته افزون بر 10 هزار نفر در استان فوت كرده اند
روحاني فر به آمار فوت در استان طي هشت ماه گذشته نيز اشاره كرد و گفت: طي مدت ياد شده؛ 10 هزار و 777 نفر در استان فوت كرده اند كه 55 درصد از اين آمار متوفيان مربوط به مردان و 45 درصد مربوط زنان است.
وي بيشترين آمار سني فوت شدگان را مربوط به افراد 75 سال به بالا و كمترين آن را پنج تا 9 سال عنوان و بيان كرد: نرخ خام فوت در استان شش و سه دهم درصد است كه اين آمار در كشور، چهار و شش دهم درصد مي باشد.
وي اضافه كرد: شهرستان هاي املش ، آستانه اشرفيه و فومن درصدي بالاتري را در زمينه فوت دارند.
روحاني فر بيشترين علت هاي فوت در استان را به ترتيب بيماري هاي قلبي و عروقي ، سرطان ها و تومورها و بيماري هاي دستگاه تنفسي اعلام كرد و گفت : 99 و 80 درصد ثبت فوت در استان ظرف مدت قانوني ثبت شده است.
روحاني فر به آمار ازدواج ثبت شده طي هشت ماه امسال نيز اشاره و خاطرنشان كرد: 12 هزار و 243 مورد ازدواج طي هشت ماه گذشته در گيلان انجام شده كه ميزان عمومي ازدواج هفت و دو دهم در يك هزار است يعني به ازاي يك هزار نفر ، هفت نفر ازدواج كرده اند.
وي تصريح كرد: ميانگين سن مردان مزدوج 28 سال و زنان 24 سال بوده و بيشترين تركيب سني مردان بين 25 تا 29 ساله با بانوان گروه سني 20 تا 24 ساله ازدواج كرده اند.
وي گفت: همچنين طي هشت ماه گذشته چهار هزار و 292 طلاق در استان اتفاق افتاده كه نرخ طلاق در استان دو و نيم در هزار نفر است و از طلاق هاي انجام گرفته در گيلان، سه و 9 دهم درصد طلاق ها مربوط به ازدواج هاي كمتر از يكسال (نزديك به چهار درصد) و 27 و سه دهم درصد از انها به ازدواج هاي كمتر از پنج سال زندگي مشترك است.
روحاني فر خاطرنشان كرد: ميانگين طول مدت زندگي مشترك زوجين تا طلاق در استان 11سال و شش ماه بوده و ميانگين سن طلاق براي مردان 38 سال و براي بانوان حدود 34 سال است.

**بيشترين نام ها در گيلان استفاده از اسامي ائمه اطهار (ع) است
روحاني فر فراواني استفاده از اسامي ائمه اطهار طي هشت ماه گذشته را با 35 درصد بيشترين نام ها در استان عنوان و بيان كرد: سه اسم اولي كه گيلاني ها براي فرزندانشان طي هشت ماه گذشته نامگذاري كرده اند؛ امير علي ، ابوالفضل و عباس و براي دختران فاطمه ، نازنين زهرا و زهرا بوده است.

** كارت نمونه قديم از سال 98 اعتبار ندارد
مديركل ثبت احوال گيلان به صدور كارت هوشمند ملي در استان نيز اشاره و بيان كرد: 82 درصد واجدان شرايط كارت هوشمند ملي در استان درخواست كارت كرده اند.
وي بيان كرد: از ابتداي زمستان سال 91 تا كنون؛ يك ميليون و 750 هزار درخواست از يك ميليون و 231 هزار نفر جمعيت واجد شرايط دريافت كارت هوشمند ملي بالاي 15 سال معادل 82 درصد درخواست كارت هوشمند كرده اند.
به گفته روحاني فر؛ ميانگين كشوري در اين رابطه حدود 75 درصد است.
وي گفت: براي انجام اقدامات مربوط به صدور كارت هوشمند ملي، 25 اداره ثبت احوال فعال هستند و 50 دفتر پيشخوان دولت و 27 دفتر پست كمك مي كنند.
وي گفت: گيلان، استان چهارم كشور با 82 درصد اخذ درخواست در اين زمينه است.
به گفته روحاني فر؛ در حال حاضر 30 هزار كارت هوشمند دفاتر پست آماده تحويل است كه مردم براي تحويل كارت هايشان به اين دفاتر مراجعه كنند.
سوم دي ماه، روز ملي ثبت احوال است.
7296/2007