۲ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۱۲
کد خبر: 83144426
T T
۰ نفر

13 درصد جمعيت دزفول بي سواد هستند

۲ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۱۲
کد خبر: 83144426
13 درصد جمعيت دزفول بي سواد هستند

دزفول - ايرنا - رئيس نهضت سوادآموزي مديريت آموزش و پرورش شهرستان دزفول گفت: طبق آمار سرشماري سال 95، 13 درصد جمعيت شهرستان دزفول در كل گروه هاي سني اظهار بي سوادي كرده اند كه 6 درصد آنها را مردان و هفت درصد را زنان تشكيل مي دهند.

به گزارش ايرنا عليرضا شيرين صحرايي روز يكشنبه در نشست با اصحاب رسانه شهرستان دزفول ضمن گراميداشت هفته سوادآموزي افزود: اين آمار طبق خوداظهاري افراد در سرشماري سال 1395 است ولي طبق آمار نهضت سوادآموزي و بررسي مدارك موجود ميزان باسوادي در شهرستان دزفول در حال حاضر حدود 95 درصد است.
وي اظهار داشت: 150 هزار نفر برابر با 51 درصد جمعيت شهرستان دزفول در سال 1355 باسواد بودند كه وجود اين ميزان بي سواد توجه ها را به اين موضوع متمركز كرد.
شيرين صحرايي افزود: بعد از گذشت 40 سال از پيروزي انقلاب اسلامي با اقدامات انجام شده شاهد كاهش 80 درصدي بي سوادي در شهرستان دزفول هستيم و در اين مدت 188 هزار و 581 نفر تحت پوشش آموزش هاي سوادآموزي قرار گرفتند كه از اين تعداد 146 هزار و 709 نفر موفق به دريافت كارنامه قبولي شدند.
وي گفت: 87.3 درصد از جمعيت شهرستان دزفول طبق سرشماري سال 1395 در كل گروه هاي سني 6 سال به بالا باسواد شناخته شدند كه رشد سواد در اين گروه 36.3 درصد است.
رئيس نهضت سوادآموزي مديريت آموزش و پرورش دزفول افزود: رشد باسوادي در گروه هاي سني 10 تا 49 سال نيز 44 درصد بوده است.
وي با اشاره به اينكه در اين مدت زمينه براي تحصيل 34 هزار نفر تا پايان دوره ابتدايي در شهرستان دزفول فراهم شده است، گفت: در اين مدت تلاش زيادي براي كاهش اختلاف سطح تحصيلات زنان و مردان شده به طوري كه قبل از انقلاب اختلاف سواد تحصيلات زنان و مردان در دزفول 28 درصد بود و طبق سرشماري سال 1395 اكنون به 4.8 درصد رسيده است.
شيرين صحرايي كاهش اختلاف سواد بين مناطق شهري و روستايي را يكي ديگر از اقدامات سوادآموزي در 40 سال گذشته در دزفول دانست و گفت: اختلاف سطح سواد در مناطق شهري و روستايي از 19 درصد قبل از انقلاب به 10 درصد در سال 1395 رسيده است.
وي بيان كرد: طبق آمار ارائه شده، اختلاف سواد بين مناطق شهري و روستايي در دزفول 4.2 درصد از نرم استاني بالاتر بوده و نسبت سوادآموزي دزفول يك درصد از نرم استاني بالاتر است.
وي درصد باسوادي مردان در شهرستان دزفول را 89.6 درصد و درصد باسوادي زنان را 84.8 درصد اعلام كرد و گفت: اجراي طرح كتابخانه سيار به مدت هفت سال و تحت پوشش قرار دادن چهار هزار و 500 نفر در اين طرح در 65 روستا، اجراي طرح سربازمعلم در مناطق محروم احمدفداله و دره كايد و تحت پوشش قرار دادن چهار هزار نفر در مدت 11 سال از طرح هاي اجرا شده در دزفول مي باشند.
رئيس نهضت سواد آموزي دزفول آموزش مهارت هاي زندگي و حرفه اي، اجراي طرح سوادآموزي كاركنان ادارات و طرح سوادآموزي ويژه زندانيان با عنوان 'بند من، كلاس من' را از ديگر اقدامات انجام شده دانست و افزود: ارائه آموزش هاي نيمه حضوري براي جلوگيري از بي سوادي و طرح حلقه هاي كتاب خواني از ديگر طرح هايي هستند كه در راستاي جلوگيري از بي سوادي در شهرستان دزفول اجرا شده اند.
