۹ دی ۱۳۹۷، ۷:۳۱
کد خبر: 83151814
T T
۰ نفر

چين و آمريكا بر كاهش تنش تجاري تاكيد كردند

۹ دی ۱۳۹۷، ۷:۳۱
کد خبر: 83151814
چين و آمريكا بر كاهش تنش تجاري تاكيد كردند

پكن- ايرنا- 'دونالد ترامپ' رييس جمهوري آمريكا و 'شي جين پينگ' رييس جمهوري چين شنبه شب به وقت محلي، در مكالمه تلفني بر تحقق مفاد نشست آرژانتين و كاهش تنش تجاري ميان دو كشور تاكيد كردند.

به گزارش ايرنا، شينهوا روز يكشنبه گزارش داد روساي جمهوري دو كشور در اين مكالمه تلفني، تمايل خود را براي اجرا و پياده سازي توافق نامه نشست سران دو كشور در آرژانتين ابراز كرده اند.
'دونالد ترامپ' و 'شي جين پينگ'، روساي جمهوري آمريكا و چين در حاشيه نشست گروه 20 در اوايل دسامبر سال 2018 در بوئنوس آيروس آرژانتين با توقف سه ماهه جنگ تجاري دو كشور و بازنويسي تعرفه هاي جديد گمركي بر واردات و صادرات طرفين موافقت كردند.
اين مهلت سه ماهه براي حل اختلافات تجاري دو كشور و دستيابي به توافقي پايدار در اول مارس 2019 به پايان مي رسد.
رييس جمهوري آمريكا در تماس تلفني شب گذشته ضمن تبريك سال نو ميلادي به رييس جمهوري و مردم چين اظهار داشت روابط چين و آمريكا بسيار مهم است و تمام جهان آن را دنبال مي كنند.
ترامپ با اشاره به اينكه روابط خوبي با رييس جمهوري چين دارد از اينكه تيم هاي اقتصادي دو كشور به سختي تلاش مي كنند تا توافق مهمي را در نتيجه ديدار روساي جمهوري كشور در آرژانتين ايجاد كنند اظهار خوشحالي كرد.
رييس جمهوري آمريكا با اشاره به اينكه مذاكرات اقتصادي دو كشور در حال پيشرفت مثبت است اظهار اميدواري كرد نتايج اين مذاكرات به نفع ايالات متحده آمريكا، چين و همچنين جهان باشد.
'شي' نيز در اين تماس ضمن تبريك سال نو ميلادي به دولت و مردم آمريكا تاكيد كرد روابط دو كشور در حال حاضر در يك مرحله حياتي است.
رئيس جمهوري چين با اشاره به ديدار موفق آرژانتين گفت تيم هاي دو كشور از آن زمان به طور فعال براي اجراي توافقات اين نشست كار مي كنند.
او ابراز اميدواري كرد تيم هاي دو كشور بتوانند با گفت و گو و رايزني به توافقي برسند كه به نفع دو كشور و جهان باشد.
'شي' در ادامه با بيان اينكه سال آينده 40 امين سالگرد تاسيس روابط ديپلماتيك بين ايالات متحده و چين است افزود پكن اهميت زيادي براي توسعه روابط دوجانبه قايل است و از تمايل ايالات متحده براي توسعه روابط دوجانبه و سازنده قدرداني مي كند.
رييس جمهوري چين افزود: پكن مايل است با ايالات متحده كار كند تا نتيجه 40 ساله توسعه روابط دو كشور را ببيند و در اين مسير آماده تقويت مبادلات و همكاري در زمينه هاي اقتصادي و تجاري، نظامي، حقوقي، مبارزه با مواد مخدر و مسائل فرهنگي است.
دو طرف همچنين در اين مكالمه ديدگاه هاي خود را در مورد مسايل مهم بين المللي از جمله مساله شبه جزيره كره به بحث و بررسي گذاشتند.
رييس جمهوري چين در اين زمينه بار ديگر تاكيد كرد از مذاكرات بيشتر بين ايالات متحده و كره شمالي پشتيباني مي كند به نتايج مثبت آن اميدوار است.
**آساق**1904**