۵ دی ۱۳۹۷، ۶:۳۹
کد خبر: 83147684
T T
۰ نفر
آئين نامه مشاغل سخت و زيان آور نياز به اصلاح دارد

اهواز- ايرنا- رئيس اتاق بازرگاني، صنايع ، معادن و كشاورزي اهواز بيان داشت: بررسي ها براي اصلاح آئين نامه مشاغل سخت و زيان آور با توجه به ضرورت هاي موجود در حوزه كسب و كارها در دستور كار شوراي گفت وگو دولت و بخش خصوصي استان قرار دارد.

شهلا عموري سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا با اشاره به نشست بررسي آئين نامه مشاغل سخت و زيان آور در اتاق بازرگاني اهواز، اظهارداشت: مسئله مشاغل سخت و زيان آور در واقع به كلاف سردرگمي تبديل شده كه در حوزه هاي مختلف به نوعي ايجاد مشكل مي كند و به نوعي هم كارگران و هم كارفرمايان ناراضي هستند.
وي افزود: شرايط قانوني براي بازنشستگي در مشاغل سخت و زيان ‌آور بار سنگيني به لحاظ مالي و فني براي كارفرمايان دربرداشته است.
رئيس اتاق بازرگاني، صنايع ، معادن و كشاورزي اهواز با بيان اينكه در حال حاضر بررسي مسئله اين آئين نامه در دستور كار شوراي گفت وگوي دولت و بخش خصوصي استان قرار دارد، افزود: از آنجايي كه آئين نامه نمي تواند فراتر از قانون باشد، اصلاح آن مي تواند نوعي تسهيل كننده قانون باشد .
عموري تصريح كرد: بر همين اساس اغلب اعضاي كارگروه تامين اجتماعي شوراي گفتگوي دولت و بخش خصوصي استان اعتقاد دارند قانون مشاغل سخت و زيان آور داراي ايرادات ماهوي است و در حد توان بايد آيين نامه آن اصلاح شود.
دبير شوراي گفت وگوي دولت و بخش خصوصي خوزستان، ادامه داد: بهتر است نتيجه بررسي ها از طريق كميسيون هاي فني دستگاه هاي مرتبط و همچنين از نمايندگان مجلس پيگيري شود تا زمينه لازم براي رضايت كارگران و كارفرمايان با اجراي اين قانون را شاهد باشيم.
وي تغيير آئين نامه اجرايي اين قانون را در صلاحيت هيئت وزيران بيان كرد و گفت: بر همين اساس همه اتاق هاي شهرستان هاي سراسر كشور در حال بررسي و ارائه راهكارها براي تغييرات اصلاحي مشاغل سخت و زيان آور هستند تا جمع بندي خود را جهت انعكاس به دولت ارائه كنند.
رئيس اتاق بازرگاني، صنايع ، معادن و كشاورزي اهواز خاطرنشان كرد: بر اساس اعلام اداره كل تامين اجتماعي استان، خوزستان و 5 استان ديگر مشمول قانون بازنشستگي مناطق گرمسيري مي شدند كه بر همين اساس مي توان گفت فرسايش جسمي كارگر كه در كارگاه ايجاد مي شود تنها ناشي از كار در كارگاه نيست ، بلكه بدي آب و هوا نيز كارگر خوزستاني را تحت تاثير قرار مي دهد .
عموري تصريح كرد: به همين دليل در ارائه پيشنهادات بايد از دولت خواست تا با پرداخت بخشي از سهم كارفرما و كارگر توجه بيشتري نسبت به اين موضوع در استان خوزستان صورت بگيرد.
گفتني است، بر اساس اعلام سازمان تامين اجتماعي 110شغل سخت و زيان آور در قالب سيزده گروه شغلي شناسايي شده كه مشمول قانون بازنشستگي در مشاغل سخت و زيان ‌آور هستند.
9931/6068