۳ دی ۱۳۹۷، ۱۵:۵۸
کد خبر: 83145826
T T
۰ نفر
«حكایتی» كه همچنان باقی‌ست...

تهران- ایرناپلاس- در اختتامیه بیست و یكمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی بود كه كارگردان این برنامه با غافلگیری بهرام شاه‌محمدلو خاطرات دهه شصت تلویزیون را دوباره زنده كرد.

اختتامیه بیست و یكمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در حالی در شامگاه 29 آذرماه برگزار ‌شد، كه تا آن هنگام این جشنواره مانند خیلی از جشنواره‌های دیگر فرهنگی بازتابش تنها مورد توجه عوامل، دست‌اندركاران، افراد متخصص و رسانه‌های فرهنگی قرار گرفت. اما برگزاری نكوداشتی در شب پایانی این آیین سبب شد كه رسانه‌ها و شبكه‌های اجتماعی این جشنواره را انعكاس دهند. «زیر گنبد كبود» عنوان برنامه‌ای برای كودكان و نوجوانان بود كه به ترتیب سری اول و دومش در سال 66 و 74 روی آنتن تلویزیون رفت. بهرام شاه‌محمدلو كه با شخصیت «آقاي حكایتي» در این مجموعه نزد مخاطبان دهه شصتي شناخته مي‌شود، با حضور در محفل جشنواره بین‌المللي قصه‌گویي بار دیگر خاطرات نوستالژیك را در ذهن شنوندگان قصه‌هاي خود زنده كرد. با وجود اینكه نزدیك به 31 سال پیش از روی آنتن رفتن آن برنامه و حكایت‌های آقای حكایتی می‌گذرد، اما هیچ قصه‌گوی دیگری در تلویزیون نتوانسته به اندازه این برنامه در قصه‌گویی تأثیرگذار و ماندگار باشد.

**كارگردان «متولد 65» خاطره دهه شصتی‌ها را زنده كرد

ماجرا از این قرار بود كه مجید توكلي سازنده فیلم سینمایي «متولد ٦٥» كه خود یك دهه شصتي است، كارگرداني محفل جشنواره بین‌المللي قصه‌گویي را برعهده داشت و در بخش نكوداشت، بهرام شاه‌محمدلو را غافلگیر كرد. آقای حكایتی در ابتدا بیرون از سالن اصلي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان به انتظار ماند تا هماهنگي‌هاي لازم میان حاضران در این برنامه با مجري انجام شود. محمد سلوكی، مجری این اختتامیه از حضار خواست كه با ورود وی به سالن، شعر مجموعه «زیر گنبد كبود» را بخوانند كه این اتفاق با غافلگیری آقای حكایتی همراه شد. زمانی كه وی به روی سن آمد، دوباره با لحن آرام همیشگی‌اش گفت: «پر از مهربانی و شادی شدم از شما و برایم بسیار ارزشمند است. به‌جز آرزوی سلامتی برای شما صحبت دیگری ندارم.» وی در ادامه از راضیه برومند و فرزندانش تشكر كرد. پخش این قسمت از آیین ‌اختتامیه بیست و یكمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در مركز آفرینش‌های فرهنگی هنری كانون پرورش فكری به‌سرعت در فضاي مجازي پخش شد.

**واكنش‌های مجازي به ویدئوی نكوداشت آقاي حكایتي

برخلاف قواعد سطح پایین و هجوآمیزی كه همیشه در شبكه‌هاي مجازي برجسته می‌شد، این بار هشتگ #آقاي حكایتي در اینستاگرام بولد شد، به شكلي كه بیش از چند صد اكانت اینستاگرامي این كلیپ را با هشتگ آقاي حكایتي در اكانت خود بارگذاري كردند.

بخشي از كامنت‌ها بوي جنگ و شرایط كنوني كشور در آن مقطع را مي‌دهد. به طور مثال كاربري در ارتباط با آقاي حكایتي نوشته است كه «كودكي ما دهه شصتي‌ها را با وجود موشك‌باران عراق و شرایط سخت به بهشت تبدیل كردید جناب شاه‌محمدلو» یا كاربر دیگري در ارتباط با مجموعه «زیر گنبد كبود» خاطرنشان كرده كه «صداي آقاي حكایتي مُسكن آن دوران بود». كاربر دیگري هم با اغراق در ارتباط با فضاي جنگ و دهه شصت یادآور شده است كه «سال ١٣٦٦ تنها دلخوشي من پخش مجموعه زیرگنبد كبود در ظهر جمعه‌ها بود.» بخشي از واكنش‌ها نسبت به كلیپ شعر آقاي حكایتي در مجموعه «زیر گنبد كبود» هم جنبه كنایه‌آمیز دارند. به طور مثال، كاربري نوشته است كه «اگر فیلم سینمایي «بمب؛ یك عاشقانه» را هم پخش مي‌كردند همه چي معركه مي‌شد و همه در این گراني و اوضاع اقتصادي پرواز مي‌كردیم به دهه ٦٠». كاربر دیگري نیز كه نام اكانت خود را بي نام گذاشته است در مواجه با استخراج خاطرات دهه شصتي آقاي حكایتي اعلام كرده است كه «قصه‌گو، قصه بگو». نوشته كوتاه و پرمفهوم این كاربر موجب تحسین و لایك كاربران خاطره باز شد.

**واكنش سلبریتی‌ها به نكوداشت آقای حكایتی

سلبریتی‌ها و چهره‌های مطرح هم نسبت به این نكوداشت، واكنش نشان دادند و با یادآوری برنامه «زیر گنبد كبود» و اجرای بهرام شاه‌محمدلو كلیپ نكوداشت را در صفحات مجازی خود منتشر كردند و از این اتفاق نیكو گفتند. مهناز افشار بازیگر سینما با انتشار عكسی از آقای حكایتی در توییترش چنین نوشت: « از این لحظه زیبا بغض كردم و اشكم هم سرازیر شد. چقدر خوبه قدرشناسی و قدردانی از عزیزانمون وقتی هنوز هستند. دست باعث و بانیش و همه اونهایی كه در ساخت این لحظه سهم داشتند درد نكنه.»

مهتاب كرامتی هم با انتشار این كلیپ در اینستاگرام خود چنین نوشت: «لحظه باشكوه و احساسی خواندن شعر آقای حكایتی توسط مهمانان جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در زمان ورود بهرام شاه‌محمدلو.» وی در ادامه نام كارگردان و مجری را هم نوشت.

محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات كه قبل از هر چیز خود را یك دهه شصتی می‌داند، در واكنش به این ویدئو در توییترش نوشت: «آقای حكایتی عزیز كه كودكی ما دهه شصتی‌ها با صدای دلنشین و برنامه جذاب شما همراه بود، شاد و سربلند باشید. دهه نودی‌ها هم منتظر حكایتی‌ها هستند.»

گزارش از هنگامه ملكی

**اداره كل اخبار چندرسانه‌ای**ایرناپلاس**
۰ نفر