۳ دی ۱۳۹۷، ۱۵:۲۶
کد خبر: 83145787
T T
۰ نفر
كاريكاتور ابزار نقد بدون مرز است

اهواز – ايرنا – استفاده از قالبهاي مختلف كار هنري براي بيان منظور بسيار كارامدتر از بيان عادي است ، در دوره هاي مختلف شاهد طنز پردازي به اشكال گوناگون در قالب هاي تصويري، متني ، پيام و ...هستيم ، كاريكاتور، كارتون و تصويرسازي در حوزه هنرهاي تجسمي يكي از رساترين اين ابزارهاست .

سجاد رافعي طراح و كارتونيست بين المللي خوزستاني چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا كارتون را وسيله‌ اي براي طعن و هجو اجتماعي و سياسي عنوان كرد و گفت : كارتون زباني تصويري است كه به سادگي قابل درك است و به راحتي داستاني بلند را مي توان در قالب يك يادو قاب تصوير كاريكاتوري مي‌توان بيان كرد و با مردم سراسر جهان بدون نياز به زبان ، ارتباط برقرار كرد .
رافعي ادامه داد : كارتون مانند يك اسلحه عمل مي كند و مي توان براي به تصوير كشيدن ظلم ، فساد ، مظلوميت و شاد كردن مردم بدون در نظر گرفتن مرز و جغرافيا از آن استفاده كرد .
اين هنرمند خوزستاني كه در كارنامه هنري خود جايزه جشنواره گوگلم ، چين 2008، جايزه اول فستيوال كارتون ' بي اچ هيومر' و برزيل 2010 را دارد طراحي كارتون را سلاحي انتقادي بدون صدا بيان كرد و گفت : طراحي كارتون صرفا سرگرمي نيست ، بلكه اين تكنيك بيان توان انتقاد، تحسين، تبليغاتي، دفاع و قضاوت دارد .
برنده جايزه ويژه سي امين جشنواره آيدين دوغان، تركيه 2013 و 2018 مشكلات كارتونيست ها دراستان را نداشتن يه صنف يكپارچه عنوان كرد و ادامه داد : چندين سال است كه كارتونيست ها به دنبال تشكيل يك انجمن واحد و يكپارچه هستند كه بتوانند از طريق آن مشكلات خود را از قبيل نداشتن بيمه و يا تعيين نرخ دستمزد پيگيري و برطرف كنند .

** كاريكاتور خوزستان نياز به حمايت جدي دارد

رافعي ادامه داد : درحال حاضر انجمن مستقلي مخصوص كارتونيست ها در خوزستان نداريم و براي فعاليت و شركت در جشنواره ها ، نمايشگاه ها و وركشاپ ها از طريق خانه كاريكاتور تهران اقدام مي كنيم .
وي افزود : در خوزستان انجمن هنرهاي تجسمي زير نظر اداره ارشاد اسلامي مشغول به فعاليت مي باشد كه كاريكاتور هم شاخه اي از هنرهاي اين انجمن است كه علاقه مندان مي توانند با عضويت در اين انجمن براي آموزش و يادگيري اقدام كنند .
اين هنرمند كارتونيست كه جايزه سوم فستيوال كارتون زيتون و قبرس 2016 را دريافت كرده از حمايت ضعيف اداره ارشاد اسلامي در خصوص حضور در جشنواره ها گفت و اظهار داشت : متاسفانه براي حضور در اختتاميه جشنواره هاي داخلي و خارجي اداره ارشاد اسلامي خوزستان و نهادهاي ديگر هيچگونه كمك و حمايت مالي ازهنرمندان ندارند ، البته حوزه هنري در بعضي از جشنواره ها كه متولي جشنواره باشد تا حدودي حمايت مي كند .
وي افزود : امسال قصد شركت در اختتاميه جشنواره هايي در فرانسه و ايتاليا را داشتم ولي به دليل شرايط ناشي از تغييرات نرخ ارز ، اين امكان ميسر نشد كه فكرمي كنم اگرشركت مي كردم و مقام كسب مي كردم براي استان و كشور افتخار آفرين بود .
وي در ادامه از تشويق خانه كاريكاتور تهران و حمايت هاي معنوي اين انجمن گفت و بيان كرد : پس از برگشت از جشنواره اخير كه در تركيه برگزار شد از طرف هنرمندان و خانه كاريكاتور تهران تشويق و حمايت شدم ، ولي انتظار مي رفت اداره كل ارشاد اسلامي خوزستان باتوجه به اهميت اين جشنواره بين المللي دست كم اقدام به انعكاس خبري مي كرد .





