مرز ميان شركت‌ هاي دانش‌ بنيان و استارتاپ ها مشخص نيست

تهران-ايرنا-نايب رئيس مجمع تشكل‌هاي دانش‌بنيان ايران گفت:اقتصاد دانش‌ بنيان در سال ‌هاي اخير به ‌عنوان معبر اقتصاد مقاومتي و مهمترين موضوع برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گرفته تا نياز كشور براي رشد و توسعه اقتصادي فراهم شود اما بيشتر مواقع دو مفهوم شركت‌ هاي دانش ‌بنيان و استارتاپ‏ ها با يكديگر اشتباه گرفته مي‌شوند.

به گزارش روز يكشنبه ايرنا از مجمع تشكل‌ هاي دانش‌ بنيان ايران، عبدالرضا نوروزي اظهار داشت: از يك سو تعدادي از شركت هاي استارتاپي به دنبال دانش‌بنيان شدن هستند تا از حمايت‌هاي اين بخش بهره‌مند شوند كه اين امر موجب شده ارائه حمايت و خدمات به دانش‌ بنيان‌ ها از مسير اصلي خود دور شود و از سوي ديگر حمايت‌ هاي مورد نياز استارتاپ ها بيشتر از آنكه از جنس حمايت مالي دولتي باشد از جنس تنظيم سازوكارها، قوانين و مقرارت است.
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا تفاوتي ميان شركت‌هاي دانش‌بنيان با استارتاپ ها وجود دارد؟، بيان داشت: اين دو مبحث كاملا متفاوت هستند. شركت ‌هاي دانش‌بنيان بر اساس فعاليت برخاسته از دانش و توليد فناوري ايجاد مي‌ شوند و دانش‌ محور هستند اما شركت‌ هاي استارتاپي پاسخي است خلاقانه به يك نياز موجود يا تعريف يك نياز و پاسخ به آن است.
نوروزي اضافه كرد: به لحاظ سرمايه ميزان سرمايه‌گذاري در شركت ‌هاي دانش ‌بنيان بسته به نوع فعاليت متغير بوده، هم مي‌تواند خيلي كم و هم به نسبت زياد باشد، اما شركت ‌هاي استارتاپي معمولا سرمايه اوليه خيلي كمي دارند. از سوي ديگر شركت‌ هاي دانش‌بنيان عموما توليدكننده هستند و شركت‌هاي استارت آپي، خدمات ارائه مي‌دهند.
وي افزود: توجه داشته باشيد كه خلط بحثي كه بين شركت دانش‌بنيان و استارتاپ در سال‏هاي اخير به وجود آمده و متاسفانه در ادبيات مسئولان نيز به چشم مي‏خورد در سال‏هاي آتي مي‏تواند به رشد علم و فناوري و اقتصاد دانش‌بنيان كشور صدماتي وارد آورد.
نوروزي به علت بروز اين موضوع اشاره كرد و گفت: با توجه به اشتراكات و هم‌ پوشاني‌هاي كاركردي اين دو مقوله، يكي بودن متولي اصلي آنها (معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري)، نياز فوري كشور به رشد اين 2 حوزه براي حل مشكلات كلان و عدم زمان كافي براي بررسي دقيق تمايزات و ارائه راه حل‏ها، چنين خلط‌ هايي دور از انتظار نيست.
وي در پاسخ به اين سوال كه بروز اين خطا چه مضراتي را متوجه شركت‌هاي دانش‌بنيان مي‌كند؟، گفت: مشخص نبودن مرز ميان شركت هاي دانش بنيان و استارت آپي سبب شده تا شركت‏ هاي استارتاپي نيز دانش‏ بنيان محسوب شده و از سهم حمايتي دانش‏بنيان استفاده كنند، و اين كار باعث تضعيف شركت‏هاي دانش‏بنيان و گم كردن مسير اصلي حمايت ‏هاي اين حوزه مي‏شود.
نوروزي ادامه داد: درحالي‌كه در ادبيات حوزه استارتاپ نيز اين نوع حمايت از استارتاپ جايگاه خاصي نداشته و نوع حمايت دولتي كه استارتاپ لازم دارد، بيشتر از جنس تنظيم سازوكارها و قوانين و مقررات است تا حمايت مالي دولتي. در واقع اين خلط مبحث هم باعث تضعيف حوزه اقتصاد دانش‏بنيان شده و هم اين‏كه چندان به كار استارتاپ‏ها و رشد اكوسيستم استارتاپي نمي‏‌آيد.
وي با اشاره به اينكه در وضعيت فعلي اقتصاد كشور، بين ارائه تسهيلات و سرمايه‌گذاري كداميك براي بقاي شركت‌هاي دانش‌بنيان مفيد است؟، گفت: حمايت‌ هاي مالي مستقيم كه در سال‌ هاي گذشته ارايه شده نشان داده كه معمولا چنين سبك حمايت‌ ها و ايجاد شرايط گلخانه‌ اي براي كسب‌ و كارهاي دانش‌بنيان چندان مفيد فايده نيست.
نوروزي افزود: اگر دولت بتواند با تشويق سرمايه‌گذاران بخش خصوصي از طريق ارايه تخفيف ‌هاي مالياتي، تسهيل سرمايه‌ گذاري و صادرات گمرك آن‌ها را تشويق به ورود به حوزه دانش ‌بنيان ‌ها كند مي ‌تواند موجب شكوفايي صنعت كشور و ايجاد پيوندي عميق‌تر بين دانش و صنعت شود.
علمي ** 1201 **1440
۰ نفر