۲ دی ۱۳۹۷، ۱۲:۴۶
کد خبر: 83144243
T T
۰ نفر
زنده گیری سگ های ولگرد برعهده شهرداری و دهیاری است

بیرجند - ایرنا - مدیركل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: براساس ابلاغیه دستورالعمل كنترل جمعیت سگ های ولگرد در سازمان شهرداری ها و دهیاری های كشور، زنده گیری سگ های ولگرد برعهده شهرداری ها و دهیاری ها است كه اجرای این امر باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش ایرنا حمید حلاجی مقدم روز یكشنبه در كارگروه استانی كنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان افزود: دستوالعمل كنترل جمعیت سگ های ولگرد در ستاد مركزی كنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان در سازمان شهرداری ها و دهیاری های كشور بهمن ماه 87 تصویب و ابلاغ شده است.
وی ادامه داد: از آن زمان تاكنون حدود 10 سال می گذرد و هنوز امروز كارگروه استانی كنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان برگزار شده در حالیكه در شهرستان های استان پارسال 23 كارگروه و امسال هشت كارگروه برگزار شده است.
مدیركل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی اظهار داشت: در این مدت چهار قبضه سلاح بیهوشی به شهرستان های بیرجند، قاین، فردوس و اسدیه تحویل داده شده تا نسبت به زنده گیری سگ های ولگرد از سطح شهرها اقدام كنند.
وی عنوان كرد: سال 94 تعداد یكهزار و 100 قلاده سگ ولگرد و سال 95 یكهزار و 34 قلاده سگ به صورت زنده گیری و مرگ با ترحم و سایر روش ها در استان اتلاف شده است.
حلاجی مقدم یادآور شد: در بیرجند جمع آوری سگ های بدون صاحب سطح شهر توسط پیمانكاری شهرداری ( زنده گیری) از سطح شهر جمع آوری و تحویل پناهگاه می شود در بحث نگهداری با توجه به هماهنگی های لازم با دستگاه های مربوطه و كمك سمن های مردمی نسبت به تغذیه و نگهداری آنها اقدام می شود.
وی اضافه كرد: از ابتدای امسال اقدامات خوبی در این زمینه توسط شهرداری بیرجند و با كمك بخش خصوصی و سمن ها انجام شد از جمله احداث محل نگهداری سگ های ولگرد به متراژ سه هزار متر مربع و ظرفیت 500 قلاده سگ است.
مدیركل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی افزود: همچنین در شهر قاین به همكاری شهرداری محلی با ظرفیت 200 قلاده سگ تامین شده اما در دیگر شهرستان ها اقدامی صورت نگرفته است.
وی گفت: برای جمع آوری و زنده گیری سگ های ولگرد 6 منطقه از جمله منطقه یك شامل شهرستان های بیرجند و خوسف، منطقه دو شهرستان های قاینات و زیركوه، منطقه سه شهرستان های فردوس، سرایان و بشرویه، منطقه پنج طبس و منطقه 6 شهرستان نهبندان پیشنهاد داده می شود.
حلاجی مقدم اضافه كرد: اگر این پیشنهاد مورد تایید قرار بگیرد در تمام شهرها و روستاهای این مناطق زنده گیری سگ های ولگرد با هدف كنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان با موفقیت اجرا خواهد شد.
وی تصریح كرد: تردد سگ های ولگرد در خیابان های شهر سبب تهدید سلامت جامعه و امنیت شهروندان و مشكلات فروانی برای مردم می شود.
مدیركل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی تاكید كرد: از آنجایی كه سگ ها قابلیت تولید مثل بالایی دارند به همین دلیل اگر برنامه كنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به ویژه سگ های ولگرد اجرا نشود تعداد آنها به سرعت افزایش یافته و مخاطرات فراوانی به دنبال خواهد داشت.
وی بیان كرد: طرح زنده گیری سگ های ولگرد توسط شهرداری و سمن های استان اقدام بسیار خوب و چند جانبه ای است كه می توان آن را به كل كشور تعمیم داد.
حلاجی مقدم اضافه كرد: اقدامات انجام شده در پناهگاه سگ های ولگرد بیرجند انسانی، اصولی و بهداشتی در حال انجام است از شبكه دامپزشكی استان درخواست داریم این حركت را تا جایی كه امكان دارد تقویت و در سایر شهرها گسترش دهد.
وی اظهار داشت: برای اجرای عملیات كنترل جمعیت حیوانات مزاحم باید اقدامی از جمله شناسایی كانون های تجمع حیوانات مزاحم، صید حیوانات، حمل و نقل، غربالگری و شناسایی حیوانات مفید و غیر مفید، اتلاف با ترحم حیوانات غیر مفید، حمل و نقل لاشه حیوانات تلف شده و دفن بهداشتی لاشه حیوانات تلف شده انجام شود.
7557 * 6054