۹ دی ۱۳۹۷، ۷:۳۶
کد خبر: 83151817
T T
۰ نفر

نه دي حماسه اي ماندگار در تاريخ انقلاب

۹ دی ۱۳۹۷، ۷:۳۶
کد خبر: 83151817
نه دي  حماسه اي ماندگار در تاريخ انقلاب

روزنامه نسل فردا در ستون سرمقاله امروز 9 دي مطلبي را با عنوان ' نه دي حماسه اي ماندگار در تاريخ انقلاب ' به قلم مريم عمادي منتشر كرد.

در اين مطلب آمده است : ملّت ايران در نهم دي ماه سال 1388 با حضور آگاهانه و مقتدرانه و بيعت دوباره با آرمان هاي امام خميني(ره) و مقام معظّم رهبري حماسه اي جاودان و به ياد ماندني را در تاريخ انقلاب آفريدند. نمايش بصيرت و هوشياري مردم مؤمن، با بصيرت و غيرتمند ايران در اين حماسه باشكوه، چنان تجلي يافت كه به فرموده مقام معظّم رهبري: ' اگر صدها بار هم براي نعمت هوشياري اين ملّت سجده شكر به جاي آورده شود، باز هم كم است. حماسه اي كه محاسبات دشمن را به هم ريخت؛ محاسباتي كه با همكاري و برنامه ريزي عده اي اقليت در داخل از روي بغض و كينه شكل گرفته بود اما در اين روز حماسي يك بار ديگر امّت اسلامي با بصيرت عمل كرد و دشمنان نظام مأيوس شدند.' بدون شك اگر درايت و بصيرت رهبر معظّم انقلاب و همراهي و هوشياري مردم نبود و آنان با ولايت فقيه همراه نمي شدند، آتش فتنه به اين زودي ها خاموش نمي شد و پيامد منفي بيشتري را براي كشورمان به دنبال داشت.
درايت، تدبر، مديريت و مهرباني معظّم له در آن مقطع حساس باعث شد جامعه بيشتر از آن اسير فتنه جويي هاي دشمنان نشود و بتواند راه خود را ادامه دهد. شايد علت اصلي شكل گيري حماسه 9 دي در ظاهر انتخابات 88 و اعلام تقلب در انتخابات توسط كساني بود كه پيروز انتخابات نبودند اما به واقع اين صورت مسئله بود و واقعيت چيز ديگري بود. كساني كه در انتخابات شركت نكرده بودند و يا اگر هم رأي دادند، مقصود ديگري داشتند، قصدشان انتخاب رئيس جمهور نبود. مخالفان جمهوري اسلامي ايران بر اين عقيده اند كه فضاي سياسي ايران در همه زمينه ها براي بهره برداري و عملياتي كردن الگوهايي چون انقلاب رنگي آماده است. بر اين اساس، جمهوري اسلامي چون نظامي است كه يكي از لايه ها و رويه هاي آن را به هر ترتيب، انتخابات شكل مي دهد و «نظام انتخاباتي بالنّسبه فرصت خيزي دارد و از اين رو، مستعد الگوهاي مسالمت آميز تغيير همچون انقلاب رنگي است» بنابراين در فتنة سال 88 تعدادي از خواص مردود، كه در انتخابات رياست جمهوري شكست خورده بودند، طغيان كردند؛ همه چيز و همه كس را متهم نمودند و حتي حاضر شدند با دشمنان قسم خورده نظام همسو و همراه شوند و به طور مستقيم از بيگانگان خط بگيرند و به نسخه هاي آن عمل كنند و تا حد براندازي نظام پيش روند و كشور را به اغتشاش بكشانند و به قتل و غارت دست بزند، يا از فتنه انگيزان و غارتگران حمايت كنند و با سخنان دو پهلو و غير شفاف، فتنه گران را حق و خواسته هايشان را مشروع و قانوني جلوه دهند تا زمينه را براي فتنه گران مساعد سازند. اما رهبر معظّم انقلاب هوشيارانه و با