۳ دی ۱۳۹۷، ۱۵:۰۷
کد خبر: 83145759
T T
۰ نفر
استرداد عوارض خروج از كشور الكترونيكي شد

تهران- ايرنا- معاون ماليات بر ارزش‌افزوده سازمان امور مالياتي كشور گفت: متقاضيان استرداد وجوه عوارض خروج از كشور مي‌توانند از اين پس به ‌صورت الكترونيكي درخواست خود را ثبت كنند تا بازپرداخت وجوه بدون مراجعه حضوري و در اسرع وقت انجام شود.

به گزارش روز دوشنبه ايرنا از سازمان مالياتي، محمد مسيحي افزود: اين اقدام با هدف اجراي سياست‌هاي كلي اصل 44 قانون اساسي و سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي مبني بر توجه به حفاظت از محيط‌ زيست با حذف نسخه كاغذي از فرايندهاي جاري در برنامه‌ها و سياست گذاري‌هاي اداري انجام شده است.
وي افزود: با عملياتي شدن اين طرح متقاضيان استرداد وجوه عوارض خروج از كشور كه پس از پرداخت وجه مذكور از آن استفاده نكرده و درخواست استرداد آن را دارند، مي‌توانند با مراجعه به سامانه ماليات بر ارزش‌افزوده به آدرس www.evat.ir نسبت به ثبت درخواست خود اقدام كنند.
معاون ماليات بر ارزش‌افزوده سازمان امور مالياتي كشور ادامه داد: پيرو ثبت درخواست استرداد مسافر، بررسي اصالت قبض پرداختي به ‌صورت برخط (آنلاين) و استعلام تأييد عدم مصرف وجه از سوي پليس اطلاعات و امنيت عمومي ناجا به‌صورت خودكار، صورت مي‌گيرد و بازپرداخت مبلغ در اسرع وقت بدون نياز به مراجعه حضوري به بانك يا اداره كل امور مالياتي استان تهران كه متولي اين امر مي‌باشد، انجام خواهد شد.
وي بابيان اينكه اطلاع‌رساني به كاربران در زمينه پيشرفت كار نيز به اشكال مختلف در اين سامانه پيش‌بيني شده است، تصريح كرد: مسافرين مي‌توانند به‌منظور مشاهده روند درخواست خود به سامانه www.evat.ir مراجعه كرده و از وضعيت درخواست خود مطلع شوند.
مسيحي خاطرنشان كرد: تمامي مراحل فرآيند يادشده شامل «ثبت درخواست»، «تأييد عدم مصرف قبض خروج از كشور» يا «غيرقابل استرداد بودن درخواست به دليل مصرف قبض خروج از كشور»، «ارسال مشخصات به بانك جهت پرداخت»، «واريز ناموفق به علت مغايرت در حساب مسافر و نياز به اصلاح اطلاعات حساب واريزي» و درنهايت «واريز موفق و اتمام فرآيند استرداد وجه خروج از كشور» به مسافرين از طريق پيامك اطلاع‌رساني مي‌شود.
وي با اشاره به اينكه الكترونيكي شدن اين فرايند به همت كارشناسان مركز فناوري اطلاعات و ارتباطات سازمان امور مالياتي در يك بازه زماني دوساله برنامه‌ريزي، تحليل، طراحي و پياده‌سازي شده است، گفت: تحقق اين امر با توجه به درگير بودن سازمان‌هاي مختلف، نيازمند همكاري و هماهنگي موثر بين بخشي بود كه اين مهم با مشاركت نيروي انتظامي جمهوري اسلامي و بانك ملي ايران و از طريق ايجاد بستر ارتباطي پليس اطلاعات و امنيت عمومي ناجا و بانك ملي ميسر شد.
به گزارش ايرنا و با عملياتي شدن سامانه پرداخت الكترونيك عوارض خروج از كشور با همكاري نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران و سازمان امورمالياتي كشور، از 24 آذر ماه امسال پرداخت عوارض خروج از كشور به صورت الكترونيكي انجام مي شود.
اقتصام*2025**2022