۶ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۳۶
کد خبر: 83149542
T T
۰ نفر
دانشگاه ها در گشت های دریایی كاوشگر خلیج فارس مشاركت كنند

بندرعباس- ایرنا- معاون اداری ، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به توجه ویژه این وزارتخانه به توسعه دریا محور، گفت: باید دانشگاه ها به ویژه دانشگاه های استان های ساحلی در گشت های دریایی كاوشگر خلیج فارس با پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی مشاركت كنند.

به گزارش ایرنا، محمد تقی نظرپور روز پنجشنبه در بازدید از كشتی تحقیقاتی كاوشگر خلیج فارس اظهار داشت: دانشگاه ها باید با مشاركت در این تحقیقات از امكانات موجود در كاوشگر خلیج فارس در جهت توسعه هر چه بیشتر تحقیقات دریامحور استفاده كنند.
وی افزود: این كاوشگر باید در آینده از طریق فعالیت های تحقیقاتی با اداره ها و سازمانها، ضمن كشف پدیده های اقیانوسی و دریایی در ایجاد فرصتهای اقتصادی برای كشور در آبهای سرزمینی و بین‌المللی نیز مشاركت داشته باشد.
نظرپور تصریح كرد: كشتی كاوشگر خلیج فارس فرصت‌های مناسبی را در اختیار كشور قرار می دهد كه می توان از این فرصتها در استفاده مناسب تر از منابع دریایی بهره برد.
رییس دانشگاه هرمزگان نیز در این بازدید از همكاری این دانشگاه در برپایی گشت های مشترك با پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی خبر داد.
علی اكبر شیخی فینی اظهار داشت: دانشكده علوم و فنون دریایی دانشگاه هرمزگان آمادگی دارد بخشی از فعالیتهای علمی خود را از طریق كاوشگر خلیج فارس دنبال كند.
صمد حمزه ئی رییس مركز اقیانوس شناسی خلیج فارس نیز در این بازدید گفت: كاوشگر خلیج فارس با گشت های منظم دوره ای، شرایط خلیج فارس و دریای عمان را به طور مرتب پایش می كند.
وی ادامه داد: این كاوشگر توانسته در دو حوزه پایش و تولید علم در مرزهای دانش موفقیتهای چشمگیری برای كشور ایجاد كند.
به گزارش ایرنا، كشتی اقیانوس شناسی كاوشگر خلیج فارس به دست متخصصان سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع طراحی و ساخته شده است .
كشتی اقیانوس شناسی كاوشگر خلیج فارس با برد عملیاتی 3 هزار مایل دریایی، ماندگاری 40 روز در دریا، سرعت 15 گره دریایی دارای قدرت مانور پذیری بسیار عالی است، سیستم های ارتباط ماهواره ای، سیستم رانش پیشرفته CPP ، سیستم انتقال داده و سیستم DP در تثبیت دینامیكی كشتی مجهز است.
این شناور همچنین به سه نوع آزمایشگاه و 2 سرد خانه مجهز است و تائیدیه موسسه های معتبر داخلی و خارجی دریافت كرده است و در تحقیقات در زمینه فیزیك دریا، شیمی دریا، زیست شناسی دریا، زمین شناسی، ژئوفیزیك دریا، هواشناسی تخصصی شامل اتمسفر و اقلیم شناسی و نقشه برداری دریا كاربرد دارد.
7198/6048
۰ نفر