صلابت و با اقتدار درست يك هفته بعد از برگزاري انتخابات در خطبه هاي نماز جمعه، آب پاكي را روي دست ناپاك امريكا و صهيونيست ها و بدخواهان داخلي ريختند و در بياناتي نقشه دشمن را نقش بر آب كردند. همان طور كه بيان شد روز 9 دي با توجه به پيش زمينه هايي كه حوادث پس از انتخابات به وجود آورده بود شكل گرفت؛ از جمله اين پيش زمينه ها مي توان به عواملي همچون زير سؤال بردن اصل دين، نظام مقدس اسلامي و هم چنين اصل ولايت فقيه اشاره كرد.
از ديگر زمينه هاي اصلي شكل گيري حماسه نه دي مي توان به هتك حرمت ماه محرم و روز عاشورا اشاره كرد كه باعث جريحه دار شدن احساسات مذهبي مردم ايران شد. اوج حركت اين افراد در روز عاشورا گوياي اين بود كه آنها معتقد به ارزشها و مظاهر اسلامي از جمله امام حسين(ع) و عاشورا نبودند و به همين دليل روز عزاي حسين(ع) را به جشن تبديل كردند و به صفوف نماز عزاداران حمله كردند و شعار هايي دادند كه نشانگر مبارزه اساسي با نظام اسلامي و اصل ولايت بود و همين مردم را به صحنه كشاند. اين هتك حرمت به عاشورا و عزاداران حسيني، ملّت ايران را نگران و چشمان آنان را گريان كرد و 9 دي ماه واكنش به اين حركت و اعلام حمايت از ولايت و شخص مقام معظّم رهبري بود.
اما دستاوردهاي حضور در حماسه نه دي چه بود؟ 1- طرفداري مردم از نظام مقدس اسلامي و ولايت فقيه و رهبري يكي از دستاوردهاي مهم حضور حماسي ملّت ايران در راهپيمايي روز نهم دي ماه بود. حماسه نه دي در حقيقت يك بار ديگر اثبات كرد كه ايرانيان ولايتمدار همواره بر پايه انديشه هاي ناب امام(ره) و مقام معظّم رهبري آماده جانفشاني براي حفظ نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران هستند. از اين رو يكي از ويژگيهاي اين حماسه اين بود كه بخشي از مردم كه تا قبل از حادثه روز عاشوراي حسيني، هنوز در ترديد و ابهام بودند، بعد از جسارت و توهين منافقان و اغتشاشگران به اعتقادات ديني آنها از ترديد و ابهام خارج شدند.2- از ديگر دستاوردهاي مهم حماسه نهم دي ماه مي توان به پشتوانه سازي محكم و استوار اين حضور حماسي مردم براي حضور مقتدرانه ايران اسلامي در عرصه بين الملل اشاره كرد.3- ناكامي جريان فتنه و حفظ انقلاب اسلامي يكي از مهمترين دستاوردهاي روز نه دي بود. مردم احساس وظيفه كردند و با حضور در حماسه اي شور انگيز ضمن به نمايش گذاشتن وحدت و اتحاد خود به آرمانهاي اصيل انقلاب اسلامي و ولايت فقيه تأكيد كردند كه در مقابل هنجار شكني ها، حرمت شكني ها و ساختار شكني ها بايستند و موضع سرسختانه خود را نشان دهند. مردم در حوادث پس از انتخابات، پشت سر رهبري با بصيرت وارد شدند و نشان دادند كه مسائل و موقعيت كشور و نظام را به خوبي درك مي كنند. از اين رو تظاهرات نه دي در تاريخ چهل ساله انقلاب اسلامي بي سابقه بود. موج عظيم اعتراضات مردمي و خيل گسترده جمعيت نظير نداشت. ميزان حضور مردم حتي از ميزان مشاركت در انتخابات نيز فراتر رفت.
7141/6026/