۵ دی ۱۳۹۷، ۹:۲۸
کد خبر: 83147830
T T
۰ نفر

اره‌هاي اسرائيلي، تيشه‌هاي تركيه

۵ دی ۱۳۹۷، ۹:۲۸
کد خبر: 83147830
اره‌هاي اسرائيلي، تيشه‌هاي تركيه

تهران- ايرنا- در آخرين نمونه از حملات متقابل چند روز اخير بين مقامات اسرائيلي و تركيه‌اي، وزارت دفاع تركيه در بيانيه‌اي نوشت، «كساني كه دستشان به خون كودكان فلسطيني آلوده است... نمي‌توانند ارتش تركيه را بدنام كنند».

بيانيه وزارت دفاع تركيه كه در واكنش به اظهارات نخست‌وزير رژيم صهيونيستي منتشر شده است، صحبت‌هاي نتانياهو را تهمت‌هايي غيرقابل‌قبول، توجيه‌ناپذير و بي‌اساس خوانده است و او را متهم كرده اين مواضع را براي منحرف‌كردن افكار عمومي از پرونده‌هاي فساد و درگيري‌هاي سياسي دولتش توصيف كرده است. در اين بيانيه تند و پركنايه همچنين آمده: «كارنامه ارتش تركيه عاري از هرگونه اقدامات شرم‌آوري است و كساني كه دستانشان به خون كودكان فلسطيني آلوده شده است نمي‌توانند ارتش تركيه را كه ضامن صلح است، بدنام كنند.» وزارت دفاع تركيه در ادامه مي‌گويد، ارتش تركيه كودكان را نكشته و صدمه‌اي به غيرنظاميان وارد نكرده است و مردم منطقه «لطف ارتش تركيه» را ديده‌اند.

از سوي ديگر، ابراهيم قالين، از مشاوران رئيس‌جمهور تركيه هم در نشستي خبري بعد از جلسه كابينه، صحبت‌هايي عليه اسرائيل داشت. به گزارش حريت، قالين گفت تركيه مصمم است به مبارزه‌اش با تروريسم ادامه بدهد: «قرار نيست تركيه [براي مبارزه با ترور] رضايت يا اجازه اسرائيل يا هر كشور ديگري را كسب كند.»

بيانيه‌اي اين وزارتخانه، در ادامه چندروز حملات لفظي بين دو كشور صادر شده است كه نتانياهو در اسرائيل و اردوغان و وزير خارجه‌اش در اسرائيل پيشتر در آن شركت داشته‌اند.

روز جمعه، رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه در جمعي از حاميان خود در استانبول، يهوديان اسرائيل را دروغگو و اشغالگر خوانده بود. نتانياهو در واكنش به صحبت‌هاي اردوغان، او را «ديكتاتوري يهودستيز» خواند؛ اما رئيس‌جمهور تركيه اين گونه القاب را «برازنده» خود نتانياهو خواند: «سربازان شما زنان و كودكان را لگدمال مي‌كنند. تو ظالم و ديكتاتور هستي و در راي يك دولت تروريستي قرار گرفتي.»

مولود چاووش اوغلو، وزير خارجه تركيه هم وارد اين تقابل شد و نتانياهو را «قاتلي خونسرد» در عصر مدرن و مسئول قتل هزاران بي‌گناه فلسطيني خواند. چاووش اوغلو در توييتر، تصاويري از بازداشتي‌ها و شهداي فلسطيني در درگيري با رژيم صهيونيستي را هم منتشر كرد و نوشت: «نتانياهو كودكان فلسطيني را كه در حال بازي در سواحل بودند، بمباران كرد.» اشاره چاووش‌اوغلو به گزارشي از ايمن محي‌الدين، خبرنگار مصري‌آمريكايي شبكه ان‌بي‌سي در سال 2014 است كه با انتشار تصاويري از 4 كودك مشغول بازي فوتبال نوشت كه چند لحظه بعد از اين كه او در اين بازي با آن‌ها همبازي شده، موشك‌هاي اسرائيلي جان هر چهار كودك را گرفتند.

