به گزارش روز چهارشنبه ايرنا به نقل از نشريه دي ان اي اينديا، اولين عمليات لايروبي در درياي چين جنوبي توسط چين سال 2013 انجام شد؛ پنج سال بعد چين جزاير مصنوعي و دست ساز خود را ايجاد كرد و حالا به طور پيوسته در حال افزايش تجهيزات نظامي در ان جزاير است.
چين با استفاده از كشتي لايروبي قادر به خرد كردن صخرههاي بستر درياست. اين كشتي پس از خرد كردن صخرههاي بستر دريا، قابليت آن را دارد تا خرده صخرهها را تا مسافت 15 مايلي پرتاب و جزيرههاي جديدي را درياي چين جنوبي ايجاد كند.
حتي پس از اينكه يك دادگاه ديوان عالي بين المللي ادعاي چين در درياي چين جنوبي را رد كرد، پكن همچنان به گسترش بيش از حد مرزها و جزاير مصنوعي خود ادامه داد. چين اين هزينه هاي بين المللي را متحمل شده تا مرزهاي خود را به آب هاي بين المللي منتقل كند.
در حال حاضر، چين قدرت خود را در اين آب هاي استراتژيك حياتي و مهم تقويت كرده است كه طي آن هر ساله 5،3 تريليون دلار تجارت جهاني جريان دارد. اين مجموعه متشكل از رادار، تسهيلات حمله الكترونيكي، باتري هاي موشكي و فرودگاه ها است و حالا جزاير مصنوعي خود را به پايگاه هاي نظامي تبديل مي كند.
چين بر 85 درصد از درياي چين جنوبي ادعاي مالكيت دارد؛ اين در حالي است كه برونئي، تايوان، مالزي، اندونزي، فيليپين و ويتنام با اين ادعاي چين موافق نيستند و ساخت جزاير مصنوعي را تجاوز به حريم دريايي خودشان ميدانند. از سوي ديگر، دسترسي آزاد به درياي جنوبي چين براي كشورهاي ديگري همچون آمريكا بسيار حائز اهميت است. با اين وجود آمريكا در مناقشات اين كشورهاي در درياي چين حنوبي بي طرف است و از هيچ يك حمايت نمي كند.
براي مثال، دولت «دونالد ترامپ» رئيس جمهوري آمريكا، در مقابل تهديدهاي نظامي دولت چين عليه ويتنام به دليل استخراج نفت از منطقه اقتصادي منحصر به خود، سكوت كرد. مطمئنا، دولت ترامپ عمليات آزادي ناوبري در درياي چين جنوبي را تشديد كرده است.
درياي جنوب چين به عنوان مركز نمادين چالش هاي دريايي بين المللي قرن بيست و يكم ظاهر شده است. براي هند، درياي چين جنوبي كه اقيانوس هند و آرام را به يكديگر متصل مي سازد، بسيار حائز اهميت است. حدود 60 درصد از تجارت دريايي هند، از طريق تنگه مالاكا انجام مي شود كه نقطه اتصال بين اقانوس هند و درياي چين جنوبي است. گسترش اقتصادي چين در درياي چين جنوبي به طور مستقيم بر منافع حياتي هند تاثير مي گذارد.
چندي پيش، اندونزي اعلام كرد، يك پايگاه نظامي با بيش از يك هزار نيروي نظامي دريايي در دماغه ورودي درياي چين جنوبي تاسيس كرده است .اين كشور در درياي چين جنوبي ادعاي ارضي ندارد، اما جاكارتا و پكن از سال 2016 تاكنون در اين ناحيه غني از منابع مختلف دريايي، شاهد چندين تنش بوده اند.
كارشناسان بر اين باورند كه موضوع درياي چين جنوبي به تنهايي سياسي نيست و با مجموعه اي از موضوعات تجاري، اقتصادي و امنيتي گره خورده و به بازارهاي مالي و تجاري دنيا مربوط مي شود، به همين دليل هر آن ممكن است اوضاع در اين منطقه از كنترل خارج شود و طرفين را به جنگي بكشد كه مي تواند ابعادي بسيار وسيع تر از اين منطقه داشته باشد.
https://www.dnaindia.com/analysis/column-china-and-the-critical-corridor-2700381
**آساق**9470**
تهران - ايرنا - چين، دنيا را با سرعت و مقياس ايجاد زيرساخت هاي نظامي و جزاير مصنوعي در درياي چين جنوبي، شگفت زده كرده است اما براي حفظ تعادل ميان قدرت و نظم دريايي، كشورهاي منطقه بايد با يكديگر همكاري داشته باشند، در غير اين صورت اوضاع در اين منطقه مي تواند از كنترل خارج شود.