** از دست دادن موزه هنرهاي معاصر ضربه به هنرهاي تجسمي است

رافعي وضعيت امكانات و اماكن لازم براي هنرهاي تجسمي را درخوزستان ضعيف عنوان كرد و گفت : هنرهاي تجسمي در خوزستان نياز به حمايت و همدلي بيشتري دارد ، به اعتقاد من از دست دادن موزه هنرهاي معاصر بزرگترين ضربه به بدنه هنرهاي تجسمي استان زده شد .هنرمندان انتظار داشتند ارشاد بهتر ازاين و قويتر وارد عمل شود.
وي افزود : موزه هنرهاي معاصر اهواز كه به جرات مي توان گفت بعد از موزه هنرهاي معاصر تهران دومين ساختمان منسجم موزه اي را در كشور دارد با واگذاري به بخش خصوصي از دست داديم .
اين كارتونيست خوزستاني بازگيري موزه هنرهاي معاصر اهواز را از خواسته هاي اصلي هنرمندان عنوان كرد و ادامه داد : انتظار داريم مجموعه موزه هنرهاي معاصر مجدد به اداره كل ارشاد اسلامي برگردد .

** جشنواره بين المللي دوسالانه تهران پنجمين جشنواره معتبر دنيا
رافعي كه برنده جايزه دوم جشنواره ' جامعه ايمن' ايران را در سال 2017 دريافت كرده گفت: جشنواره بين المللي دوسالانه تهران يكي از پنجمين جشنواره هاي معتبر دنيا است كه بسياري از كارتونيست هاي حرفه اي دنيا در اين جشنواره شركت مي كنند كه سال گذشته موفق به دريافت جايزه اين جشنواره شدم .
وي افزود: در ايران جشنواره هاي بسيار خوب و با كيفيتي برگزار مي شود، ازجمله جشنواره هنرهاي تجسمي فجر كه يك رويداد بين المللي است و بسياري از هنرمندان دنيا در اين فستيوال شركت مي كنند.
اين كارتونيست و صاحب جايزه ويژه جشنواره بين المللي كارتون تركيه در سال 2018 ، همجواري فرهنگي با تركيه را دليلي بر ارتباط بيشتر هنرمندان تركيه با كارتون هاي خود دانست و ادامه داد : حدود 17 سال است در جشنواره هاي بين المللي شركت مي كنم و داراي بيش از چهل جايزه ملي و بين المللي از كشورهاي اروپايي و آمريكاي لاتين هستم ، ولي به دليل همجواري ايران با كشور تركيه و هزينه كم براي سفر به اين كشور معمولا حضوي و در جشنواره هاي ساير كشور ها غير حضوري شركت مي كنم.

** اهواز قطب هاي كارتون و كاريكاتور
رافعي بيان كرد : بدليل شرايط شغلي ام نگاهم و ذهنم را به فستيوال هاي خارجي معطوف كرده ام كه به نظر من هر هنرمندي رسالتي را بر عهده دارد و من در مسيري كه قرار دارم ترجيح مي دهم حرف ها ، افكار و نوع نگاهم را به شيوه كاريكاتور به دنيا منتقل كنم .
وي ادامه داد : در خوزستان كاريكاتوريست هاي بين المللي بسياري فعال بودند كه متاسفانه تعدادي به خارج از كشور و به تهران رفته و برخي از اين هنرمندان هم از كار كناره گيري كردند ، اما در حال حاضر در خوزستان من و شخص ديگري به صورت حرفه ايي در جشنواره هاي بين المللي حضور مستمر داريم و اميد واريم بتوانيم اين مسير را ادامه بدهيم تا اهواز و خوزستان همچنان در عرصه كاريكاتور بدرخشد .
كارتونيست خوزستاني از مجموعه كارتون خود با موضوع جنگ گفت و افزود : از سال گذشته مجموعه اي با محوريت جنگ را شروع كرده ام كه بخشي از آن سال گذشته در گالري صبا تهران به نمايش در آمد و قصد دارم اين مجموعه را پس از تكميل در اروپا و تعدادي از موزه هاي كارتون و كاريكاتور دنيا به نمايش بگذارم .
7165 /6002