رئيس‌جمهور تركيه، علاوه‌بر درگيري اين هفته، پيشتر هم دولت اسرائيل را «تروريست» و «كودك‌كش» خوانده بود؛ اما اين سابقه اظهارات و مواضع ضداسرائيلي اردوغان به مدت‌ها پيش از اين برمي‌گردد. در ماجراي پرسروصدا و معروفي كه در سال 2009 رخ داد، اردوغان در پنلي در «مجمع جهاني اقتصاد» در داووس كه به موضوع غزه اختصاص داد، جلسه را به صحنه انتقادات تند و صريحش از رژيم صهيونيستي تبديل كرد. اردوغان كه در اين جلسه در كنار شيمون پرز، رئيس‌جمهور وقت اسرائيل نشسته بود، با چهره‌اي برافروخته خطاب به پرز گفت، صداي بلند رئيس‌جمهور اسرائيل از وجدان معذبش نشات مي‌گيرد: «وقتي پاي كشتن به ميان بيايد، شما مي‌دانيد چطور بكشيد.» اردوغان در اعتراض به اقدامات اسرائيل و اظهارات پرز، كاغذهايي كه در دست داشت را روي ميز مقابلش انداخت و با اعلام اينكه داووس براي او تمام شده است، جلسه و داووس را ترك كرد. نخست‌وزير وقت تركيه كه كشتي‌هاي ارسالي كشورش براي كمك به غزه توسط نيروهاي رژيم صهيونيستي متوقف شده بود، بعد از بازگشت از اين سفر با استقبال گسترده‌اي در فرودگاه مواجه شد.

مواضع اردوغان در صحنه بين‌المللي، هنوز هم در داخل تركيه با حمايت مواجه است. ديپلماسي ايراني به نقل از نيوترك‌پست، از سخنراني اخير كمال قليچدار اوغلو خبر مي‌دهد كه در آن اين رهبر مخالفان حكومت تركيه، به تحسين جايگاه بين‌المللي تركيه به عنوان دولتي پرداخته كه مي‌تواند خاورميانه را به طور كامل مديريت كند و پيام‌آور صلح به اين منطقه باشد: «صلح در خاورميانه نه به دست آمريكا تحقق مي‌يابد نه به دست روسيه، بلكه تركيه تنها كشوري است كه مي‌تواند صلح را در منطقه حاكم كند و تنها كشوري است كه توانايي دارد جلوي خونريزي بيشتر را در منطقه بگيرد.»

برخي اما معتقدند شركت اسرائيل در اين جنگ لفظي جديد، با انگيزه‌هاي جديدي اتفاق مي‌افتد. به عقيده اين تحليلگران، علاوه‌بر اختلافات قبلي حاكمان فعلي تركيه با رژيم صهيونيستي، نقش‌آفريني‌هاي اين كشور در منطقه و نيز دردسرهاي داخلي نتانياهو كه يك درگيري خارجي ممكن است از شدت آن‌ها كم كند، روابط بين تركيه و آمريكا و به طور خاص، رابطه اردوغان و ترامپ هم باعث نگراني تل‌آويو شده است. ايسنا از راديو اسرائيل، صحبت‌هاي منبعي آگاه وابسته به دولت اسرائيل را نقل مي‌كند كه مي‌گويد اردوغان به «دوست جديد» ترامپ در خاورميانه تبديل شده و مقامات اسرائيل از اين موضوع نگران هستند. مكالمه تلفني بين اردوغان و ترامپ منجر به تصميم ناگهاني ترامپ بر خارج‌كردن نيروهايش از سوريه شد تا به ادعاي دو رهبر، باقيمانده كار مبارزه با داعش به تركيه واگذار شود.

همزمان با گفت‌وگوهاي اين چنيني بين اردوغان و ترامپ، رئيس‌جمهور تركيه در ديداري كه با حسن روحاني، رئيس‌جمهور ايران داشت نيز از تقويت روابط تجاري و اقتصادي بين دو كشور در شرايط تحريم خبر داد و ضمن تاكيد بر همكاري با ايران در سوريه و در منطقه گفت در اين شرايط در كنار «برادرانش» در ايران است. پيشتر، در 15 جولاي 2016، زماني كه برخي مقامات تركيه كودتايي را عليه اردوغان ترتيب دادند و در شرايطي كه او مجبور بود با تماس تصويري اينترنتي با مردم كشورش صحبت كند، ايران بلافاصله اعلام كرد تنها دولت قانوني اردوغان را در تركيه به رسميت مي‌شناسد.

تحليلگران معتقدند، تقويت روابط اردوغان و ترامپ، در كنار روابط مثبت تركيه با ايران و روسيه و خروج آمريكا از سوريه، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي را در آستانه انتخابات دوباره نسبت به تحولات پيش روي منطقه نگران كرده است.

منبع: روزنامه همدلي؛ 1397،10،05
گروه اطلاع رساني**2059**2002
۰ نفر