۵ دی ۱۳۹۷، ۱۲:۱۴
کد خبر: 83148103
T T
۰ نفر
مرحله اول طرح «كوهورت» در روانسر به پايان رسيد

كرمانشاه - ايرنا - رئيس دانشكده بهداشت دانشگاه علوم پزشكي استان كرمانشاه گفت: مرحله اول طرح Cohort Study كوهورت (مطالعه هم گروهي) بزرگسال و جوانان در شهرستان روانسر با موفقيت به پايان رسيد.

يحيي پاسدار روز چهارشنبه به ايرنا افزود: در شهرستان روانسر 10 هزار نفر از بزرگسالان سنين 35 تا 65 سال و در كوهورت جوانان نيز سه هزار نفر از جوانان 18 تا 34 سال انتخاب شده و مطالعات همچنان در حال انجام است.
وي با بيان اينكه آزمايش ها به طور كامل انجام شده تصريح كرد: در اين مرحله تمام آزمايش هاي كبدي، قند خون ، چربي خون ، تيروئيد و معاينات پزشكي ، پرسشگري هاي متعدد در زمينه هاي عمومي ، بهداشتي ، اقتصادي و اجتماعي ، وضعيت تغذيه اي ، سلامت خانوار و سابقه بيماري ، نمونه هاي پوست ، مو و ادرار ، تراكم استخوان و عضلات از كليه مراجعه كنندگان گرفته شده و خوشبختانه مردم شهرستان روانسر بسيار خوب همراهي كردند.
رييس دانشكده بهداشت دانشگاه علوم پزشكي استان كرمانشاه ادامه داد: نمونه هايي نيز در فريزرهاي مخصوص نگهداري مي شود تا براي آزمايش هاي بعدي كه در كل كشور و از اين 10 مركز كوهورت به صورت همزمان انجام خواهد شد مورد استفاده قرار گيرد.
پاسدار اضافه كرد: از هر نفر حدود 24 نمونه آزمايش در فريزرها و سيستم هاي مكانيزه شده نگهداري مي شود تا در آينده آزمايش هاي پيشرفته تر و برحسب نياز منطقه انجام شود تا ريشه برخي بيماري ها مانند علت سرطان ها ، بيماري هاي قلبي و عروقي و ديابت و فشار خون مشخص شود.
وي اظهار داشت: در بررسي هايي كه انجام گرفته تعداد زيادي از افراد مطالعه شده از بيماري خود بي خبر بودند به طوري كه 30 تا 35 درصد به بيماري ديابت مبتلا بودند كه بي اطلاع بودند.
وي افزود: 18 درصد نيز بيماري فشار خون داشتند كه از بيماري با خبر نبودند و تعدادي هم از بيماري تيروئيد و مقاومت انسوليني داشتند كه آگاهي نداشتند و ممكن بود در آينده منجر به بيماري هاي پيچيده تر و مشكلات درماني سنگيني را بر خانواده و شبكه هاي بهداشتي و درماني تحميل كند.
رييس دانشكده بهداشت دانشگاه علوم پزشكي استان كرمانشاه بيان كرد: با شناسايي اين افراد و معرفي به پروتكل درماني و پيگيري آنها، اميدواريم به نتايج مطلوبي برسيم و اگر مورد حادي را شناسايي كنيم ، به مراكز بهداشتي و درماني تخصصي تر و رده هاي بالاترارجاع داده مي شوند تا مورد درمان و پيگيري قرار بگيرند.
يحيي پاسدار با بيان اينكه طرح كوهورت در 10 استان مختلف كشور آغاز شده و شهرستان روانسر نيز به عنوان پايلوت غرب كشور انتخاب شده است ، گفت: در مرحله اول اجراي اين طرح در روانسر، داده ها كاملا جمع آوري شده و در مرحله هاي بعدي ضرورتي ندارد كه افراد به مركز مراجعه كنند ولي از مركز ساليانه يك بار پيگيري تلفني خواهيم كرد.
وي تاكيد كرد: از شهروندان عزيز درخواست داريم كه به تماس هايي كه از طرف كوهورت انجام مي شود حتما پاسخ هاي دقيق و صحيح را ارائه نمايند و اين پيگيري هاي تلفني تا چهار سال ديگر ادامه خواهد داشت و در آزمايش ها و پرسشگري هايي كه در مرحله اول انجام شد در سال پنجم تكرار خواهد شد.
پاسدار اضافه كرد: اين طرح تا 15 سال ادامه دارد و اميدورايم بعد از اين بازه زماني نيز تداوم داشته باشد كه نيازمندهمكاري مردم هستيم تا بيماري ها ريشه يابي شود و با برنامه ريزي دقيق در دانشگاه علوم پزشكي و شبكه بهداشت و درمان به جنگ اين بيماري ها برويم و زودتر از اين مشكلات با خبر شده و از بروز بيماري هاي وخيم و خيلي هزينه بر جلوگيري كنيم.
وي ادامه داد: با اجراي اين طرح روانسر در مجامع علمي ظاهر خواهد شد و به عنوان يك شهر علمي و همكار معرفي مي شود و نمونه اي از اين شهرها شهر بيرمنگام و ناتينگهام در انگلستان است.
طرح كوهورت از سال 93 در شهرستان روانسر آغاز شده است.
شهرستان روانسر با 47 هزار نفر جمعيت در 60 كيلومتري شمال غربي كرمانشاه قرار گرفته است.
7455/3033