۱ دی ۱۳۹۷، ۱۳:۴۱
کد خبر: 83143149
T T
۰ نفر
سه ميليون راس دام در زنجان عليه 10 بيماري واكسينه شدند

زنجان – ايرنا – مديركل دامپزشكي استان زنجان گفت: از ابتداي سالجاري تاكنون سه ميليون و 26 هزار و 395 راس دام سبك و سنگين در اين استان عليه 10 بيماري واگير دامي توسط 35 اكيپ از دامپزشكان واكسينه شده اند.

محمدباقر حاج كاظمي روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: تك سمي‌ها، دام‌هاي سبك( بز و گوسفند) و سنگين( گاو و گوساله) عليه بيماري‌هاي شاربن، كزاز، شاربن علامتي، آنتروتوكسمي، قانقاريا، آگالاكسي، تب برفكي، آبله، لمپي اسكين و طاعون نشخواركنندگان كوچك واكسينه شدند.
وي يادآوري كرد: 602 هزار و 316 راس دام سبك و سنگين و تك سمي در اين مدت عليه بيماري شاربن و كزار واكسينه شدند.
مديركل دامپزشكي استان زنجان گفت: بيماري دامي شاربن مشترك بين انسان و دام نيست، اما زيان هاي اقتصادي قابل ملاحظه اي به دامداران وارد مي كند.
حاج كاظمي تاكيد كرد : شاربن علامتي بيماري عفوني باكتريايي و كشنده گاو و گوسفند در هر سني است كه طي اين مدت يك هزار و 250 راس از اين دام ها عليه آن واكسينه شدند.
به گفته وي، دام‌هاي جوان حساسيت بيشتري در ابتلا به اين بيماري دارند و از خصوصيات بيماري التهاب عضلاني و توكسمي شديد و تلفات است.
مديركل دامپزشكي استان زنجان از واكسيناسيون 529 هزار و 477 راس گوسفند و بز از ابتداي سالجاري تاكنون در استان خبرداد و گفت: اين مايه كوبي عليه بيماري آنتروتوكسمي بود و به اين بيماري، بيماري پرخوري يا قلوه نرمي نيز گفته مي‌شود كه به دنبال جذب مقادير زياد سم از ديواره روده بروز مي‌كند.
حاج كاظمي به بيماري دامي قانقاريا اشاره كرد و افزود: عامل اين بيماري از طريق دستگاه گوارش وارد بدن دام شده و از طريق سياهرگ باب وارد كبد مي شود.
وي ادامه داد: ضايعه كبد كه سم توليد مي كند موجب بروز قانقاريا شده و به طور معمول دام هاي مسن و بالاتر از يك سال، بيشتر از دام‌هاي جوان به اين بيماري حساس هستند.
مديركل دامپزشكي استان زنجان گفت:در اين مدت 46 هزار و 905 راس گوسفند و بز عليه اين بيماري واكسينه شده اند.
به گفته حاج كاظمي، عامل بيماري آگالاكسي نوعي باكتري و يك بيماري عفوني و واگيرداراست كه در جمعيت دامي گوسفند و بز بيشتر بوده و آثار آن در چشم، پستان و پاهاي دام مشاهده مي شود.
وي خاطرنشان كرد: از ابتداي امسال تاكنون نيز 29 هزار و 214 دام بز و گوسفند عليه بيماري بيان شده واكسينه شده اند.
مديركل دامپزشكي استان زنجان از واكسيناسيون يك ميليون و 378هزار و 219هزار راس دام سبك و سنگين در استان عليه بيماري‌هاي تب برفكي و آبله خبرداد.
حاج كاظمي يادآوري كرد: علاوه بر بيماري‌هاي بيان شده، لمپي اسكين، طاعون نشخواركنندگان كوچك از ديگر بيماري هايي است كه سلامت دام هاي سبك و سنگين را تهديد مي كند.
به گفته وي، 227 هزار و 864 راس گاو و گوساله و بز و گوسفند نيز از ابتداي سالجاري تاكنون عليه بيماري هاي بيان شده توسط اكيپ هاي دامپزشكي واكسينه شده اند.
مديركل دامپزشكي استان زنجان گفت: اين ميزان واكسيناسيون دام هاي سبك و سنگين در گاوداري هاي صنعتي، نيمه صنعتي و سنتي توسط 35 اكيپ از دامپزشكان بخش دولتي و خصوصي به صورت رايگان با هدف جلوگيري از خسارت هاي اقتصادي به دامداران انجام مي شود.
به گزارش ايرنا، شيوع بيماري هاي طاعون، شاربن، تب برفكي، بروسلوز، سل، آبله، آنتروتوكسمي، قانقاريا، آگالاكسي مي تواند زيان هاي فراواني به دامداران برساند كه خوشبختانه با واكسيناسيون به موقع دام ها اين زيان ها بسيار كاهش يافته و بيماري ها نيز مهار شده است.
9505/6085