وي اظهار داشت: طرح مقدماتي كامپيوتر و زبان انگليسي نيز ويژه پايه ششم در دزفول اجرا شده كه اين طرح سازمان سوادآموزي طبق ارزيابي هاي انجام شده موفق به دريافت جايزه يونسكو شد.
شيرين صحرايي اجراي طرح سوادآموزي ويژه نيروهاي مسلح در 20 سال و ويژه مهاجران عراقي و افغاني، طرح باسوادي والدين دانش آموزان، اجراي طرح سوادآموزي ويژه كودكان ونوجوانان 10تا 20 ساله بدسرپرست يا بي سرپرست يا معلول را از ديگر اقدامات نهضت سوادآموزي دزفول اعلام كرد و افزود: يكهزارو 400 نفر نيز از ابتداي امسال تاكنون تحت پوشش آموزش هاي سوادآموزي دزفول قرار گرفتند كه 553 نفر از آنها در دوره سوادآموزي، 320 نفر در دوره تحكيم و 487 نفر در دوره انتقال جذب شدند.
وي گفت: آموزش عملي نماز يكي از نيازهاي بزرگسالان بود كه يك دوره آموزشي با مشاركت ستاد اقامه نماز از 2 ماه پيش آغاز شده و ادامه دارد.
رئيس نهضت سوادآموزي مديريت آموزش و پرورش دزفول به تشريح برنامه هاي ويژه هفته سوادآموزي در اين شهرستان پرداخت و گفت: جشنواره غذا از ساعت يك تا 6 عصر روز جمعه هفتم دي ماه در پارك خانواده دزفول برگزار مي شود كه درآمد حاصل از فروش غذاها به زنان و دختران سوادآموز سرپرست خانوار اهدا خواهد شد.
وي افزود: حدود سه هزار نفر از والدين دانش آموزان دزفول در سال هاي گذشته بي سواد بودند كه امسال اين تعداد به يكهزار و 500 نفر در مناطق شهري و روستايي رسيده است و 75 درصد آنها را مردان تشكيل مي دهند.
وي به مقاومت مردان در فراگيري آموزش هاي سوادآموزي اشاره كرد و اظهار داشت: دانش آموزان دزفولي استقبال بيشتري براي يادگيري سوادآموزي نشان مي دهند.
شيرين صحرايي نداشتن سواد را يكي از آسيب هاي اجتماعي دانست و افزود: اگر نسبت به ريشه كني بي سوادي اقدام نشود ممكن است به آسيب هاي اجتماعي در جامعه منجر شود لذا بايد توجه بيشتري به اين مقوله مهم فرهنگي داشته باشيم.
وي تبليغ كم و مشاركت نداشتن ديگر نهادها و سازمان ها در امر سوادآموزي را 2 مشكل عمده سوادآموزي در دزفول عنوان كرد و گفت: به دليل تبليغات كمي كه در اين خصوص شده افراد احساس نياز به سوادآموزي نمي كنند از طرفي آموزش و پرورش به تنهايي توانايي ريشه كن كردن بي سوادي در جامعه را ندارد كه لازم است ديگر نهادها و دستگاه ها در اين خصوص همكاري داشته باشند.

** بيشترين بي سوادي در دزفول مربوط به مجامع صنفي و خدماتي است
رئيس نهضت سوادآموزي دزفول گفت: با توجه به اينكه بيشترين آمار بي سوادي در مجمع هاي صنفي و خدماتي مشاهده شده انتظار مي رود با ارائه اقدامات تشويقي نسبت به جذب افراد به آموزش هاي سوادآموزي اقدام كرد.
وي درخصوص تراكم بي سوادان در شهرستان دزفول نيز افزود: در حال حاضر مناطق پيام نور، انجيرك، شهرك زراعي و سنجر بيشترين تعداد بي سوادان دزفول را تشكيل مي دهند كه به همين منظور اقدامات سوادآموزي در اين مناطق بيشتر است.
وي اظهار داشت: هيچ محدوديت مكاني براي ارائه آموزش هاي سوادآموزي در دزفول وجود ندارد.
در حال حاضر 150 آموزش دهنده به صورت فعال و غيرفعال با نهضت سواداموزي دزفول همكاري دارند.
7278/3022