۱ دی ۱۳۹۷، ۱۵:۳۷
کد خبر: 83143339
T T
۰ نفر

ملاك فیلمسازان برای انتخاب مدیران خوب و بد

۱ دی ۱۳۹۷، ۱۵:۳۷
کد خبر: 83143339
ملاك فیلمسازان برای انتخاب مدیران خوب و بد

تهران - ایرنا - دعوای فیلمسازان تازه‌كار یا پیشكسوت با مدیران سینمایی بحث تازه‌ای نیست، اما به واقع معیار خوبی یا بدی مدیران از منظر هنرمندان ما چیست؟.

به گزارش روز شنبه خبرنگار سینمای ایرنا، ماجرای گلایه‌های یك فیلمساز پیشكسوت از مدیر بنیاد سینمایی فارابی به همین چند روز پیش باز می‌گردد آنجا كه كیومرث پوراحمد وقتی در جشن منتقدان به عنوان بهترین كارگردان چهل سال سینمای كودك و نوجوان ایران انتخاب شد در سخنانی گلایه آمیز گفت كه چند سال پیش در بنیاد فارابی به تهیه كننده فیلم او گفته بودند برای تامین بخشی از هزینه ساخت فیلمش باید سرمایه گذار داشته باشد.
این ماجرا وقتی بیشتر رسانه‌ای شد كه صدا و سیما نیز در بخش خبری خود این گلایه‌ها را پخش و به نوعی یك طرفه به قاضی رفت كه چرا فیلمساز كهنه كار سینمای ما باید به دنبال سرمایه گذرا باشد؟.
حتما نمی توانیم پوراحمد، روای قصه‌ها مجید را دوست نداشته باشیم چرا كه در بخش مهمی از خاطرات كودكی ما با آثارش جای دارد اما به واقع خود مدیران صدا و سینما كه با این دقت و ظرافت خبر گلایه‌های پوراحمد را پوشش داده‌اند چرا طی این سال‌ها خبری از این كارگردان نگرفته‌اند؟!.
البته پرداختن به این موضوع در این مقال نمی‌گنجد و حتما در فضایی متفاوت‌تر به مواجه مدیران صدا و سینما با كارگردانان خود خواهیم پرداخت.
پس از اظهارات گلایه آمیز پوراحمد، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در سخنانی عنوان كرد كه آقای پوراحمد زادروزتان دو روز پیش بود كه به شما و همسرتان تبریك می گویم، ما متولدین دهه 50 با فیلم‌ها و آثار شما در دوران نوجوانی مان خاطرات زیادی داریم، شما حق بزرگی به گردن همه‌ بچه ها دارید.
علیرضا تابش این را هم گفت كه آقای پوراحمد شما جزو سرمایه‌های نمادین سینمای ایران هستید و اگر من (بطور مثال) تهیه كننده فیلم شما بودم حتما از سرمایه معنوی شما برای تامین بخشی از سرمایه فیلم تان به درستی استفاده می كردم؛ البته بنیاد سینمایی فارابی هم مثل سابق تمام همت خود را می گمارد كه برای تولید فیلم جدید شما، در كنار شما باشد.
اما گذشته از گلایه و پاسخ این كارگردان و مدیر سینمایی درباره حمایت كردن یا نكردن از هنرمندان این سوال بیشتر مطرح می شود كه ملاك فیلمسازان ما برای انتخاب مدیر خوب و بد چیست؟
آیا فضای هنری ما به شكلی پیش رفته است كه اگر، فلان هنرمند موسیقی‌دان مجوز آلبومش صادر شود مدیران موسیقی ما خوب هستند و اگر نشود نه.
اگر سرمایه ای برای ساخت فیلم به كارگردانی داده شد همه خوبند و در غیر این صورت بَد؟ این نوع تحلیل‌ها كه حالا هر روز بیشتر و بیشتر هم می‌شود قطعا برای هر مخاطبی رقت انگیز است كه از دریچه‌هایی چنین شخصی و محدود به قضاوت بنشیم و شاید این طور هم بتوان برداشت كرد كه سهم ما را بدهید تا ساكت شویم.
فراهنگ ** 9246 ** 1355 **
۰ نفر