۴ دی ۱۳۹۷، ۱۳:۵۷
کد خبر: 83146938
T T
۰ نفر

همتی: اضافه برداشت بانك ها كاهش یافت

۴ دی ۱۳۹۷، ۱۳:۵۷
کد خبر: 83146938
همتی: اضافه برداشت بانك ها كاهش یافت

تهران- ایرنا- رئیس كل بانك مركزی اعلام كرد: همراهی بانك ها برای مدیریت اضافه برداشت آنها از منابع بانك مركزی سبب شده تا اضافه برداشت ها نسبت به ماه پیش كاهش یابد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از بانك مركزی، «عبدالناصر همتی» در جلسه دوره ای با مدیران عامل بانك ها، یكی از برنامه های این بانك را مدیریت اضافه برداشت بانك ها از منابع بانك مركزی عنوان كرد.
رئیس شورای پول و اعتبار تدابیر بانك مركزی برای اصلاح نظام سود بانكی برای تامین منافع سپرده‌گذاران بانك‌ها و نیز حفظ قوام ساختار مالی بانك‌ها را تشریح و توجه نظام بانكی در رعایت سیاست‌های پولی بانك مركزی را ستود و بر نظارت، بیشتر مدیران نظام بانكی برای رعایت مقررات تاكید كرد.
به گزارش ایرنا، هشتم مهرماه رئیس كل بانك مركزی در بخشنامه ای بانك ها را ملزم به تسویه مانده اضافه برداشت از حساب جاری نزد این بانك كرد.
همتی با یادآوری برنامه های بانك مركزی برای انضباط پولی و كنترل تورم، تاكید كرد: عملكرد برخی از بانك ها و مؤسسه های اعتباری در ماه‌های اخیر نشانگر استمرار و بعضا افزایش ناترازی در مدیریت منابع و مصارف بوده، به گونه ای كه مانده حساب جاری آنان نزد بانك مركزی همچنان منفی است؛ بدون شك این موضوع در تضاد آشكار با اهداف بانك مركزی و سیاست‌های كنترل تورم است.
به عقیده كارشناسان، اضافه برداشت بانك ها از منابع بانك مركزی ناشی از نبود مدیریت درست منابع و مصارف بانك‌ها و مؤسسه های اعتباری است كه نه فقط ریسك نقدینگی بالا را متوجه اقتصاد كشور می كند بلكه به دلیل رشد پایه پولی، اثر تورمی شدیدی را نیز به همراه دارد.

** تقاضای ارزی تجار برای پایان سال میلادی تامین می شود
رئیس ‌كل بانك مركزی در ادامه، به سفر اخیر رئیس جمهوری به تركیه اشاره كرد و گفت: در این سفر تركیه آمادگی كامل خود را برای همكاری گسترده اعلام كرد.
وی افزود: اهدافی برای گسترش تجارت بین دو كشور تعیین شده است؛ با توجه به منابع خوبی كه در تركیه داریم، فرصت مناسبی برای رونق تجارت دو كشور فراهم می شود.
همتی گفت: براساس گزارشی كه تهیه شده، بخشی از توافق در حال آغاز مراحل اجرایی است.
رئیس كل بانك مركزی درخصوص تامین كالاها و نیازهای اساسی گفت: به شكل مناسبی مبادلات از طریق چین و هند و سایر مبادی انجام می‌شود و به تدریج گسترش می‌یابد.
وی به اقتضائات فصلی پایان سال میلادی و تسویه‌های شركت‌های تجاری از تصمیم های اخیر بانك برای تامین منابع لازم برای حمایت از صرافی‌ها در تامین نیازهای مرتبط با پایان سال اشاره كرد كه می‌تواند آثار فصلی مرتبط با این مقطع از سال را پوشش دهد.
اقتصام*2025 ** 2023
۰ نفر